جامعه

پیامک‌های جعلی؛ پرتکرارترین جرم سایبری در کشور

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه پرتکرارترین جرائم سایبری این روزها، کلاهبرداری‌های اینترنتی و برداشتهای غیرمجاز با تکنیک است تصریح کرد: دریافت کننده پیام با کلیک روی لینک این پیامک در نهایت به نصب یک نرم افزار موبایلی هدایت می‌شود.

به گزارش تیتر اول، سرهنگ علی‌محمد رجبی در یک گفتگوی رادیویی در مورد جرائم سایبری گفت: طیف‌های مختلفی از مردم می‌توانند درگیر اینگونه جرائم شوند. مجرمان سایبری بر روی غفلت مردم حساب می‌کنند، نه توانمندی خودشان. کسانی که در حوزه‌های سایبری توانمندی بالا دارند و هکر هستند هیچگاه برای مبالغ پایین ریسک خطر جرم را نمی‌کند و آن چیزی که ما با آن مواجهیم افرادی هستند که از یک دانش بسیار محدود از حوزه سایبری برخوردارند و برای ارتکاب جرم روی غفلت مردم حساب می‌کنند.

وی با اشاره به هشدارهای مستمر پلیس نسبت به جرائم افزود: بخش زیادی از افراد بزه دیده هشدارها را می‌شنوند و با آن آگاه هستند اما در لحظه جرم دچار غفلت می‌شوند.

به گفته سرهنگ رجبی، پر تکرارترین جرائم سایبری این روزها، کلاهبرداری‌های اینترنتی و برداشتهای غیرمجاز است. مهمترین تکنیک مجرمان پیامکهای جعلی با بهانه‌های مختلف تحت عنوانهای سود سهام عدالت، ثبت نام رایانه، دریافت اینترنت رایگان دولت و یا دریافت سود مشارکت در طرحهای مختلف می‌باشد. مجرمان از قبل زیرساختی را آماده می‌کنند و پیامکی را با عنوانهای فوق برای مردم ارسال می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا از شگرد مهندسی اجتماعی مجرمان سخن گفت و تشریح کرد: مجرمان بررسی می‌کنند که اذهان مردم روی چه موضوعی تمرکز دارد سپس همان را به عنوان شگرد اجتماعی خود استفاده می‌کند. در مرحله بعد پیامک ارسال می‌شود و با دریافت کننده با کلیک روی لینک و ورود به یک صفحه جعلی در نهایت به نصب یک نرم افزار موبایلی هدایت می‌شود در حالیکه این برنامه یک بدافزار است و به همه موبایل دسترسی دارد. با این روند مجرم می‌تواند به حسابهای بانکی فرد بزده دیده دسترسی داشته باشد. در مرحله بعد، مجرم از شماره فرد بزده دیده همان پیامک مجرمانه را به افراد دیگری ارسال می‌شود و این فرد یک گره جدید در این پیامک مجرمانه شود.

سرهنگ رجبی در مورد هک شدن برنامه‌های موبایلی نیز خاطرنشان کرد: بدافزاری که روی موبایل نصب شده می‌تواند امکان هک شدن سایر برنامه‌های موبایلی را فراهم کند. بنابراین مردم باید سطح توجه و حساسیت خود را افزایش داده و درصد خوش بینی در فضای مجازی را کاهش دهند و هر چیزی را باور نکنند. همچنین باید به شماره ارسال کننده پیامک جعلی دقت کرد که در بیشتر موارد یک شماره شخصی است و این اولین نشانه پیامک کلاهبرداری است. متن این پیامکها نیز ساز و کاری درستی ندارد و تهدیدکننده است. لینک تمام دستگاه‌های دولتی به« ir. » ختم می‌شود و این مورد نیز دیگر نشانه برای شناسایی این گونه پیامکهاست. در آخر نیز مردم می‌توانند از طریق اینترنت نسبت به صحت خبر ارسال شده در این پیامکها اطمینان کسب کنند.

وی همچنین در مورد افرادی که دچار غلفت شدند و نصب پیامک مجرمانه را انجام دادند گفت: به محض آنکه فرد متوجه نصب پیامک مجرمانه شد باید اینترنت موبایل را قطع کند چرا که راه ارتباطی مجرم با بدافزار است. اگر از شماره بزه دیده پیامکی برای مخاطبان فرد ارسال شد باید از طریق پیامکهای آن افراد را آگاه کرد. بدافزار را نیز باید از روی موبایل پاک کرد و اگر آن مخفی شده بود گوشی را خاموش کرده و به یک متخصص مراجعه شود. اگر از حساب فرد بزه دیده پولی برداشت شده بود باید با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریتهای سایبری پلیس فتا تماس گرفت و مشکل را در میان گذاشت و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ضمن تاکید بر توجه به پیشگیری از ابعاد مختلف و جلوگیری از ساز و کارهای بروز جرم اظهار کرد: متاسفانه بسترهای لازم برای پیشگیری وجود ندارد و بخش زیادی از آن بر عهده کاربر گذاشته شده است. باید ابزارها و ساز و کارهای فنی را فعال کنیم تا جلوی جرائم گرفته شود و در صورت بروز دامنه آن گسترده نشود. ما جزو کشورهایی هستیم که قوانین ما در حوزه فضای مجازی، مجازات محور است اما در قوانین نیز ما معادل سازی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا