فرهنگ و هنر

سرلشکر موسوی: نیروی دریایی ارتش رگ اقتصادی کشور را در جنگ زنده نگه داشت

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جنگ در واقع ترکیبی از ایمان، علم، فناوری، حماسه و خلاقیت است. علم جنگ مجموعه ای از برداشت ها و تجربیات گوناگون است که به دانش تبدیل شده است. شهید صیاد شیرازی استادان قرارگاه جنگ را برای توسعه عملیات با علم جنگ به حفاظت مقدس برد و ما نتیجه عملیات را دیدیم. مقام معظم رهبری پرچم ایثار را به دانشگاه افسری امام علی(ع) تحویل دادند زیرا این دانشگاه که در رشته علوم جنگی و رزمی تدریس می کند 1184 شهید دارد.

به گزارش تیتر اول، سرلشکر عبدالرحیم موسوی در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با گرامیداشت روز دانشجو و روز هوانوردی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: این شهدا تنها تعدادی از شهدای دانشکده ارتش هستند و بسیاری دیگر، جانبازان و دیگر فرماندهان ایثارگر هستند که بارها تا مرز شهادت پیش رفته اند. طبق ضوابط موجود فقط سطح کارشناسی مجاز به شرکت در جنگ نیستند اما باید دوره 9 ماهه دیگر را برای حضور در صحنه جنگ بگذرانند. همچنین برای ورود به میدان های بالای گردان و فرماندهی باید چندین دوره را جداگانه بگذرانند تا بتوانند به صورت علمی جنگ را انجام دهند.

فرمانده ارتش با اشاره به یگان های مختلف ارتش تصریح کرد: صدها سرباز متخصص به صورت علمی وارد ارتش شدند. فناوری مجموعه ای از تکنیک ها و فرآیندها است. 60 میلیارد دلار تجهیزات نظامی وارد جنگ در دفاع مقدس شد. در بسیاری از موارد، تغییرات مؤثر و کاربردهای خلاقانه بخشی از فناوری است که توسط ارتش به جنگ آورده شده است. لایه های ناگفته زیادی از دروس فنی و تخصصی وجود دارد که تاکنون به آنها اشاره نشده است. یک سرباز خوب باید علم را با ذهن پردازشگر خود ترکیب کرده و به کار گیرد.

سرلشکر موسوی با اشاره به عملیات کمان 99 گفت: پرواز بیش از 140 فروند هواپیما و انجام موفقیت آمیز این ماموریت و بازگشت ایمن آنها نیازمند روزهای تحقیق و مطالعه بود. برنامه اقدام البرز خود یک دوره آموزشی مجزا است. توقف حرکت ماشین جنگی صدام و درهم شکستن باور او به پیروزی در ذهن صدام دو اثر اصلی عملیات هوایی در روزهای اول و دوم جنگ تحمیلی بود. نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ماهیتا تجهیزات محور هستند و علم و فناوری را با هم ترکیب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی عراق در دوران دفاع مقدس دو بار به طور کامل به روز شد.

سرلشکر موسوی گفت: ده ها عملیات آفندی و پدافندی نمونه بسیار خوبی است که توانستند چندین یگان را به خود اختصاص دهند. نیروی هوایی اولین تجهیزات فرماندهی و کنترل در کشور را در اختیار دارد و با وجود درگیر بودن در جنگ بیشترین تاثیر را در دفاع مقدس این سامانه داشته است. در دفاع مقدس حدود دو میلیون پرواز با این سامانه به صورت ایمن ثبت شده است و در زمان جنگ کمترین تردد هوایی را داشتیم و در هشت سال جنگ به سختی هیچ فرودگاهی تعطیل شد. این کار بزرگ با ترکیب علم و فناوری انجام شد.

سرلشکر موسوی با اشاره به نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی گفت: این نیروها رگ اقتصاد کشور را زنده نگه داشتند و توانستند در شصت و هفتمین روز از جنگ نیروی دریایی عراق را منهدم کنند. موضوعات مخابراتی، پزشکی، فرماندهی و فرماندهی، آمادگی و پشتیبانی هر کدام جایگاه خود را دارند که باید از منظر علمی و فناوری به آنها بپردازیم.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: تمامی مقالات رسیده در همایش تنها گوشه کوچکی از دستاوردهای علمی و فنی جنگ تحمیلی است. با تکیه بر علم و ایمان به قله پیروزی رسیدیم.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا