فرهنگ و هنر

مولانا پیوند فرهنگی و معنوی میان ملت‌های فارسی زبان است

تیتر اول/اصفهان سفیر تاجیکستان، مولانا را پیوندی میان فارسی‌زبانان دانست و گفت: میراث مولانا با گذشت زمان از محدوده یک ملت یا کشور بیرون آمده و میراث معنوی برای رستگاری و آزادگی و رهایی از مشکلات دنیای فانی است.

نظام‌الدین زاهدی شمس‌الدین زاده در همایش بین‌المللی مولوی‌پژوهی که امروز، یکشنبه ۲۳ مهرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مسلم است که هیچ ادبیاتی در دنیا نتوانسته همچون ادبیات فارسی، بزرگان ادب و شعر را به بشریت معرفی کند. مولانا کسی است که با خلاقیت خود در اعتلای شعر و ادب فارسی مقام بالایی کسب کرده و با آثارش جهان را مسحور کرده است. 

وی افزود: مولانا در تاجیکستان، یکی معروف‌ترین و محبوب‌ترین شاعران فارسی زبان است.

سفیر تاجیکستان تاکید کرد: آثار مولانا اکنون نماد هویت فرهنگی و حافظه تاریخی تاجیکان محسوب می‌شود. مردم تاجیکستان از گذشته خونین خود کمک گرفته و گام‌هایی استوار را در جامعه کنونی گذاشته و اتفاقاتی را رقم زده‌اند. روند بازیابی هویتی ملی تاجیک، با ابتکار رئیس جمهور روندی سرنوشت‌ساز است، زیرا در ۸۰ سال حکومت شوروی مردم تاجیکستان از آموزش و حرکت ارزشمند مولانا و دیگر حکما برخوردار نبودند.

او ادامه داد: امروز شرایط تغییر کرده و مردم ما به آثار مولانا و جهان تفکر و معنوی این عارف بزرگ روی آورده‌اند. در این روند در سال ۱۳۸۶ شمسی، شناخت آثار این عارف نامی آغاز شد و مولاناخوانی و حافظ‌خوانی به عنوان یک سنت شایسته تداوم یافت. روز هشتم آنلاین ماه نیز به‌عنوان روز گرامیداشت این عارف در نظر گرفته شده تا با همایش‌ها و محفل‌ها از او تجلیل شود.

زاهدی شمس‌الدین زاده یادآور شد: در زمان استقلال تاجیکستان، مولاناپژوهی به‌عنوان یکی از  مهم‌ترین رشته‌های ادبیات آغاز شد و گام نخست آن نیز با نشر آثار این عارف بزرگ بود تا در دسترس همه قرار گیرد.

سفیر تاجیکستان توجه گسترده به آثار این عارف را سبب رشد مولاناپژوهی دانست و گفت: در ۳ دهه اخیر آثار ادبی و تفکرات معنوی مولوی در کشور ما پدید آمده است‌. واژه‌هایی همچون گفت‌وگوی تمدن‌ها در آثار مولانا بیان شده است. امروز مولانا یک پیوند فرهنگی و معنوی میان ملت‌های فارسی زبان است. میراث مولانا با گذشت زمان از محدوده یک ملت یا کشور بیرون آمده و میراث معنوی است. او بیش از ۸۰۰ سال قبل پیامی آورد که “ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم‌”.

او تصریح کرد: مولانا مظهر آرمان‌های معنوی و اخلاقی امروز انسانی شده و پایبندی به آثار او می‌تواند باعث رستگاری، آزادگی، رهایی از مشکلات در دنیای فانی شود. از این رو جهان متمدن برای شناخت و تشویق به آثار این متفکر نیاز دارد و این مهم می‌تواند با همیاری دست‌جمعی مولاناپژوهان کشورهای فعال در این عرصه محقق شود. این همایش‌های بین‌المللی نیز از جمله همین تلاش‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا