جامعه

لزوم ثبت نشانی اشخاص حقیقی در سامانه مدیریت نشانی ثبت احوال

رییس سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر لزوم ثبت نشانی اشخاص حقیقی در سامانه مدیریت نشانی ثبت احوال، گفت: سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است.

هاشم کارگر در گفت‌وگو با تیتر اول، در تشریح شیوه تولید آمارها و شاخص های جمعیتی و نفوس کشور در سطوح مختلف جغرافیایی گفت: رویدادهای حیاتی ثبت شده توسط سازمان ثبت احوال از اصلی ترین مولفه های تغییرات جمعیتی در هر ناحیه جغرافیایی است. این سازمان حسب مأموریت و وظیفه ذاتی خود از سالهای ابتدای تأسیس، جمع آوری آمارهای انسانی را انجام داده است. در سنوات گذشته آمار رویدادها از طریق نسخ کاغذی توسط استانها به سازمان اعلام و در دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در دفاتر مخصوص جمع آوری می شد.

وی افزود: از سال ۱۳۷۵ سیستمی برای جمع آوری آمارهای بصورت نیمه مکانیزه طراحی گردید. این سیستم تا سال ۱۳۸۲ آمارهای حیاتی و اقلام مربوط به آن شامل جنسیت و منطقه جغرافیایی تا سطح شهرستان را تولید می کرد. از سال ۱۳۸۲ با اجرای پروژه شناسایی اقلام آمارهای ثبتی (در دوفاز) با پیشنهاد دفتر آمار، توسعه سامانه گزارش‌گیری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تغییر رویکرد سازمان ثبت احوال در خصوص تولید و انتشار آمار رویدادهای حیاتی سامانه دیگری طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت که در آن اقلام رویدادها توسط فرمهای واسط در استانها تهیه و در محل استانها داده آمایی و توسط فلاپی به دفتر آمار ارسال و در این دفتر در سامانه اصلی بارگذاری می‌شود.

کارگر ادامه داد: این موضوع تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت. اقلام ثبتی از رویدادهای حیاتی که توسط این سامانه تولید شده شامل جنسیت، سن مادر در ولادت ها، سن متوفی در وفات، توزیع سنی زوجین در ازدواج و طلاق است. در حقیقت از سال ۱۳۸۷ ثبت برخط رویدادهای ولادت و فوت در سازمان محقق شده است. با توجه با کُندی سرعت سیستم گزارش‌گیری بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷  به دلیل تجمیع شدن رکوردهای هر سال، گاهی اوقات برای دریافت یک گزارش ساده ولادت و یا فوت ۲ الی ۳ ساعت وقت لازم بود.

وی تاکید کرد: تکنولوژی سامانه تولید گزارشات آماری به اولاپ(پردازش تحلیلی برخط) تغییر پیدا کرد که در آن سرعت انجام کار و گزارش‌گیری بسیار بیشتر از سامانه قبلی بود و بطور مستقیم از اطلاعات پایگاه جمعیت کشور تغذیه می‌کند و تا امروز نیز از آن استفاده می‌شود.

کارگر ادامه داد: ثبت به هنگام رویدادهای ولادت و فوت توسط سازمان از سال ۱۳۸۷ ظرفیت تازه‌ای برای تولید سیستم گزارش‌گیری جدید ایجاد کرد. علاوه بر اقلام قبلی، اقلامی مانند گزارشات بر حسب تک سن مادر و پدر در ولادت‌ها، میانگین سن والدین در ولادت، میانگین سن متوفی، گزارشات بر حسب تک سن زوجین، توزیع سنی زوجین بصورت تک سن، میانگین سن زوجین در ازدواج و طلاق و … اضافه شد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع مدیریت نشانی اشخاص حقیقی اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته، نیازی به اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال نبود؛ اما در حال حاضر با توجه به قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه مربوط به آن که مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است کلیه افرادی که آدرس محل سکونتشان تغییر می کند باید به سایت اعلام اینترنتی تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال مراجعه کرده و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را در این سایت انجام دهند.

وی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال کشور متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است و با توجه به آثار مهم ثبت نشانی در سامانه سازمان ثبت احوال کشور تلاش شده شرایط تسریع و تسهیل این امر برای شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا