حوادث

رد ادعای «۲۰۰ نفر در زیر آوار سیل امام‌زاده داوود»/ واکنش دستگاه‌های حاضر در میدان عملیات

با وقوع حوادث مختلف و بسته به دامنه آنها، شایعات و اخبار تایید نشده نیز در این باره منتشر می شود. انتشار این مطالب می تواند تاثیر بدی در روند امداد رسانی و حتی جبران خسارات ناشی از این حادثه داشته باشد. اخیراً خبری مبنی بر وقوع سیل در امامزاده داوود منتشر شده که مدعی است «حداقل 200 نفر در منطقه زیر آوار سیل هستند». هلال احمر، آتش نشانان و پلیس به عنوان نیروهای اصلی حاضر در محل این گزارش را تکذیب کردند.

به گزارش تیتر اول، صبح امروز خبری مبنی بر وقوع سیل امامزاده داوود (ع) در برخی رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد که مدعی شد «حداقل 200 نفر زیر آوار ناشی از این سیل هستند». این خبر البته از سوی یک منبع رسمی اعلام نشده و از سوی منابع محلی منتشر شده است. اینکه منابع محلی چگونه توانسته اند تعداد افراد مدفون در زیر آوار را بشمارند، سوالی است که پاسخ آن نادرست بودن این ادعا را اثبات می کند. اما انتشار این اخبار در برخی رسانه ها نیز باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است. در همین راستا مسئولان جمعیت هلال احمر، آتش نشانی و نیروی انتظامی در پیگیری خبرنگار تیتر اول درباره کذب بودن چنین ادعایی توضیح داده اند.

هلال احمر: غیرممکن است

مرتضی مرادی پور معاون عملیات هلال احمر به تیتر اول گفت: در ساعات اولیه وقوع سیل در امامزاده داوود، نیروهای امدادی در محل حاضر شدند و عملیات جستجو و نجات آغاز شد. پس از آن وزیر کشور، استاندار، استاندار تهران، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس اورژانس، فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و … نیز در این مراسم حاضر شدند. و تصمیمی در این زمینه گرفته شد.

وی ادامه داد: یکی از تصمیمات خوبی که در جریان نجات این حادثه گرفته شد درباره مفقودان بود. در این محل مسئولیت ستاد مفقودی به سازمان امداد هلال احمر و نیروی انتظامی واگذار شد و دفتر ستاد مفقودی را در انبار پلیس راه اندازی کردیم. این تصمیم خوبی بود که امکان جستجوی افراد گمشده را سریعتر فراهم کرد. حتی پلیس و نیروهای ویژه با بلندگو و بلندگوی دستی به مردم گفتند که اگر مفقودی دارند بیایند و اطلاعاتشان را ثبت کنند.

اسامی 18 نفر در پی سیل امامزاده داوود مفقودالاثر ثبت شد

مرادی پور ادامه داد: بر اساس اسامی که افراد به ما و پلیس گزارش دادند، اسامی 18 نفر مفقودی در سیل امامزاده داوود به ثبت رسید و اتفاقاً تعداد اجساد پیدا شده در جست و جو تقریباً یکسان بود. این موضوع نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اجساد تحویل نیروی انتظامی شد و سپس با هماهنگی آمبولانس های بهشت ​​زهرا، اجساد برای شناسایی و شناسایی و علت نهایی مرگ به پزشکی قانونی تحویل داده شد.

معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این روند کاملا اداری و قانونی است و مستندات موجود است، حدود 200 نفر در خرابه های ناشی از سیل در امامزاده داوود گفت: این قضیه تقریبا غیرممکن است و کسی چنین آماری را اعلام کرده است. ? یعنی مردم و منابع محلی موفق شده اند افرادی را زیر آوار بشمارند که ده ها امدادگر حرفه ای و سگ جست و جو و نجات نتوانسته اند پیدا کنند؟ ما در هر جایی که حتی درصد کمی از افراد دفن شده بودند، عملیات جستجو انجام دادیم و آمار اجساد پیدا شده نیز با آمار ناپدید شدگان مطابقت داشت.

وی ادامه داد: صحت چنین گفته ای تقریبا غیرممکن است. اما اینکه آیا این گفته را درست می‌پذیریم یا خیر، سؤال دیگری است. چرا هیچ یک از بستگان این افراد مفقود شدن خود را به هلال احمر و نیروی انتظامی اعلام نکردند؟ تجربه ما در حوادث قبلی نیز نشان می دهد که معمولاً تفاوت بین تعداد مفقودان گزارش شده و تعداد کل افرادی که زنده پیدا می شوند یا اجسادشان پیدا می شود حدود یک یا دو نفر است. اینطور نیست که اختلاف بیش از 180 نفر باشد.

مرادی پور افزود: باز هم تاکید می کنیم که اگر فردی ادعای مفقودی دارد به ما اطلاع دهد. اگر چنین اتفاقی رخ داده است، خانواده یا دوستان این افراد باید متوجه غیبت آنها شده و گزارشی مبنی بر عدم انجام این کار ارائه دهند.

نماینده سازمان امدادرسانی هلال احمر در خصوص عملیات پاکسازی این منطقه گفت: در مجاورت بازارچه با همکاری اهالی محل پاکسازی انجام شد و این منطقه و حریم امامزاده مورد جستجوی زیادی قرار گرفته است. بارها و در حال حاضر در حال جستجو هستند. منطقه رودخانه و کانال زیر حرم تقریبا 10 بار جستجو شده است و امکان وجود این همه جسد در این فضا وجود ندارد.

پایان عملیات جست و جوی هلال احمر امامزاده داوود

وی ادامه داد: عملیات جست و جو در بازار و حرم به پایان رسید و امروز عملیات در رودخانه پایان یافت. نجاتگران هلال احمر همچنین با برپایی کارگاه عملیاتی، دریاچه پشت مکان مقدس در قسمت کوهستان را جستجو کردند. حتی تیم های تحقیق از برخی استان ها دعوت شدند و تیم های جستجو عملیات جستجوی زیادی را در این مناطق انجام دادند.

مرادی پور درباره عملکرد هلال احمر پس از سیلاب امامزاده داوود گفت: بحث اصلی ما تخلیه اضطراری بود که با همکاری هلال احمر مردم به مکان های امن منتقل شدند. در عین حال در دستور کار ما نیز انتقال مجروحان به مرکز درمانی و در نتیجه حمایت روانی از خانواده ها به ویژه جان باختگان بود که گاهی دچار شوک شدید می شدند و نمی توانستند از جای خود حرکت کنند. ، توسط تیم های صحرا ارائه شده است. همانطور که گفتم هلال احمر در جستجوی مفقودین نقش داشت و اطلاعات مربوط به مفقودین را ثبت و پیگیری می کرد. وی همچنین پاکسازی محیط از گل و لای، پاکسازی شهرداری را بر عهده دارد.

پلیس: نه اصلا

اما پلیس نیز این ادعا را کذب می داند. سرهنگ عبدالرضا محمدی، رئیس پایگاه دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ وی با بیان اینکه منطقه امامزاده داوود (ع) نیز جزء حوزه استحفاظی آن محسوب می شود، به تیتر اول گفت: با وجود اینکه امامزاده داوود خارج از شهرداری تهران است، فرماندهی کلانتری تهران مسئولیت ادارات مرتبط با نیروی انتظامی را بر عهده دارد. برای اطمینان از ایمنی و اجرای قانون. مسئول است در این رابطه پلیس دقایقی پس از حادثه در محل حاضر شد. من خودم در محل حضور داشتم و به سرعت امنیت منطقه برقرار شد. ایست های بازرسی باز شد و حتی در همان دقایق اولیه پلیس هفت نفر را از سیل و گل نجات داد.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی برای کمک رسانی و تامین امنیت با مسئولان کشوری و محلی برگزار شد. چندین تیم در مناطق آسیب دیده مستقر شدند. در فرآیند تخلیه اضطراری و سپس تخلیه افراد، تیم هایی فعال شدند و تیم هایی در جاده و مسیر مستقر شدند که مسیر را برای نجات تردد خودروها باز کردند. در نتیجه این اقدامات عملیات تخلیه اضطراری حوالی ساعت 10 صبح روز حادثه به پایان رسید. سپس تیم های گشت در محل مستقر شدند تا امنیت سایت و همچنین جوخه های اتحادیه را تضمین کنند.

محمدی افزود: حتی تیمی برای ثبت گزارش مفقودین تشکیل شده و با نصب بنر و گشت زنی در منطقه بارها از طریق بلندگو اعلام کردیم که در صورت وجود مفقودی در بین اعضای خانواده یا دوستان افراد، حتما برو به پلیس و گزارش بده.” تیم های پزشکی قانونی نیز مستقر شدند و ما توافق کردیم که افرادی که اعضای خانواده مفقودی را ثبت کرده اند برای نمونه برداری به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

پلیس امنیت مناطق سیل زده امامزاده داوود را تامین می کند

رئیس پایگاه دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: حتی مکانی را برای یافتن و تحویل اقلام مفقود و مفقود ایجاد کردیم و زمانی که مقامات مختلف دولتی در محل بودند توانستیم امنیت خوبی را در این مکان ایجاد کنیم. محل. در منطقه. البته استقرار و هوشیاری پلیس در این مناطق همچنان ادامه دارد و پلیس پوشش امنیتی کاملی را در منطقه ایجاد کرده است.

وی درباره امنیت واحدهای صنفی و مغازه ها نیز گفت: مقرر شد هرگونه جابجایی کالا از داخل واحدهای صنفی با معرفی نامه از طرف روستاییان و موافقت نیروی انتظامی انجام شود. مغازه داران و تجار برای جابجایی اموال در واحدهای خود باید نامه ای از یکی از اهالی روستا تهیه کنند و برای انتقال آن به پلیس مراجعه کنند.

محمدی درباره این ادعا که افراد زیادی زیر آوار سیل هستند به تیتر اول گفت: وجود ندارد. همچنین با آن شماره. پلیس آمار مفقودین را داشت و رقم بسیار بالایی است. اگر این تعداد مفقود هستند چرا به پلیس گزارش نمی شوند؟ ماموران نیز در این زمان حضور دارند و در صورت مفقود شدن پیام، بررسی می شود.

رئیس دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: درخواست ما از مردم این است که فعلا از مراجعه به منطقه امامزاده داوود و مرز رودکان خودداری کنند، هرچند روند امدادرسانی می تواند در منطقه ادامه داشته باشد و خطر وقوع سیل دیگری نیز پیش بینی شده است. هواشناسی هشدار داد که به طور کامل از آن جلوگیری خواهد شد.

آتش نشان: این ادعا با آنچه ما دیدیم مطابقت ندارد

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران وی که از امدادگران قدیمی سازمان آتش نشانی تهران به شمار می رود از منظر دیگری به موضوع نگاه کرد و به تیتر اول گفت: آتش نشانان تهرانی به عنوان نیروهای کمکی در محل حضور داشتند و با توجه به اینکه محل حادثه خارج از محدوده امنیتی بود. آتش نشانان تهران در محل حضور داشتند، آتش نشانان به عنوان نیروی پشتیبانی در محل حاضر شدند و با توصیه فرمانده میدانی عملیات جستجو و نجات را انجام دادند. به همین دلیل من از آمار دقیق اطلاعی ندارم و گزارش آن بر عهده سازمان آتش نشانی نیست. اما چنین ادعایی با آنچه ما مشاهده کردیم مطابقت ندارد. زیرا آتش نشانان همه مکان های ذکر شده را جستجو کردند و اگر این تعداد زیر آوار باقی می ماند، در جریان جستجوی آتش نشان ها نشانه هایی از آن یا چند اجساد وجود داشت. ما حتی پایین دست رودخانه کن را هم کاوش کردیم.

وی ادامه داد: البته حرف آخر در این مورد بر عهده حافظان ارشد و فرمانده حوزه است. اما آنچه می خواهم به آن اشاره کنم تاثیر شایعات بر امدادگران و عملیات جستجو و نجات است. شایعات در دو جا منتشر می شود، یکی رسانه های غیر رسمی مانند کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام و دیگری رسانه های رسمی مانند روزنامه ها، سایت ها و …. در مورد دسته اول متاسفانه نمی توان به طور کامل از انتشار شایعات در این رسانه ها جلوگیری کرد و برای جذب فالوور و … چنین مطالبی را منتشر می کنند. اما برای دسته دوم باید گفت که اگر خدای ناکرده و بنا به دلایلی شایعات و اخبار تایید نشده در رسانه های رسمی منتشر شود، پیامدهای منفی و زیانبار آن بسیار بیشتر از دسته اول است، زیرا مردم فکر می کنند که چون رسانه رسمی ارسال شده توسط پس این خبر باید درست باشد.

تأثیر مخرب شایعات بر روند جستجو و نجات

ملکی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که اخبار جعلی با عبارات منبعی که نخواست نامش فاش شود، منابع محلی، شنیده ها و مواردی از این دست در رسانه های رسمی منتشر می شود که این خبر به طور مستقیم بر عملکرد امدادگران تأثیر می گذارد و همچنین استرس و فشار زیادی را به افرادی که عزیزان خود را در زیر خرابه یا در آن مکان از دست داده اند ایجاد می کند.در مورد ریزش ساختمان پلاسکو مستقیماً مشاهده کردم که گاهی اوقات جعلی اخبار باعث کار و فشار روانی زیادی به امدادگران می شود، یادم می آید در جریان پلاسکو فشار زیادی به آتش نشانان وارد شد، چه از نظر روحی و چه از نظر عملیاتی با انتشار اخبار کذب مبنی بر مشاهده عضوی از بدن توسط فردی ناشناس و غیرموثق، فشار زیادی وارد شد. منبع

بیشتر بخوانید:




رسانه ها قبل و بعد از بحران چه باید بکنند؟


تجربیات و درس های آموخته شده از سیل های نیمه تابستان


ارگان اصلی که آمار تلفات بلایای طبیعی را گزارش می کند کجاست؟

نماینده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران از رسانه ها خواست اخبار را از منابع موثق و رسمی منتشر کنند و از انتشار هرگونه خبر تایید نشده که حتی در برخی موارد با واقعیت همخوانی ندارد خودداری کنند زیرا ممکن است موضوع الف. مدت کوتاهی منجر به ذکر این رسانه می شود، اما پیامدهای غم انگیزی بر جای می گذارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا