سلامت و تندرستی

این سازه غول‌پیکر را از فضا می‌توان دید!/ عکس

غزال زیاری: سازه کروی شکل جدید لاس‌وگاس، چیزی فراتر از یک سالن آمفی‌تئاتر با ۱۷۶۰۰ صندلی است. این سازه در عین حال میزبان اقامتگاه U۲ نیز به شمار می‌رود و در زمینه‌های مختلف رکورددار است. بعد از افتتاح این سازه در اواخر ماه گذشته، سازه لاس‌وگاس حالا بزرگترین ساختار کروی شکل دنیا نام گرفته که ۱۵۷ متر عرض و ۱۱۱ متر ارتفاع دارد.

در عین حال سطح کروی این سازه با مساحتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع، با لامپ‌های LED وقتی کامل روشن شود با رزولوشن ۱۶K تبدیل به پررزولوشن‌ترین صفحه LED روی کره زمین می‌شود. در عین حال این سازه بزرگترین سیستم صوتی beamforming دنیا نیز هست که صدایی شبیه هدفون بدون هدفون را ایجاد می‌کند و تجربه‌ای کاملا خاص را در اختیار حضار قرار می‌دهد.

این کره حیرت‌آور، از سه لحاظ در دنیا اولین است و به خاطر شکل، منظر و تجربه خاص صدایی، یک تجربه جدید و بی‌نظیر در دنیا به شمار می‌رود که برای ساخت آن حداقل ۶۰ اختراع به ثبت رسیده است (البته در جریان این پروژه، اختراعات دیگری هم به ثبت رسیده و انتظار می‌رود که این عدد از ۱۰۰ نیز پیشی بگیرد)

دیوید دیبل، مدیرعامل MSC Ventures که مسئولیت فناوری ساختمان را برعهده دارد، در این رابطه گفته:« این سازه دنیای دیگری است و برای ساخت آن اتفاقات درخشان زیادی رخ داده.»

کره‌ای در دل یک کره

به گفته پل وستبری، معاون اجرایی توسه و ساخت شرکت Sphere Entertainment، که خواهرخوانده Madison Square Garden درنیویورک است، آنها به دنبال آن بودند تا مردم را به تجربه جدیدی دعوت کنند. او در این رابطه گفت:«یک صفحه نمایشگر کروی، روشی عالی برای متصل کردن مردم به محیط تصویری واقع‌گرایانه است. برای یک نمایشگر کروی، شما به یک ساختمان کروی و یک تجربه کروی نیاز دارید. ما یک کره هستیم.»

ساختار این سازه از جنس فولاد و سقف دهانه شفاف آن ۱۲۱ متر است. طراحی این سازه کروی توسط شرکت بین‌المللی معماری Populous انجام شده و دارای هفت طبقه سالن، یک دهلیز ۲۵ متری با ستون‌هایی دو برابر ارتفاع ستون‌های پانتئون رم و هندسه‌ای کاسه‌ای با صندلی‌های رو به صحنه است. چهار طبقه صندلی و دو طبقه سوئیت در سطح غوطه‌ور کره تعبیه شده‌اند.

sphere-is-seen-at-the-venetian-resort-in-las-vegas-news-photo-1697119531.jpg

طبق گفته دیبل، برای داشتن یک تجربه واقعی سه بعدی، این مکان به احساس و عمق نیاز داشت:« زمین گرد است؛ بنابراین برای آنکه ما تجربه‌ای همه جانبه و قابل لمس برای مخاطبان ایجاد کنیم، باید محیطی که مردم در آن زندگی می‌کنند را تقلید می‌کردیم.»

از سوی دیگر، نیازی به یک تابلو برای معرفی این ساختمان وجود ندارد. دیبل در این باره گفت:« شما به ساختمان نگاه می‌کنید و دقیقا متوجه می‌شوید که داستان چیست. ما می‌خواهیم شکل ساختمان‌مان نمادین باشد. آنچه خیره‌کننده است این است که وقتی وارد ساختمان می‌شوید، حس می‌کنید این سازه کاملا صمیمی است و دلیلش هم این است که کاملا هدفمند ساخته شده است.»

ساخت این سازه درسی از استقامت و مقاومت بود. برای آماده‌سازی نمای بیرونی کروی فولادی آن ، به یکی از بزرگترین جرثقیل‌های جهان نیاز بود که۹۰ درصد ظرفیت خود را برای بلند کردن تاج ۱۲۰ تنی کره تا ارتفاع ۱۵۲ متری به کار گرفت. بدین ترتیب یک کره دوتایی ایجاد شد که یک ساختار مستقل بیرونی، مستقل از کره داخلی دارد که توسط یک محفظه نمایش خارجی سیاه، پوشیده شده است. وستبری دراین باره گفت:« ما ساختمانی را در داخل یک ساختمان داریم.»

بیشتر بخوانید:

هر دوی این مراحل به برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌ای برای ساخت با پشتیبانی در طول توالی‌یابی نیاز داشتند. وستبری دراین رابطه ادامه داد:« تطبیق قطعات آنقدرها هم که به نظر می‌رسید ساده نبود.»

اعضای تیم می‌بایست برنامه‌ریزی برای نصب را با توجه به میزان گرمای خورشید انجام می‌دادند (باید در نظر داشت که گرما باعث انبساط فولاد می‌شود). از سوی دیگر چالش‌های ساخت نیز پیش رو بود. او ادامه داد:« شما لایه به لایه به ساختن ادامه می‌دهید، تا اینکه در نهایت قطعه نهایی کلاهک را در محل خود قرار می‌دهید. هرچه بالاتر می‌روید کار حساس‌تر می‌شود.» در نهایت اعضای تیم مجبور بودند تا کره را از داخل پشتیبانی کرده تا مطمئن شوند که بارهای بالایی سر جایشان قرار خواهند گرفت و طبق گفته وستبری این بخش کار بسیار مشکل بوده .

bono-sphere-edge-adam-clayton-and-bram-van-den-berg-of-u2-news-photo-1697121620.jpg

سازه‌ای که از فضا دیده می‌شود

این کره تجربه‌ای به یادماندنی را ایجاد می‌کند، حتی برای افرادی که هرگز به آن وارد نمی‌شوند. بخش بیرونی سازه ۵۴ هزار مترمربعی کاملا با لامپ‌های LED قابل برنامه‌ریزی پوشانده شده و این نور آن را شبیه بوم روشن و درخشانی متشکل از ۲۵۶ میلیون رنگ می‌کند که از فضا دیده می‌شود.

وستبری در این باره گفت:« ساختن یک سازه بزرگ، گرچه چالش بزرگی است ولی منحصر به فرد نیست. یک توپ غول‌پیکر به قطر ۱۵۷ متر در وسط بیابانی با سقف فولادی با دهانه شفاف ۱۲۲ متری برای محصور کردن ساختمان که یک چالش بزرگ به شمار می‌رود ولی کار سخت، ادغام این فناوری‌ها بود.»

۱.۲ میلیون لامپ LED در اگزوسفر (که در میان ۴۰۰ مگا پنل LED متصل به یک دیاگرید فولادی مونتاژ شده‌اند) با فاصله ۲۳ سانتی‌متری از یک صفحه نمایش با وضوح بالا در فضای باز که دارای رزولوشنی ایده‌آل است، طراحی شده‌اند.

کل این سیستم به صورت سفارشی طراحی و ساخته شده است. طبیعتا دیودهای ساطع کننده نور پیش از این پروژه نیز وجود داشتند ولی توانایی روشن کردن کل ساختمان به رویکرد جدیدی برای کنترل انحناها و هندسه نیاز داشت.

اضافه کردن میلیون‌ها لامپ LED برروی پنل‌های بزرگ کافی نبود و اعضای تیم ۱۲ طبقه مسیر بیرونی گربه‌رو ساخته و سیستمی طراحی کردند که امکان تعمیر و نگهداری لامپ‌ها را برای کارگران فراهم می‌کند.

bono-sphere-edge-adam-clayton-and-bram-van-den-berg-of-u2-news-photo-1697118519.jpg

بهره‌گیری از تجربیات پیشین

سطح بیرونی کره پوشیده از لامپ‌های LED است ولی در بخش داخلی هم رزولوشن ۱۶K*۱۶K مخاطبان را احاطه می‌کند. بونو دراین باره گفته:« اگر دقت کنید، تصویر کاملا واقعی است. در این سطح از رزولوشن شما حتی شکل کروی بودن سازه را تشخیص نمی‌دهید.»

همه صندلی‌ها در سطح ۱۵ هزار مترمربعی واقع شده‌اند. صفحه نمایش از طبقه کف شروع شده و به سمت بالا و فراتر از ردیف صندلی‌های بالایی با ارتفاع ۷۳ متری به شکل خمیده ادامه پیدا می‌کنند.

صفحه نمایشگر به اندازه دو زمین فوتبال کامل است و ۱۸۰ میلیون دیود در هر۹ میلیمتر در مرکز صفحه قرار دارند. وستبری در این باره گفت:« خیلی سخت است. چشم انسان باورنکردنی است و هر اختلاف کوچکی را هم در موقعیت‌های هندسی تشخیص می‌دهد. ما ۱۸۹ میلیون دیود در دو زمین فوتبال جا داده‌ایم.»

محاسبات ریاضی حیرت‌آور

این کره یک شگفتی مدرن است که ریشه در ریاضیات باستان دارد. مهندسان از فرمول‌ها و قوانین چندصدساله ریاضیات در ساخت این سازه بهره بردند.

در ساخت این کره ، یک شرکت سازنده، ساخت تابلوهای مدار چاپی (PCB) که در پنل‌های آلومینیومی قرار دارند را برعهده داشت. آنها ۶۴ هزار PCB را با استفاده از یک فرآیند رباتیک جدید ایجاد کردند تا از دقت کار مطمئن شوند. وستبری در این رابطه گفت:« ما تجهیزات خاصی را برای مرحله نصب طراحی کردیم. برای ساخت این کره، کارهای جدید زیادی انجام شده از جمله PCB ها، گیره‌ها، کادربندی، فرآیند نصب و نگهداری و… . حتی ۷۰% از همه تکنولوژی‌های به کار رفته در ساختمان، به صورت سفارشی برای اینجا ایجاد شده است.»

یک شرکت پیشرو در صنعت دوربین، برای طراحی، ساخت و ارائه صفحه نمایش با بالاترین رزولوشن ممکن به کار گرفته شده است.

صدای احساس

در داخل این کره، ۱۶۴ هزار بلندگو نصب شده که بازدیدکنندگان حتی یکی از آنها را هم نمی‌بینند. تمام این بلندگوها در پشت سطوح قرار گرفته و بزرگترین سیستم صوتی beamforming دنیا را تشکیل می‌دهند.

در این سیستم صوتی از تکنولوژی سه بعدی صوتی beamforming و سنتز میدان موج استفاده می‌شود و از طریق آن می‌توان محتوای صوتی منحصر به فردی را با زبان‌های مختلف و جلوه‌های ویژه خاص را در مکان‌های مختلف در محل برگزاری بفرستید.

طبق گفته Edge:« هرکجا باشید ، صدایی عالی را خواهید داشت. هیچ چیزی مثل این در دنیا وجود ندارد.»

دیبل دراین باره گفته که جادوی سیستم صوتی، پردازش دیجیتال است که در زمان واقعی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. بلندگوها، مثل یک پرتوی چراغ قوه عمل می‌کنند که می‌تواند نور را مشخص یا پخش کند. او در این باره گفته:« این دقیقا همان کاری است که ما در سیستم صوتی‌مان انجام می‌دهیم.»

sphere-092723-0585-6527fa3b4ba85.jpg

طبق گفته دیبل، اگرچه شکل کروی بودن سازه، برای سالن آمفی‌تئاتر و حتی پخش‌های ویدیویی عالی است، اما از نظر صوتی به سان یک کابوس است. او در این رابطه گفت:« اینجا بحث فیزیک مطرح است. ما هر چقدر هم باهوش باشیم، ولی نمی‌توانیم فیزیک را تغییر دهیم.» او گفته که تنظیمات سنتی می‌توانست دردسرساز شود؛ پس اعضای تیم با یک شرکت صوتی با طول موج کوتاه در برلین برای تامین بودجه یک سیستم درجه یک، در حد برگزاری کنسرت‌ها شروع به همکاری کردند.

اوادامه داد:« هیچ یک از ما نمی‌دانستیم که چطور می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.آنچه ما در نهایت به آن رسیدیم، اولین نسل از یک سیستم سنتز میدان موج است که بهترین سیستم صوتی را بدون توجه به شکل محل برگزاری، به ما ارائه می‌کند. ما می‌خواستیم پالت خلاقانه‌ای برای هنرمندان ایجاد کنیم تا بیایند و از راه‌هایی که مخاطبان هرگز تجربه نکرده‌اند، از آن بهره ببرند.»

این سازه کروی، در عین حال یک تجربه واقعی چهاربعدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد؛ چیزی که فراتر از آن چیزی است که مردم در مورد IMAX فکر می‌کنند. با رزولوشن فوق‌العاده و ۱۰ هزار صندلی لمسی که با محرک‌هایی برای تنظیم فرکانس‌ها طراحی شده‌اند و در صورت نیاز به‌عنوان یک باس با فرکانس پائین عمل می‌کنند.»

گرچه احساس این تجربه ناب در لاس وگاس شروع می‌شود، اما گروه Sphere entertainment برنامه‌های بیشتری را مدنظر دارد تا کره‌هایی را با ابعاد مختلف در سراسر دنیا بسازد. وستبری در این رابطه گفت:« وقتی تیم‌های قدرتمندی را دور هم جمع می‌کنیم، کارهای شگفت‌انگیزی را می‌توان انجام داد. ما چیزهای زیادی یاد گرفتیم که چطور می‌توانیم چیزی منحصر به فرد را ارائه کنیم.»

منبع: popularmechanics

227227

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا