بهترین های کسب و کارعمومی

چگونه از دبی خودرو وارد کنیم

به گزارش پایگاه خبری «»، واردات ماشین در ایران دارای قوانین خاص خودش است، برای دانستن این قوانین تا آخر این مقاله با ما همرا شوید تا به شما بگوییم که چگونه می توانید خودروهایی را از دبی خرید و یا وارد کنید.

واردات خودرو از امارات متحده عربی

اگر مایل به واردات‌ خودرو از دبی هستید باید شرایط  و اطلاعات آن را بدانید. قبل از واردات‌ خودرو ابتدا باید در مورد مدارک مورد نیاز برای این کار صحبت کنیم.

مرحله اول


در ابتدا برای واردات‌ خودرو نیاز به داشتن کارت بازرگانی است، فرقی ندارد یک دستگاه خودرو یا چند دستگاه خودرو باشد.
شرایط دریافت کارت بازرگانی افراد حقیقی و حقوقی
سن فرد حداقل 23 سال
برای آقایون داشتن کارت پایان خدمت الزامی است یا داشتن کارت معافیت دائم از خدمت
داشتن حداقل مدرک دیپلم
داشتن سه سال فعالیت تجاری و تایید دو نفری که کارت بازرگانی دارند.
داشتن دفتر یا دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی
ارائه مدرک کسب در ضمینه بازرگانی
نداشتن شغل تمام وقت یا استخدام در ارگان های دولتی یا قوای سه گانه دولت
نداشتن محکومیت کیفری در هر ضمینه
ورشکست نبودن چه به تقصیر و چه به تقلب

بخوانید : لیست قیمت اجاره ماشین ارزان در دبی

 

مرحله دوم دریافت کارت بازرگانی


در این مرحله بایستی با نمایندگی مورد نظر برای واردات قرارداد ببندید، تا خودرو پس از واردات شامل خدمات پس از فروش شود. ضمنا بعد از قرارداد با نمایندگی مدارک را باید به سازمان صنعت و تجارت ارائه شود.

مرحله سوم کارت بازرگانی


در این مرحله باید به صورت حضوری اقدام شود، برای مراجعه حضوری بهتر است به امارات متحده بروید، زیرا به دلیل تقاضای بالا خودرو نمایندگی های رسمی صادرات ندارند. برای خرید خودرو باید به چند نمایشگاه و نمایندگی سر بزنید و با فروشندگان مختلف مذاکره کنید، در این فروشگته ها خودروهای مختلف با آپشن های بسیاری وجود دارد، پس برای بررسی خودرو ها دقت کنید.

مرحله چهارم


در این مرحله نیز باید ثبت سفارش واردات‌ خودرو را انجام دهید، متقاضیان در دو مرحله باید ثبت سفارش انجام دهند، در مرحله اول، متقاضی بعد از ثبت یک کد هشت رقمی را دریافت می کند. در مرحله دوم می بایست شماره شاسی خودرویی که قصد واردات آن را دارید در سامانه سفارش خودرو وارد کنید، شماره شاسی خودرو توسط نمایندگی مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد و تایید می شود. اگر خودرو مورد نظر استانداردهای لازم را داشته باشد، نمایندگی آن تاییدیه را صادر می کند و اگر مورد تایید نباشد مراحل قبل نیز منقصی می شود.
بعد از تاییدیه نمایندگی یک کد هشت رقمی به صورت اتوماتیک  برای گمرک‌ ارسال می‌شود و در آخر این مرحله مجوز واردات خودروی مورد نظر را برای متقضی داده می شود. ارزان ترین را از تریپ بخواهید.

مرحله پنجم دریافت کارت بازرگانی


مرحله پنجم، مرحله حمل خودرومی باشد، در این مرحله شما می توانید خودروی خود را به دو صورت تحویل بگیرید.
قسمت اول تحویل خودرو طبق قرارداد FOB
قسمت دوم تحویل خودرو طبق قرارداد CFR

 

مرحله ششم ترخیص


در واقع در این مرحله باید انجام تشریفات ترخیص خودرو از گمرک‌ را انجام دهید، در این قسمت باید تمام هزینه هایی که متقاضی باید بپردازد انجام شود.

فرمول محاسبه هزینه ترخیص خودرو از گمرک


فرمول = حقوق ورودی + مالیات بر ارزش افزوده + عوارض هلال احمر + هزینه های دیگر

مرحله ی هفتم پلاک کردن خودرو


طبق قانون خودروهایی با مصرف 6 لیتر بنزین‌ در 100 کیلومتر و برای خودروهای 6 تا 10 لیتر بنزین‌ در 100 کیلومترو همچنین برای خودروهای بالای 10 لیتر برای 100 کیلومتر اینگونه خودرو ها فرسوده می باشند و از رده خارج می گردند. عوارض که باید به دولت پرداخت شود برابر است با 10 درصد ارزش سیف خودرو، و سایر هزینه های پلاک خودرو شامل مالیات شماره گذاری، عوارض شماره گذاری و هزینه مفاصاحساب مالیاتی است.

فرمول کل واردات خودرو


قیمت خودرو در کشور مبدا +  جمع کل هزینه ترخیص خودرو از گمرک‌ + جمع کل هزینه پلاک خودرو + مالیات و هزینه های مربوط به کارت بازرگانی

واردات خودرو گذر موقت


بعد از وارد کردن خودرو به ایران وقتی قبض ترخیص از انبار صادر شد، برای ترخیص می بایست مدارک مربوط همچون، ثبت سفارش ماشین، قبض انبار و فاکتور خرید، برگه مربوط به پلیس و کارت بازرگانی را ارائه دهید. بعد از این مرحله نوبت شماره گذاری ماشین است، برای این کار باید مبلغ را به بانک مورد نظر پرداخت کنید و شماره شاسی خودرو و نوع خودرو که بر روی برگه سبز گمرک‌ هست را ثبت کنید و منتظر تاییدیه باشید. در مرحله آخر به مرکز شماره گذاری خودرو مراجعه کرده و پروانه سبز گمرکی، اصل کارتکس، بیمه شخص ثالث و مدارک شناسایی هویتی فرد، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی وکالتنامه ارائه می دهید. برای اطلاع از نحوه خرید دبی به سایت تریپ سر بزنید.

قوانین گمرکی واردات خودرو


واردات ماشین در ایران طبق قوانین مربوطه وسیله نقلیه صادر می شود، در ایران واردات ماشین شامل 55 درصد عوارض و مالیات گمرکی است. ماشین های سواری می بایست 75 درصد عوارض و حقوق گمرکی را پرداخت کنند، و خودرو های سواری 2000سی سی تا 2500 سی سی به بالا باید 95 درصد عوارض گمرکی پرداخت کنند.

واردات ماشین های هیبریدی


واردات ماشین های هیبریدی متناسب با نوع و حجم و پایه بنزین‌ متفاوت است، در این نوع ماشین هایی که قابلیت شارژ از طریق اتصال به یک منبع خارجی را نیز دارند، نه درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات علی ‌الحساب، و همچنین عوارض هلال احمر معادل یک درصد حقوق ورودی و پنج درصد از ارزش به عنوان عوارض واردات ماشین و هزینه استاندارد آن که معادل هشت درصد است می باشد.

سخن آخر


وارادات خودرو از دبی یکی از کارهایی است که مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. وقتی به خارج از ایران سفر می کنید و یا در دنیای مجازی گشت و گذار می کنید می توانید ماشین های دیگر را با یکدیگر مقایسه کنید. برای رفتن به دبی جهت واردات‌ خودرو سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آساناوایل شهریور ماه 1401 بالاخره آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شد. مفاد این آیین‌نامه، شوک بزرگی به تجار و مردم امیدوار به واردات خودرو دست دوم وارد کرد. واردات خودرو دست دوم از دبی شاید راحت‌تر از سایر کشورها باشد. زیرا ایران با کشور امارات متحده عربی روابط تجاری قابل قبولی دارد. از طرف دیگر این کشور مقصد ماشین‌های کارکرده برندهای مطرح جهانی است. اما این فرصت، در ابتدا، در طرح آزادسازی واردات خودرو، به طور کامل نادیده گرفته شد. تصویب قوانین واردات خودرو دست دوم از دبی، در سال ۱۴۰۲، اولین قدم برای کاهش قیمت و تنظیم بازار خودرو است. در این مقاله در مورد قوانین مصوب ۱۴۰۲ و شرایط واردات خودرو دست دوم از دبی با شما صحبت می‌کنیم. بنابراین تا انتهای این مقاله از مجله بیمه با ما همراه باشید.

قانون واردات خودروی دست دوم از دبی تصویب شد

در روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد، سال ۱۴۰۲، مجلس شورای اسلامی با بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در ارتباط با لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بر اساس ماده واحده، واردات خودرو دست دوم از دبی را به رای گذاشت. سرانجام این لایحه با مجموع ۱۷۸ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، تصویب شد. بر اساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی، مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، تحت عنوان مواد ۱۱ تا ۱۳ به قوانین ساماندهی صنعت خودرو که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، الحاق می‌شوند. در ادامه برخی شرایط واردات خودرو دست دوم از دبی را، بر اساس قانون مشاهده می‌نمایید.

  • بر اساس ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو، به منظور تنظیم بازار، واردات خودروهای دست دوم مجاز است. البته این ماده دارای دو تبصره است:
  1. تبصره اول: برای واردات خودروهای کارکرده، انتقال فناوری موضوع بند ۲، بند ۳ و بند ۴ این قانون، لازم الرعایه نیست.
  2. تبصره دوم: آیین‌نامه اجرا شده در مورد این ماده قانونی، شامل مواردی مانند تامین ارز مورد نیاز واردات و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر خودروهای کارکرده باید در زمان ورود به گمرک کمتر از ۵ سال باشد)، نحوه احراز آن‌ها، شرایط واردات به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزرات صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان‌هایی به شرح زیر است:
  • بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان حفاظت محیط زیست
  • سازمان ملی استاندارد ایران

فرآیند واردات ظرف مدت یکماه پس از لازم الاجرا شدن قانون، تهیه و به وسیله وزیران تصویب می‌شود. همچنین وزرات صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد، گزارش عملکرد این ماده را به صورت منظم و هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

  • بر طبق ماده ۱۲و تبصره (۶) ماده واحده قانون، چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی، مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی ساخت داخل و قطعات به کار رفته در آن‌ها به شرح زیر اصلاح می‌شوند:
  1. تبصره ۶: ارزش ماشین آلات راه‌سازی و خودروهایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز است ( خودروهای نو و کارکرده)، هر سال با بررسی مستنداتی مانند قیمت شرکت‌های تولید کننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث، قیمت بازار (درمورد خودروها و ماشین آلات کارکرده)، به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که این قیمت، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار خواهد گرفت. همچنین تبصره ۸ ماده واحده مذکور حذف خواهد شد.
  • ماده ۱۳ قانون واردات خودروهای دست دوم یا کارکرده: استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استاندارهای کشور مبدا برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، فقط با تایید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
  • اجاره ماشین در دبی ، شرایط، قوانین و نکات کاربردی

پرونده واردات خودرو دست دوم از دبی و سایر کشورها

پرونده واردات خودرو دست دوم از دبی به‌عنوان یکی از پرونده‌های مهم اقتصادی کشور شناخته می‌شود. این موضوع بارها در مجلس و دولت مطرح شده و هر بار به دلایل مختلف بدون پاسخ مانده بوپ. تا به امروز افراد و مراکز گوناگون از ورود خودرو های خارجی به کشور جلوگیری کرده‌اند. وارد کردن بند واردات ماشین کارکرده در طرح آزادسازی آخرین تلاش طرفداران این موضوع بود که تا تصویب این قانون در سال ۱۴۰۲ به نتیجه نرسید.

واردات خودرو دست دوم در سایر کشورها

کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که به دلیل ضعف در صنعت خودروسازی، صرفه اقتصادی و… ماشین‌های کارکرده وارد می‌کنند. در این کشورها واردات ماشین کارکرده بخشی از چرخه تأمین و عرضه وسایل نقلیه است. امارات، ایرلند، نیوزیلند، استرالیا، روسیه و حتی کانادا، انگلستان و 30 کشور دیگر از جمله واردکنندگان اتومبیل دست دوم هستند.

کشورهای دیگری نظیر ایران، شیلی، تایلند، هند و… اجازه واردات خودرو را نمی‌دهند. البته برخی کشورهای واردکننده قوانین، مقررات و محدودیت‌هایی را برای ورود خودروهای دست دوم قرار داده‌اند. از جمله این محدویت‌ها می‌توان محدودیت سنی خودروها اشاره کرد، یعنی خودروهای وارداتی باید حداکثر ۵ سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته باشد.

واردات خودرو دست دوم از دبی به سرزمین اصلی

کشورهایی که مناطق آزاد تجاری-صنعتی دارند به دو بخش مناطق آزاد و سرزمین اصلی تقسیم می‌شوند. سال‌ها است که واردات خودرو دست دوم به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده است. کیفیت پایین ماشین‌های وطنی و   و قیمت بالای آن هم به این قضیه دامن می‌زند. به همین دلیل در طرح اولیه آزادسازی خودرو، بند واردات خودرو دست دوم لحاظ شده بود. اما متأسفانه این بند در مجلس و قبل از ابلاغ به شورای نگهبان حذف شد. البته با تصویب قانون واردات خودرو کارکرده از دبی در سال ۱۴۰۲، می‌توان به این موضوع امیدوار شد.

واردات خودرو دست دوم از دبی به مناطق آزاد تجاری-صنعتی

ایران 8 منطقه آزاد تجاری-صنعتی رسمی دارد. به خاطر نقش اقتصادی و توسعه‌ای مناطق آزاد، قوانین و مقررات سهل گیرانه تری بر آن حاکم است. این سهل گیری‌ها تا سه سال پیش بر قوانین واردات خودرو خارجی مانند: معافیت‌های مالی و عوارض گمرک هم اعمال می‌شد. بطوری که عده‌ای به این مناطق لقب «سرزمین رؤیایی ماشین بازهای ایرانی» می‌دادند. تا اینکه در سال 97 واردات خودرو به کشور ممنوع شد. حتی قوانین بیمه ای این حوزه با عنوان بیمه مناطق آزاد نیز با بندهای قانونی جالبی همراه شده است. شما برای آشنایی با قوانین بیمه در این مناطق به مقاله مراجعه کنید.

این قانون فقط مختص سرزمین اصلی نبود. بعد از گذشت 3 سال، آیین‌نامه آزادسازی واردات خودرو که موضوع واردات خودرو دست دوم هم بخشی از آن بود، تصویب شد. اما در این طرح نه تنها اثری از بحث واردات ماشین‌های کارکرده خارجی نبود، بلکه آزادی عمل واردات خودرو (مانند سابق) لغو شده بود. به همین دلیل دبیر امور مناطق آزاد، 14 شهریور ۱۴۰۱ خواستار بازنگری آیین‌نامه واردات خودرو دست دوم از دبی به مناطق آزاد شد.

آیا واردات ماشین کارکرده در قالب طرح آزادسازی واردات خودرو آزاد انجام می‌گیرد؟

طبق اعلام منابع رسمی، واردات خودرو دست دوم اروپایی یا از هر کشور دیگری در طرح ساماندهی خودرو جایی ندارد. هرچند دولت تصمیم داشت این موضوع را با شرایط خاصی دنبال کند. اما با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ آب پاکی را بر دستان طرفداران این طرح ریخت. سرانجام سعید محمد در نامه ای به درخواست واردات 8220 خودرو را درخواست کرده بود.

شرایط ورود خودرو دست دوم خارجی از دبی

با آزاد شدن واردات خودرو دست دوم از دبی باید در مورد قوانین و شرایط واردات خودرو بیشتر بدانیم. مطابق نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط زیر برای واردات ماشین‌های کارکرده در نظر گرفته می‌شود:

  • واردات خودرو از برندهای مختلف، منوط به داشتن خدمات پس از فروش در کشور است.
  • عمر خودرو نباید بالای ۵ سال باشد.

این شروط در واقع قبل از تصویب واردات خودرو دست دوم از دبی گذاشته شده بود. با تصویب این قانون، شرایط این لایحه به صورت کامل و به شکلی که در ابتدا مقاله توضیح دادیم، روش شد.

شرایط مجلس برای واردات خودرو

مجلس شورای اسلامی با 4 شرط مجوز واردات خودرو به کشور را آزاد کرد:

  1. واردات خودرو در ازای ارز تأمین شده از محل فروش نفت یا صادرات آن باشد.
  2. واردات خودرو با سرمایه به‌دست آمده از محل صادرات خودرو باشد.
  3. واردات خودرو با سرمایه‌های ارزی خارج از ایران باشد. (برای افرادی که تعهداتی نسبت به دولت نداشته باشند).
  4. واردات خودرو با سرمایه به‌دست آمده از محل صادرات قطعات خودرو باشد.

واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی یک فرصت فراموش شده

یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در مجلس شورای اسلامی واردات ماشین کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی است. شاید بهتر باشد، به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در دی ماه 1399 برگردیم. در آن سال همزمان با تمدید ممنوعیت واردات ماشین به مناطق آزاد، پیشنهاد دیگری هم در آن کمیسیون به تصویب رسید. اما این پیشنهاد در هیاهوی خبر ممنوعیت واردات خودرو گم شد.

اگر این مصوبه مورد قبول واقع می‌شد؛ از سال گذشته ماشین‌های کارکرده مناطق آزاد برای ورود به سرزمین اصلی ثبت سفارش می‌شدند اما همچنان خبری خوشی در این زمینه پخش نشده است.

شرایط واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

شرایط واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی به شرح زیر است:

  • فقط خودروهای غیر آمریکایی مناطق آزاد مشمول این مصوبه هستند.
  • نرخ سود بازرگانی برای واردکننده نباید از 20 درصد، فراتر رود. این نرخ باید در مقایسه با قیمت ماشین در کف بازار و متناسب با نوع خودرو و سال ساخت محاسبه شود. در صورت مشاهده موارد مغایر با این تبصره، دولت باید برای تعدیل نرخ سود بازرگانی اقدام کند.
  • واردات ماشین کارکرده به سرزمین اصلی برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری، صنعتی و شرکت‌های وابسته به آن ممنوع است.
  • دستگاه‌های ماده 5 قانون خدمات کشوری، نمی‌توانند برای واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اقدام کنند.

این مصوبه بعد از دو ماه بررسی به صحن علنی مجلس رفت.

نتیجه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره واردات خودرو دست دوم به سرزمین اصلی چه شد؟

در صورتی که مصوبه واردات ماشین‌های کارکرده مورد قبول واقع می‌شد، درآمدی 17 هزار میلیارد تومانی را برای دولت به همراه داشت. اما رییس سازمان برنامه و بودجه در آن زمان مانع از تصویب این موضوع در مجلس شد. البته با تصویب این قانون در سال ۱۴۰۲ و به دنبال اجرایی شدن آن، باید منتظر آثار مثبت و منفی مختلفی باشیم که البته جنبه‌های مثبت این قانون برای مردم و کشور ما بیشتر خواهد بود. اگر شما هم از علاقه‌مندان ماشین خارجی دست دوم هستید، در  و خرید آن کوتاهی نکنید. خرید بیمه‌های خودرو هم مانند خرید خودرو مهم و قابل توجه است.

سرنوشت پرونده واردات خودرو دست دوم از دبی و سایر کشورها

تصویب قانون واردات خودرو دست دوم از دبی، در دسته خبرهای خوش سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرد. در این مقاله درباره پرونده ورود ماشین‌های کارکرده به کشور صحبت کردیم. طبق نظر کارشناسان واردات خودرو دست دوم می‌تواند، به تنظیم قیمت ماشین در بازار کمک کند. واردات خودرو دست دوم از دبی و سایر کشورها آرزوی دیرین خیلی از افراد است. با توجه به این‌که بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم همیشه داغ است. اگر سؤالی در خصوص بیمه ماشین‌های دست دوم دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

کسب اطلاعات بیشتر : shm-afeela.com

دکمه بازگشت به بالا