عمومی

روزه‌دارهای کوچک را سورپرایز کنید

در ماه بندگی امسال برخی از خانواده‌ها یک روزه‌اولی هم در جمع‌شان داشتند که پا به پای اعضای خانواده رسم بندگی را به جا آورد.

به گزارش تیتر اول، به نقل از فارس، ماه مبارک رمضان به پایان رسید. خدا را شاکریم که یک ماه توفیق این را داشتیم که تمرین صبر و بردباری کنیم و مهمان سفره خدا باشیم. در این ماه مبارک خیلی از خانواده‌ها فرزند روزه اولی داشتند. 

گل پسر و گل دخترهایی که امسال روزه گرفتن بر آنها واجب شده بود. دخترها معمولا از ۹ سالگی و پسرها معمولا از ۱۵ سالگی به سن تکلیف می‌رسند و باید روزه‌های خود را کامل بگیرند. در این ماه بنده‌های پاک و معصوم خدا پای به پای والدین‌شان صبوری کردند و مقابل نفس‌شان ایستادند و توانسته‌اند با موفقیت وظیفه بندگی‌شان را در ماه رمضان انجام دهند. 

برای اینکه فرزندان از اولین روزه خود خاطره خوش و یک یادگاری داشته باشند، توصیه می‌شود، برای آنها یک هدیه تدارک ببینید و در روز عید فطر به آنها عیدی بدهید و این عید شیعیان را برای آنها تبدیل به یک خاطره خوب کنید. 

در این گزارش برایتان فلسفه هدیه دادن به روزه اولی‌ها را می‌گوییم و کمک‌تان می‌کنیم هدیه‌ای مناسب برای دلبندان‌تان تهیه کنید.

*چرا به روزه‌اولی‌ها هدیه بدهیم؟

هدیه به هر مناسبتی کودکان و نوجوانان را خوشحال می‌کند، اما هدیه روزه اولی ارزش معنوی بالایی دارد. با هدیه برای روزه‌دارهای کوچک برای آنها یک خاطره خوب از اولین سالی که توانسته است طعم ادای تکلیف و بندگی را به جا بیاورد، ایجاد کرده‌اید و اولین تجربه‌اش را به یادماندنی کرده‌اید. 

حجت‌الاسلام محمدی، کارشناس ارشد امور تربیتی، می‌گوید: «پدر و مادرها باید با ابتکار عمل، روزه داری را برای کودک یا نوجوان خود تجربه‌ای خوشایند کنند. به عنوان مثال برای روز عید فطر او هدیه‌ای شایسته در نظر بگیرند. برای افطار، کودک یا نوجوان را به اماکن مورد علاقه‌اش ببرند. اولین تجارب روزه گرفتن را به یادماندنی و جذاب کنند، چراکه اولین تجربه روزه گرفتن از مهمترین تجارب کودکان و نوجوانان است و باعث انس گرفتن بهتر کودک با روزه می‌شود. پس والدین باید بکوشند که اولین تجربه روزه را جذاب کنند».

*هدیه چه تاثیری بر روزه‌دارهای کوچک می‌گذارد؟

تجربه روزه‌داری خودتان را به یاد بیاورید. روزها و سال‌های اولی که به جمع روزه‌داران پیوستید. با اینکه سخت بود، اما توانستید از پس آن بربیایید و اگر خانواده و اطرافیان برایتان هدیه‌ای خریداری کرده یا تشکر ویژه‌ای کرده بودند، هنوز هم در یادتان ماندگار شده است و چه احساس غرور بندگی به شما دست داد؟ دقیقا اولین روزه داری برای فرزندتان هم تجربه بسیار باشکوه و متفاوتی است. پس شما هم بیایید برای اولین تجربه روزه‌اولی‌تان جشن بگیرید، هدیه بدهید و از فرزندتان تشکر کنید. کارشناسان تربیتی معتقدند، افرادی که هویت دینی موفقی پیدا می‌کنند، همان‌هایی هستند که تجربه‌های دینی موفقی داشته‌اند، البته دانش و اطلاعات دینی با تجربه فرق می‌کند. ممکن است فردی اطلاعات زیادی درباره اهمیت نماز و روزه داشته باشد، اما آن کسی که شیرینی این کارها را تجربه کرده است، نسبت به انجام آن پایبندتر است، پس باید زمینه چنین تجربه‌هایی را برای فرزندان فراهم کنیم. 

با این اوصاف هر فردی می‌تواند در این کار خیر که یک تجربه فراموش نشدنی برای روزه‌دار کوچک ایجاد کند، شریک باشد. اگر هم در خانواده یا دوستان و نزدیکان‌تان یک روزه‌اولی سراغ دارید پیش قدم شوید و برای او هدیه‌ای تدارک ببینید. چراکه لوح پاک و سفید بچه آماده ثبت این خاطرات است تا هرچه بهتر در مسیر بندگی قدم بردارد؛ بنابراین توصیه می‌شود، والدین، مربیان و بستگان نزدیک، کودکان و نوجوانانی که تازه به جمع روزه‌دارها اضافه شده‌اند، تهیه کنند و به آنها هدیه‌ای متناسب بدهند، هرچه نباشد این یک تولد معنوی برای دلبندان‌مان است.

*چه چیزی هدیه بدهیم؟

حالا سوال پیش می‌آید که چه چیزی هدیه بدهیم؟! این هدیه دقت زیادی می‌طلبد تا متناسب با سن و جنسیت فرزند بهترین هدیه انتخاب شود. 

این هدیه می‌تواند کتاب آسمانی قرآن و کتاب تفسیرهای آن، آویز طلا یا نقره با ادعیه‌ای مذهبی، اسباب بازی، عروسک و بازی فکری باشد. 

با توجه به اینکه دختران به سن تکلیف رسیده‌اند می‌توان برایشان شال، روسری، چادر، عبا، گیره‌های روسری بچگانه و گیره‌های سر تهیه کرد. برای پسران نوجوان تازه به تکلیف رسیده هم می‌توان سجاده، پیراهن، انگشترهای عقیق با ادعیه مذهبی، ساعت و تسبیح خریداری کرد.

البته لازم به ذکر است که این هدیه برای به یادماندنی شدن فقط نیاز به این ندارد که مادی باشد و پول زیادی خرج شود. این هدیه می‌تواند یک قرار خانوادگی باشد. یک قولی که چند وقتی است برای ادای آن امروز و فردا می‌کردید یا حتی چیزی که فرزندتان خیلی وقت است در طلب داشتنش است. حتی می‌توانید از این هدیه استفاده کنید و در خانواده یک رسم و عادت نیکو بیافرینید. مثلا یک وعده از نمازهایتان را در خانه جماعت برگزار کنید. یا در ساعت مشخصی بسته به شرایط خانوادگی‌تان همه اعضای خانواده با هم بازی فکری کنید. یا هر هفته به پیاده روی یا کوهنوردی بروید. تمام این نکات کمک می‌کند تا یک خاطره به یادماندنی در ذهن فرزندتان بماند. شما هم اگر پیشنهادی دارید برایمان بنویسید تا مخاطبان‌مان از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا