اقتصادی

سیاهکلی: خیال مردم راحت، سیر نزولی قیمت خودرو ادامه خواهد داشت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: خیال مردم راحت باشد که قیمت خودرو به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد و به قیمت واقعی خود خواهد رسید.

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با تیتر اول، درباره وضعیت بازار خودرو، با بیان اینکه آنچه که در بازار خودرو اتفاق افتاده برای دوران قبل از وزارت آقای علی آبادی است، اظهار داشت: آنچه که ما از نظرات آقای علی آبادی دریافت کردیم این است که وی به تفکرات کمیسیون صنایع و مجلس کاملا اعتماد دارد و  مسیری که ما می رویم را وزیر قبول دارد. وزیر صمت نیز معتقد است که تنظیم بازار خودرو باید با واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده صورت گیرد. وزیر نیز بر این باور است که باید قیمت خودروی داخلی واقعی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس نیز قانون واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساند، بیان کرد: بنده فکر می کنم با روی کار آمدن آقای علی آبادی آن تفکر در دولت که مقداری با واردات خودرو زاویه داشت مرتفع خواهد شد. پیش بینی بنده این است که تعرفه های در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای خارجی نیز اصلاح شود. اگر تعرفه های لحاظ شده اصلاح نشود، فلسفه لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده زیر سوال می رود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: لایحه واردات خودروهای دست دوم برای این به مجلس آمده تا دولت بتواند رقم قابل توجهی خودرو وارد کشور کند. اگر ما تعرفه را بالا ببریم بازهم میزان واردات خودرو پایین خواهد آمد ولی با اصلاح تعرفه های پیش بینی شده ما می توانیم امیدوار شویم که در طول یکسال چند صد هزار خودرو وارد کشور شده و بازار خودرو به تعادل برسد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، در ادامه تاکید کرد: منشاء تامین ارز برای واردات خودرو نباید برای دولت مهم باشد. ممکن است فردی در خارج از کشور ارز داشته باشد یا مردم در خانه های خود ارز داشته باشند، چرا ما باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده کنیم. دولت باید در بازار خودرو رقابت ایجاد کند. این رقابت باید در دو حوزه کیفیت و قیمت خودرو ایجاد شود. دولت نباید تصنعی قیمت خودرو را بالا ببرد. ما خودرو را به بورس بردیم و به صورت مصنوعی خودرو ۷۰۰ میلیون تومانی را به ۳ میلیارد تومان رساندیم.

وی افزود: مردم باید بدانند با فرمولی که در مجلس با تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسید و لایحه ای که دولت برای اصلاح و تکمیل این قانون به مجلس فرستاده است، قیمت خودرو سیر نزولی خواهد داشت و از نظر کیفیت سیر صعودی خواهد داشت. خیال مردم راحت باشد که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و به قیمت واقعی خود خواهد رسید نه قیمت کاذب بازار و قیمتی که دلال ها تعیین کرده اند.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر بنده تعرفه واردات خودرو باید به صورت پلکانی و متناسب با مصرف بنزین خودرو تعریف شود. مردم عادی نباید خودرو را گران بخرند. حتما قیمت ها در بازار خودرو کاهش پیدا خواهد کرد مگر آنکه دولت قانون مصوب مجلس را اجرایی نکند که نمی تواند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا