اقتصادی

سالانه ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی در کشور انجام می‌شود

تیتر اول/مرکزی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به طور متوسط در سال ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود که به عنوان آفت احساس نمی‌شود.

کاظم خاوازی امروز، ۱۴ آذر در جریان افتتاح شانزدهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌ها، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و تجهیزات آبیاری در استان مرکزی اظهار کرد: علیرغم اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بی بدیلی داریم و این بخش می‌تواند موتور محرکه واقعی کشور باشد اما امروز با چالش‌هایی مواجه است.

وی با اشاره به یک چالش پنهان در این حوزه افزود: تغییر کاربری اراضی یکی از این چالش‌های پنهان است و به طور متوسط در سال ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود که به عنوان آفت احساس نمی‌شود.

خاوازی گفت: رفتار نامطلوب با طبیعت چالش دیگری است. بدهی ۱۴۰ میلیارد متر مکعبی آب به طبیعت داریم که سبب ایجاد چالش شده است.

خاوازی ادامه داد: تغییر تاریخ کشت نیز کاهش عملکرد در واحد سطح را به همراه دارد. سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز مشکل محسوب می‌شود که به ۴ درصد هم نرسیده است و امروزه تنها راه رفع  این چالش‌ها  افزایش و ارتقا بهره‌وری است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش باغبانی در کشور ظرفیت و پتانسیل خوبی وجود دارد همچنین حوزه شیلات نیز بهره‌وری خوبی دارد و نمایشگاه‌ها در بخش اطلاع رسانی بخش کشاورزی موثر هستند.

خاوازی اضافه کرد: تلاش دولت باید بر این باشد که سطح درآمد و معیشت بهره‌برداران افرایش یابد. حرص و طمع برای جذب آخرین تکنولوژی‌های دنیا باید در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم روزی برسد که حداقل ۲۰ درصد کار نمایشگاه ها در حوزه نرم افزار باشد.

برگزاری نمایشگاه در ارتقای جایگاه کشاورزی نقش مهمی دارد

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشاورزی اهمیت و جایگاه خاصی دارد و محور امنیت ملی کشور محسوب می‌شود.

وی فرونشست زمین را تهدید جدی برای کشور برشمرد و ادامه داد: این مشکل ما را وادار به حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و کشت‌های گلخانه‌ای می‌کند بنابراین استفاده از ظرفیت تحقیقات، آموزش و ترویج، ظرفیت علمی و انتفال علم به بخش کشاورزی، استفاده از تجهیزات به روز و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تنها راهی است که ما را در این حوزه کمک می‌کند.

نظری با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی از بخش‌های متنوع و گسترده تشکیل شده گفت: این بخش با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ بخش‌های دام و طیور آسیبب زیادی دیدند به طوری که تولیدکنندگان جزء نابود شدند و در گزارش کمیسیون کشارزی به این مهم اشاره شد. هرچند تغییر و تحول در وزارت جهاد کشاورزی امید بخش است و مسیر به سمت اصلاح آسیب‌ها و چالش‌های این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه در ارتقای جایگاه کشاورزی استان و کشور و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های موجود نقش مهمی دارد و می‌تواند برکات زیادی را به همراه داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: در سطح استان مرکزی ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود و در این استان علیرغم اینکه گندم دو برابر نیاز مصرف تولید می شود؛ گوشت و شیر و سایر محصولات لبنی نیز مازاد نیاز استان تولید می‌شود.

علی صفری ادامه داد: مشکل اصلی بخش کشاورزی عدم ورود سرمایه کافی به این بخش و تسهیلات محدود در این بخش است.

وی بیان کرد: نیاز تسهیلاتی این بخش ۱۵۰۰ میلیارد تومان است ولی سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تزریق می‌شود.

صفری تاکید کرد: مولدسازی و تقویت صندوق حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند در این زمینه حمایت لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از۱۲۰ شرکت کننده از ۱۰ استان کشور در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در این نمایشگاه حضور دارند، در حاشیه‌ نمایشگاه ۶ همایش ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا