اقتصادی

اینترکانکشن فراتر از مرزها می‌رود؟

با گذشت چندین ماه از اجرایی شدن قابلیت اینترکانکشن در پیام‌رسان‌های داخلی که به واسطه آن کاربران می‌توانند به راحتی با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، این قابلیت اخیرا مورد استقبال برخی از کشورها هم قرار گرفته است.

به گزارش تیتر اول، اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است که پس از چندین ماه انتظار و مطرح شدن آن، درنهایت ابتدای اردیبهشت ماه امسال اعلام شد که چهار پیام رسان داخلی به یکدیگر متصل می شوند.

کاربران برای استفاده از این امکان کافی است که در بخش تنظیمات هر یک از پیام رسان ها در بخش حریم خصوصی و امنیت موافقت خود را برای دریافت پیام از طریق سه پیام رسان دیگر اعلام کنند.

درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند. اما در روش دستی هم فرستنده پیام ابتدا از سکوهایی که گیرنده پیامش در آن‌ها عضویت دارد، آگاه خواهد شد، سپس مسیر ارسال پیام را به مبل خود انتخاب خواهد کرد و گفت‌وگو در پیام‌رسان انتخابی فرستنده انجام خواهد شد.  براساس آنچه که مسئولان درباره این قابلیت گفته اند فاز اول این طرح ارسال متن و فایل است و تکمیل کانال و گروه در فازهای بعدی قرار دارد.

نحوه فعال سازی قابلیت اینترکانکشن به این صورت است که کاربران درصورت تمایل در ابتدا پیام رسان خود را به آخرین نسخه به روزرسانی می کنند، سپس به قسمت تنظیمات و بعد حریم خصوصی مراجعه کنند و گزینه ارتباط با سایر پیام رسان‌ها را فعال کنند. پس از این مرحله لازم است به بخش مخاطبان مراجعه و پس از به روزرسانی، مخاطب مورد نظر خود را انتخاب و سپس به آن پیام دهند. نکته  قابل توجه این است که برای برقراری ارتباطات با دیگران، مخاطبان شما هم حتما باید این قابلیت را بر روی پیام رسان‌های خود فعال کرده باشند.

بنابراین کاربری که به طور مثال که از برنامه پیام رسان داخلی “بله” استفاده می‌کند، می‌تواند به واسطه همان پیام‌رسان به کاربری که عضو پلتفرم فارسی دیگری مانند “ایتا” است پیام ارسال کند و یا شخصی که در سکوی”ایتا” عضو است، به کاربرانی که از سایر پیام رسان‌ها همچون گپ و آی گپ استفاده می‌کنند، پیغام ارسال کند.

نحوه تأمین امنیت اطلاعات چگونه است؟

پیام­‌های مبادله شده بین سرورهای پیام­‌رسان­ ها با استفاده از آخرین فناوری­‌های موجود بصورت رمزنگاری مبدا به مقصد (end to end encryption) رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.

برخی بر این باورند که با اجرای این طرح رقابت بین پیام‌رسان‌ها از بین می‌رود اما توجه به این نکته ضروری است که با اضافه شدن این قابلیت نه تنها رقابت بین پیام­‌رسان­‌ها از بین نمی‌رود بلکه افزایش نیز خواهد یافت. هر پیام­‌رسانی که دارای مزیت­‌های رقابتی و کیفیت سرویس­‌دهی بالاتری باشد به مرور سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. ضمن اینکه سایر قابلیت­‌های پیام­‌رسان­‌ها مانند تماس صوتی، تصویری، عملیات بانکی، فروشگاه­‌های اینترنتی و… مانند قبل در بستر خودشان ارائه می­ شود.

عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قابلیت اتصال متقابل بین پیام رسان ها معتقد است که اینترکانکشن قابلیت بسیار خوبی است و در کلاس جهانی، اتحادیه اروپا آن را به قانون تبدیل کرده است اما نیاز به تبلیغ و ترویج وجود دارد که این قابلیت به مردم معرفی و گفته شود نیاز ندارند برای ارتباط چند پیام‌رسان را نصب کنند، بلکه هر پیام‌رسانی که بیشتر استفاده دارند را نصب می‌کنند و هر کسی که با آنها کار داشته باشد، از طریق سایر پلت‌فرم‌ها و با استفاده از این قابلیت می‌تواند به آنها پیام بفرستد.

به نظر می رسد پس از چند ماه از اجرای این طرح، مورد استقبال کشورهای دیگر هم قرار گرفته است به گونه ای که وزیر ارتباطات در خبر تازه ای اعلام کرده است: ما این قابلیت را در سکوهای داخلی خود ایجاد کرده‌ایم به گونه‌ای که برخی از کشورها اعلام کردند قابلیت اینترکانکشن بین پلتفرم های ما و آنها ایجاد شود که این موضوع در دست رایزنی قرار دارد.

با این قابلیت، پیام رسان‌ها نه قرار است با یکدیگر ادغام شوند و نه قرار است پیام‌رسان جدیدی ایجاد شود بلکه تنها یک قابلیت به پیام‌رسان‌ها اضافه شده و در حاکمیت شرکتی، سهامداری و حتی ماهیت خصوصی آنها هم هیچگونه تغییری ایجاد نخواهد شد همچنین استفاده از این قابلیت هزینه­‌ای برای کاربران نخواهد داشت و کاربران تنها مانند قبل هزینه ترافیک اینترنت مصرفی خود را بر اساس میزان استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا