فرهنگ و هنر

برکات الهی چگونه شامل حال ما می‌شود؟

یک استاد حوزه با طرح این سوال که برای رسیدن به برکات الهی چه باید کرد، گفت: برای رسیدن به برکات الهی، ایمان و تقوای عمومی در سطح جامعه لازم است؛ نه صرف ایمان و تقوای فردی. البته نادیده گرفتن و ناسپاسی نعمت‌های الهی سبب عذاب الهی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با تیتر اول با اشاره به آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف «ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»، اظهار کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید «و اگر مردمی که در شهرها و آبادی‌ها زندگی دارند ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند برکات آسمان و زمین را بر آنها می‏‌گشائیم ولی (آنها حقایق را) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمال‌شان مجازات کردیم».

وی با بیان اینکه این آیه حامل چند نکته مهم است، یادآور شد: نکته اول در این آیه شریفه این است که خداوند متعال وعده‌ی برکات الهی را به انسان‌ها می‌دهد که لازمه‌ی آن ایمان و تقواست؛ یعنی هم باور قلبی و هم افعال صحیح شرعی. نکته دوم در این آیه که قابل ذکر است اینکه برکات الهی شامل تمام نعمت‌های الهی نه صرف نعمت‌های اقتصادی است.نکته سوم در این آیه نادیده گرفتن و ناسپاسی نعمت‌های الهی است که سبب عذاب الهی می‌شود.

وی در پایان گفت: نکته چهارم در این آیه این است که برای رسیدن به برکات الهی، ایمان و تقوای عمومی در سطح جامعه لازم است؛ نه صرف ایمان و تقوای فردی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا