جامعه

نباید بگذاریم زاگرس به سمت علفزار شدن برود

تیتر اول/کرمانشاه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه باید پوشش گیاهی زاگرس را حفظ کنیم، گفت: نباید بگذاریم زاگرس به سمت علفزار شدن برود.

عباسعلی نوبخت، عصر امروز(ششم تیر) در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استانهای منطقه دو کشور در کرمانشاه با بیان اینکه 137 میلیون هکتار از 165 میلیون هکتار مساحت کشور در قلمرو منابع طبیعی است، گفت: ایران یازده اقلیم از 13 اقلیم دنیا را دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به وسعت شش میلیون هکتاری جنگل های زاگرس، گفت: زاگرس 14 هزار و 800 سال پیش علفزار بوده و از حدود چهار هزار سال پیش جنگلی شده و بیم این می‌رود که دوباره به علفزار تبدیل شود، چون همین الان خیلی از عرصه های زاگرس به سمت شمال زاگرس تک گونه‌ای شده و به سمت علفزار می رود، لذا باید پوشش گیاهی زاگرس را حفظ کنیم.

نوبخت سپس با بیان اینکه در کشور 14 میلیون هکتار نقاط بحرانی ریزگرد داریم، به نقش مهم جنگل‌های زاگرس در مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت: هر هکتار از جنگل های زاگرس سالانه 167 تن گرد و غبار را جذب خود می کند.

وی ادامه داد: زاگرس همچون یک سد کشور را در برابر ریزگردها محافظت می کند.

وی در ادامه با اشاره به سهم بالای انسان ها در تخریب منابع طبیعی، گفت: انتظار می رود دستگاه قضا در راستای جریمه کردن متخلفین حوزه منابع طبیعی، به سمت الزام آنها به کاشت نهال برود، به این معنا که اگر کسی در عرصه های منابع طبیعی تخلفی مرتکب شد که منجر به تخریب این عرصه‌ها شد، موظف به کاشت درخت و نگهداری از آن شود.

نوبخت تاکید کرد: استان کرمانشاه با ملزم کردن متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی به ترمیم این عرصه‌ها می تواند به الگویی در کشور تبدیل شود.

گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی استان های منطقه دو کشور با حضور مدیران کل یازده استان زاگرس نشین در کرمانشاه برگزار شد. در این گردهمایی از پوستر نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه زاگرس رونمایی شد.

نباید بگذاریم زاگرس به سمت علفزار شدن برود

 انتهای پیام
 

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا