سلامت و تندرستی

نکاتی که سلامت همبرگر خانگی را تضمین می‌کنند

چه بخواهیم، چه نخواهیم همبرگر جایگاه خود را در رژیم غذایی افراد پیدا کرده است و اکنون در همه جا از فست فود‌های زنجیره‌ای و رستوران‌های گران قیمت یافت می‌شود. ترکیب طعم‌های گوشت، نان، مخلفات و سس‌های متنوع همبرگر باعث محبوبیت آن در تمام سنین شده است.

برای اینکه همبرگر را با خیال راحت میل کنید و از سلامت آن مطمئن باشید بهتر است به این موارد توجه کنید.
انتخاب گوشت: همبرگر از گوشت چرخ کرده درست می‌شود که می‌تواند از گوشت گاو یا بره گرفته تا مرغ یا هر نوع گوشت دیگری باشد. هر چه نوع گوشت چرب‌تر باشد، ارزش کالری آن بیشتر است.
گوشت گاو بدون چربی یک پروتئین با ارزش غذایی بالا در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر پروتئین بالا حاوی مواد معدنی ضروری برای بدن مانند روی، آهن و ویتامین B۱۲ نیز می‌باشد. برش‌های گوشت گاو بدون چربی با اعداد زیر مشخص می‌شوند.
اگر یک همبرگر فقط با برش‌های بدون چربی درست شود، خشک و با بافت لاستیکی از روی گریل جدا می‌شود. به همین دلیل، باید سعی کنید تکه‌های چربی و بدون چربی گوشت را با هم مخلوط کنید. 

یک همبرگر ۱۵۰ گرمی با چربی متوسط ​​حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کالری دارد. مدت زمان کباب کردن نیز بسیار مهم است. کباب کردن طولانی مدت گوشت را خشک می‌کند و در نهایت بخش زیادی از ارزش غذایی آن مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی را از بین می‌برد. 
مخلفات همبرگر تاپینگ‌ها و مخلفات جانبی برای همبرگر‌ها متفاوت است، از سبزیجات گرفته تا انواع دیگر سس‌ها و کربوهیدرات ها. اگر فقط سبزیجات یا انواع مختلف ترشی (ترجیحاً ترشی با نمک کمتر) باشد، در واقع تا حدودی سالم خواهد بود.
بهتر است از خوردن سیب زمینی کنار همبرگر خودداری شود، چرا که کربوهیدرات لازم در این غذا از طریق نان تأمین می‌شود. بیشتر نان‌ها بزرگ هستند و اساساً معادل چهار تکه نان هستند، بنابراین می‌توانند به طور متوسط ​​حدود ۲۵۰ کالری اضافه کنند. 
اگر نیاز به رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید، مانند بیماران دیابتی، این نوع وعده غذایی کمتر همبرگر خود را در خانه با استفاده از نان کوچکتر با کربوهیدرات کمتر درست کنید. 
همچنین می‌توانید نان‌های کم کربوهیدرات یا بدون گلوتن نیز بخرید.

درست کردن همبرگر در خانه به این معنی است که کنترل بیشتری بر ارزش غذایی آن دارید. از گوشت چرخ کرده با سطح چربی متوسط ​​استفاده کنید، بدون روغن کباب کنید، از مقادیر معقول نمک استفاده کنید و اندازه نان را محدود کنید. از سس خانگی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید. 
مخلفات را با سبزیجات مختلف تازه و پخته متنوع آمادا کنید و در ابتدای غذا یک سالاد بخورید. اگر این کار را انجام دهید، می‌تواند تعداد کالری‌ها را به نصف کاهش دهد و همچنین دارای ارزش غذایی خوب با سطوح چربی و کربوهیدرات کمتر است.

مخلفات می‌تواند شامل:
سس کچاپ و خردل ۱ قاشق چای خوری 
خردل 
۲-۳ برش گوجه فرنگی 
۲ برگ کاهو تازه 
۲-۳ ورقه پیاز بنفش 
نمک و فلفل تازه آسیاب شده
باشد.
بهتر است گوشت چرخ کرده را به صورت نازک برگر در بیاورید و فقط ۲-۳ دقیقه حرارت دهید. آن را گریل کنید تا رنگ لبه‌ها تغییر کند. آن را به طرف دیگر برگردانید و چند دقیقه دیگر کباب کنید. از پخت وسط همبرگر مطمئن شوید.
در صورت تمایل می‌توانید داخل نان را برای لحظاتی گرم کنید. داخل نان مایونز و سس کچاپ را پخش کنید و همبرگر را روی آن قرار دهید. روی آن سبزیجات و سپس نان دیگر را اضافه کنید.

ارزش غذایی این همبرگر: حدود ۴۶۰ کالری شامل ۳۰ گرم پروتئین، ۲۶ گرم کربوهیدرات، ۱۲ گرم چربی، ۱.۵ میلی گرم ویتامین B۱۲ (نصف نیاز یک بزرگسال در روز)، ۱.۷۵ میلی گرم آهن و ۴/۹۵ میلی گرم روی است. 

این ارزش غذایی نصف میزان مورد نیاز روزانه برای زنان و یک سوم مصرف روزانه برای مردان است. 
بنابراین توانید یک هفته در میان چنین همبرگری بخورید، زیرا ارزش غذایی آن خیلی بالا نیست. 

منبع: سایت جی پست

دکمه بازگشت به بالا