جامعه

کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار آغاز می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، علی سلاجقه در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار و ماسه‌ای که با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شده است، گفت: تا سال ۲۰۵۰ مساله کم آبی سه چهارم جمعیت فعلی در کره زمین را درگیر خواهد کرد یعنی پنج میلیارد نفر یک ماه در سال از مساله کم آبی رنج می‌برند.

وی بیان داشت: آخرین مقاله‌ای که سال ۲۰۲۳ چاپ شد نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته بخش زیادی از دریاچه‌های بزرگ جهان خشک شدند این مساله که اتفاق افتاد دال بر این است که منابع گرد و خاک در حال افزایش است.

سلاجقه بیان داشت: گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سالانه حدود ۷ میلیون نفر از انسان‌ها در نتیجه مسائل آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، این ادعا ما را به فکر چاره اندیشی انداخت، وقتی که رئیس جمهور مشکل را در بحث گرد و غبار مشاهده کرد به اعضای دولت دستور داد که هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود و دراین راه از تمام ظرفیت‌های بین المللی استفاده شود بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کرد.

وی اعلام کرد: این موضوع منجر به برگزاری نشست منطقه‌ای در ۲۱ تیرماه سال گذشته با رویکردی مبتنی بر دیپلماسی فعال دولت مردمی منجر شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دستاورد این نشست در ترازی بود که مجمع عمومی سازمان ملل از ایران قدردانی کرد و ایران را به عنوان میزبان اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار برگزید، در راستای نشست منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار در ۲۱ تیرماه سال گذشته، به پیشنهاد ایران این روز به عنوان روز بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

وی تاکید کرد: از آنجا که مساله محیط زیست مرز نمی‌شناسد کشورهایی که برای شرکت در این اجلاس به ایران دعوت شدند به دعوت ایران لبیک گفتند، با توجه به اینکه ۵۵ کشور را در معرض مستقیم گرد وغبار می‌دیدیم از تمام آنها دعوت کردیم و امروز نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا