بین الملل

ساخت اردوگاه آوارگان؛ این بار برای شهرک‌نشینان صهیونیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین تیتر اول، از روزی که اشغالگران صهیونیست پا به فلسطین گذاشتند؛ این همواره ساکنان اصلی این سرزمین بودند که طعم آوارگی را چشیده و مجبور به ترک شهر و روستای خود شده‌اند. طبق آخرین تخمین‌ها، از ابتدای اشغال حدود شش میلیون فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

اما همان‌طور که عملیات طوفان‌الاقصی در حجم و شدت و نتایج، بی‌سابقه‌ترین عملیات فلسطینی‌ها از بدو اشغال محسوب می‌شود؛ منجر به یک رویداد بی سابقه دیگر نیز شده و آن آواره شدن حدود نیم میلیون شهرک‌نشین صهیونیست است؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ منازعات فلسطین رخ می‌دهد.

به گفته وزارت جنگ اسرائیل، ۱۶ هزار شهرک‌نشین از ۲۵ شهرک و کیبوتس اطراف غزه و ۲۷هزار نفر نیز از مناطق نزدیک به مرز لبنان تخلیه شده‌اند. همچنین کار تخلیه حدود ۲۳ هزار نفر از شهر «کریات شمونا» در سه کلومتری مرز لبنان آغاز شده است. مقامات رژیم اشغالگر همچنین روز یکشنبه اعلام کردند که ساکنان ۱۴ شهرک دیگر در مرز لبنان را که جمعیت آنها حدود هزار نفر تخمین زده می‌شود، تخلیه خواهند کرد.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل ۳۶ هزار نفر از ساکنان سدیروت و ۱۸ هزار نفر در ۲۹ شهرکی که در فاصله چهار الی هفت کیلومتری غزه هستند نیز باید به مناطق کم خطر منتقل شوند.


عمق پیشروی اولیه رزمندگان عزالدین القسام پس از عبور از مرزهای غزه

 

فرار دهها هزار نفری صهیونیست‌ها از اطراف غزه، بسیاری را یاد تخلیه گسترده شهرک‌های صهیونیست‌نشین در منطقه غزه در سال ۲۰۰۵ انداخته است. سالی که تمامی ۲۵ شهرک اشغالی شامل ۸۵۰۰ نفر تخلیه شده و اسرائیل مجبور شد غزه را به فلسطینی‌ها باز گرداند.

پس از عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از غزه، اشغالگران اقدام به افزایش تعداد شهرک‌های اطراف این منطقه کردند که شامل ۵۰ شهرک و کیبوتس می‌شود و مساحت آن نیز ۴۰ کیلومتر مربع است که طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۹ جمعیت صهیونیست‌های ساکن این شهرک‌ها حدود ۵۵ هزار نفر می‌شود.

رئیس انجمن هتل‌داری رژیم اسرائیل گفته است که نیمی از اتاق‌های هتل‌ها به افرادی که از اطراف غزه آواره شده‌اند اختصاص داده شده است. 

در این میان بسیاری از ساکنان شهرک‌های اطراف غزه گفته‌اند که دیگر حاضر نیستند به خانه‌هایشان بازگردند. شهر سدیروت در شرق غزه به تعبیر رسانه‌های عبری‌زبان به «شهر اشباح» تبدیل شده است. در عسقلان به عنوان بزرگترین شهر نزدیک غزه واقع در شمال این منطقه نیز دهها هزار نفر از ۱۵۷ هزار ساکن این شهر در پی حملات موشکی خانه‌هایشان را رها کرده و رفته‌اند.

 


شهر عسقلان پس از حملات راکتی مقاومت


اوضاع شهر سدیروت در شرق غزه

 

بخش زیادی از صهیونیست‌های ساکن در شهرک‌های اطراف غزه به سمت شهر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی فرار کرده‌اند تا جایی که تمامی هتل‌های این شهر پر شده است.

روزنامه معاریو در این باره نوشت که رئیس شورای شهر ایلات ار دولت نتانیاهو خواسته است تا اقدام به ساخت یک اردوگاه آوارگان در ورودی شهر ایلات به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع کند که در صورت ساخت چنین اردوگاهی، باید گفت که صهیونیست‌ها به برکت رزمندگان مقاومت برای اولین بار طعم اردوگاه‌نشینی را خواهند چشید.

مجموع این رویدادها، ابتدایی‌ترین تأثیری که دارد این است که به مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی که طی سال‌های گذشته افزایش یافته، شدت می‌بخشد. عبور نیروهای حماس از حصار امنیتی یک میلیارد دلاری اسرائیل یک پیام رسا برای صهیونیست‌ها داشت و آن این بود که «فلسطین برای شما امن نیست، به کشور واقعی خودتان برگردید»

اکنون دیگر شهرک‌نشینان به خوبی می‌دانند که با هر سامانه پیشرفته‌ای که ارتش اسرائیل در اختیار داشته باشد، باز هم فلسطین اشغالی امن نیست؛ به قول «یوسی ورتر» ستون‌نویس روزنامه هاآرتص (Haaretz) در روز هفتم اکتبر: امروز اسرائیل تحقیر شد و شکست خورد…حماس نشان داد پادشاه لخت است!».

پایان پیام /




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا