اقتصادیبهترین های کسب و کار

فواید قارچ کش برای گیاهان آپارتمانی

زمان مناسب سم پاشی

زمان سم‌پاشی ساعت‌های خنک صبح یا عصرها که روزنه‌های برگ‌ها باز هستند و دمای هوا خنک‌تر است و نیز عدم سم‌پاشی در هوای بادی و بارانی که امکان هدر رفت و عدم پوشش مناسب و نیز شستشوی سم وجود دارد را باید لحاظ کرد.
بهترین دز مصرف نیز روی بروشور و لیبل سم درج گردیده است و حاصل سال‌ها آزمایش مورد اطمینان سازندگان و تایید کنندگان است و هر چند کمی و زیادی مصرف چه اثرات مخربی روی گیاه یا آفت می‌گذارد روی بروشور درج نمی‌گردد ولی تجربه استفاده قبلی خود و دیگران می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

نحوه اثر قارچکشها

سم قارچ کش ریشه را میتوان به صورت اسپری روی شاخ و برگ گیاهان و برای جلوگیری و درمان پوسیدگی ریشه به خاک گلدان یا ریشه به صورت آبیاری استفاده کرد.

از بین بردن قارچ از طرق گوناگون صورت می‌پذیرد؛ از راه آسیب زدن به بافت‌های سلولی، غیرفعال کردن آنزیم‌ها و پروتئین‌های حیاتی و مداخله در روندهای کلیدی مانند تولید انرژی و تنفس. این نحوهٔ اثر مهار کننده یا بازدارنده‌های چند نقطه اثر است و سموم مسی همانند قارچ کش ترکیب بردو و  قارچ کش الیت از جمله مهار کننده‌های چند نقطه اثر هستند. این نوع قارچ کش‌ها سبب ایجاد مقاومت در عامل بیماری نمی‌شوند زیرا فرایند اثر آنها پیچیده است. قارچ کش‌های مهارکننده یک نقطه اثر در یک روند متابولیک و تنها در یک نقطه بر عامل بیماری اثر می‌کنند. این نوع از قارچ کش‌ها به سادگی در معرض مقاوم شدن عامل بیماری نسبت به آنها قرار دارند.

اختلاط سموم نیز بحث مهمی است که در بروشور اغلب سموم نحوه آن قید شده است اختلاط برخی سموم باهم دیگر مثل حشره کش با قارچ کش (علی‌الخصوص ترکیبات مسی) و و یا کنه‌کش‌ها و حتی کودهای مایع (مثل ترکیبات کلسیم دار) دقت فراوانی را می‌طلبد.

بررسی چند سم قارچ کش رایج در بازار

  • سم قارچکش مانکوزب
    مانکوزب قارچ کشی تماسی با اثر محافظت کننده از گروه دی تیو کاربامات ها می‌باشد. مانکوزب کمپلکسی از روی و مانب است که حاوی ۲۰% منگنز و ۲/۵۵% روی است. این قارچ کش سبب اختلال عمومی در متابولیسم سلولی می گردد. مانکوزب قارچکشی با طیف اثر وسیع و نسبتاً پایدار بوده که جهت ضدعفونی بذر، کنترل سیاهک و طیف بسیار وسیعی از بیماری‌های قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف

پیشگیری و درمان بیماری‌های قارچی گیاهان آپارتمانی و ضدعفونی بستر کشت

سیاهک پنهان گندم: ضدعفونی بذر به نسبت ۲ در هزار

سفیدک داخلی یونجه: محلول پاشی ۲ در هزار

سفیدک دروغی توتون: محلول پاشی ۲-۱ در هزار

برق زدگی نخود: ضدعفونی بذر و محلول پاشی به نسبت ۲ در هزار

زنگ میخک: ۱/۵ تا ۲ در هزار، به‌صورت پیشگیری، هفته‌ای یکبار همراه با مویان (۵/. در هزار)

کنه نقره‌ای مرکبات: محلول پاشی ۲ در هزار

لکه آجری بادام: محلول پاشی ۲ در هزار، نوبت اول پس از ریزش گلبرگ‌ها و نوبت‌های بعدی به فاصله ۱۲ روز

قارچ کش مانکوزب

  • قارچکش لاماردور (تبوکونازول ۱۵۰ گرم برلیتر+پروتیوکونازول ۲۵۰ گرم برلیتر) FS40% ساخت شرکت بایر آلمان لاماردورقارچکشی با طیف اثر وسیع _ مؤثر روی بیماریهای بذری و برخی بیماری‌های خاکزی دو مولکول (ماده مؤثر) موجود در ساختمان شیمیایی لاماردور موجب ایجاد تعادل خوب مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی در گیاه و در نتیجه تنظیم رشد در گیاه می‌شود. این قارچ‌کش به‌عنوان یک ضدعفونی کننده بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعلاوه روی بیماری‌های کپک برفکی.
    (Microdochium nivale) وسپتوریا (Septoria nodorumm) از طریق ضدعفونی بذر تأثیر خوبی دارد.
  •  قارچ کش کولیس (بوسکالید + کروزکسیم متیل) SC 30% ساخت BASF آلمان اختصاصاً” جهت کنترل سفیدک سطحی – میزان مصرف نیم در هزار
    کولیس توسط برگ‌ها جذب و در داخل برگ به خوبی منتشر شده و تمام بافت‌ها را می‌پوشاند و ضمناً در پشت برگ نیز بیماری را کنترل خواهد کرد. و در خاک کاربردی ندارد.
  • قارچ کش رانمن (سیازوفامید) سوسپانسیون ۴۰٪ ساخت ایشهارا سانگیو کایشا ژاپن جدیدترین قارچ کش موجود در بازار برای مبارزه با سفیدک داخلی.
    این قارچ کش به‌صورت محافظتی با اثر تماسی می‌باشد. دارای خاصیت سیستمیک محدود و حرکت به سمت جوانه‌ها قدرت کنترل بیماری در برگ‌هایی که پس از سم‌پاشی ظاهر می‌شوند را نیز دارد. رانمن اغلب بیماری‌های ناشی از قارچ‌های فیکومیست، بخصوص جنس فیتوفترا را کنترل می‌کند.
  • قارچ کش دومارک (تتراکونازول) EC 10% ساخت ایساگرو ایتالیا برای کنترل سفیدک حقیقی سبزیجات و جالیز بهترین قارچ کش از جهت دز و تأثیر در بازار است. این قارچ کش بر لکه سیاه نیز مؤثر است.
  • قارچ کش اپوس (اپوکسی کونازول) SC 12/5% ساخت BASF آلمان جهت کنترل سفیدک سطحی
  • قارچ کش بایکور (بیترتانول) WP 25% ساخت بایر آلمان جهت کنترل لکه سیاه و حتی سفیدک حقیقی جالیز و گیاهان زینتی
  • قارچکش مونسرن (پنسیکورون) WP 25% ساخت بایر آلمان. مونسرن قارچ‌کش غیر سیستمیک با خاصیت حفاظتی و دوام اثر طولانی می‌باشد که علیه شوره سیاه به کار می‌رود. مونسرن را می‌توان با حشره کش گاچو به صورت همزمان مخلوط و مصرف کرد.
  •  قارچ کش ردومیل (متالاکسیل) گرانول ۵% ساخت سینجنتا جهت کنترل بیماری‌های خاکزی مثل پوسیدگی‌های ریشه.
  • قارچ کش متالاکسیل – مانکوزب از ترکیب دو نوع قارچ کش است که جهت کنترل سفیدک دروغی جالیز توصیه می‌شود میزان مصرف ۲ در هزار
  • قارچ کش داکونیل (کلروتالونیل) SC 72% ساخت سینجنتا جهت کنترل سفیدک دروغی استفاده می‌شود.
  • پریویکور نام تجاری:  پریویکور انرژی PREVICUR ENERGY

نام: ۳۱% فوستیل آلومینیوم + ۵۳% پروپاموکارب
موارد مصرف: بوته میری (پیتیوم – فیتوفتورا) جالیز
سبزیجات و بذر کاری

قارچ کش پریویکور

  • قارچ کش توپسین
    قارچ کش سیستمیک از گروه بنزیمیدازول علیه بیماریهای سیاهک گندم، پوسیدگی سفید ریشه‌های گیاهان و پوسیدگی آرمیلاریائی ریشه در درختان میوه سردسیری استفاده می‌شود.
  • کاربندازیم ۶٠٪‌ wp
    قارچ کش سیستمیک از گروه بنزیمیدازول می‌باشد و روی تعداد زیادی از پاتوژنهای قارچی خطرناک اثر بخشی زیادی دارد. این قارچ کش سیستمیک برای پیشگیری و درمان از طریق ریشه و نسوج سبز، جذب شده و منتقل می‌شود. این قارچ کش دارای نمک‌های فسفات هیدروکلراید هیپو فسفیت است. قارچ کش کاربندازیم روی قارچهای سیاه تأثیر به سزایی دارد.

قارچ کش کاربندازیمقارچ چیست؟

گونه های متفاوتی از قارچ ها در سراسر جهان وجود دارند، مثل قارچ خوراکی، قارچ های اپی فتیک و چسبیده به درختان، قارچ های سمی، مخمر نان و غیره. اما بحث امروز ما نوعی از قارچ است که به گیاهان صدمه وارد می‌کند.

قارچ ها سلول‌هایی هستند که حاوی هسته‌هایی با پیوند غشایی است،‌ این سلول‌ها تهی از کلروفیل‌اند. قارچ‌ها ساختاری روینده دارند، آنها همزمان در دو جهت رشد می‌کنند، یک بخش رشد هوایی است که ساختار قارچ را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر رشد نفوذ در بافت های ارگانیسمی گیاهی است که روی آن قرار دارند.

تکثیر و تولید مثل قارچ ها از طریق هاگ باعث شده به آسانی و از طریق باد، آب، خاک، پرندگان و حشرات روی سطوح گیاهان منتقل می‌شوند و در مدت کوتاهی سطح گسترده‌ای از گیاه را آلوده کنند. لذا لازم است که وقتی یکی از گیاهان آلوده به قارچ شد، سایر گیاهان را از آلودگی قارچی محافظت کرد و از گیاه آلوده دور نمود. قارچ ها بالغ بر ۸۰۰۰ گونه می‌باشند و بخش عمده بیماری های گیاهی را شامل می‌شوند.

قارچی شدن گیاهان

قارچی شدن گیاهان چه عواقبی را به دنبال دارد؟

قارچ ها باعث ایجاد بیماری های خطرناکی در گیاهان می شوند، اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت آلوده به قارچ نرسید، در مدت کوتاهی شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود. بیماری‌های گیاهی که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند منجر به کاهش کمی و کیفی محصولات، بروز علائمی ناخوشایند روی گیاه، تأثیرات منفی در گل‌ها و میوه‌ها و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند.

راهکار های پیشگیری از مبتلا شدن گیاهان به قارچ

همیشه گفته شده بهترین درمان پیشگیری است پس در ادامه به شما خواهم گفت که با چه روش هایی میتوانید از بیماری قارچی در گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنید. پس یعنی شما با دلایل قارچی شدن گیاهان هم آشنا میشید چون اگر این موارد رعایت نشود گیاهان شما دچار بیماری قارچی خواهد شد.

1. آبیاری اصولی و استاندارد ؛

از مهم ترین عواملی که موجب قارچی شدن گیاهان می‌شود آبیاری اشتباه است، تاثیر این عامل در گیاهان آپارتمانی قوی تر بوده چرا که در این موارد محیط کشت محدود به گلدان است اما در فضای باز آب با مانعی رو به رو نیست و مقدار اضافی آب راحت‌تر دفع می‌شود.

تمام گیاهان نیازمند آبیاری منظم و به میزان تعیین شده هستند، اگر گیاهتان پژمرده شده با آبیاری زیاد در پی سرحال شدن آن نباشید، اگر رشد گیاهتان کاهش یافته برای تسریع در رشدش دائما به گیاه آب ندهید، اگر برگ های گیاه زرد می‌شوند و میریزند گمان نکنید بخاطر کم آبی است، اکثر افراد مبخواهند تمام مشکلاتی که گیاه با آن مواجه می‌شود را با آبیاری زیاد درمان کنند لذا گیاه را غرق در آب میکنند.

بیشترین آمار مرگ و میر گیاهان به دلیل آبدهی زیاد است، آبدهی بیش از حد و یا کمتر از حد نیاز هر دو موجب بروز تنش در گیاه می‌شود، رطوبت یا خشکی زیاد عامل ایجاد قارچ و بسیاری از بیماری های دیگر است. در این مورد حتی اگر گیاه شما به آفتی هم دچار نشود پوسیدگی ریشه مرگ گیاهتان را به دنبال خواهد داشت.

لذا برای جلوگیری از قارچی شدن ریشه ها ، آبیاری خود را تنظیم کنید. گیاهان آپارتمانی را هر وقت سطح خاک آنها به میزان ۳ سانتی متر و درختان باغچه را هر وقت سطح خاک آنها به میزان ۳۰ سانتی متر خشک شد آبیاری کنید.

حتما مطلب 7 نکته کلیدی در رو مطالعه کنید

2. میزان کوددهی و تغذیه گیاهتان را جدی بگیرید ؛

گیاهان آپارتمانی و حتی درختان برای رشد کامل نیازمند مکمل هایی هستند، این مکمل ها بصورت انواع کودهای جامد، مایع و طبیعی و شیمیایی به گیاهان داده می‌شود. تغذیه نشدن گیاه موجب ضعیف شدن آن می‌گردد و این عامل باعث مستعد شدن گیاه به انواع بیماری ها می‌گردد. زردی برگ ها، کاهش رشد، کم حجم شدن گیاه، کاهش گلدهی، کاهش میوه، کاهش کیفیت و کمیت محصولات، ریزش برگ ها و خیلی عوامل دیگر به دلیل تغذیه نشدن گیاه است.

دقت کنید که هر گیاهی باید به میزان مناسب کوددهی شود، کوددهی اضافی و خارج از فصول رشد نه تنها باعث رشد انفجاری گیاه نشده بلکه گیاه را در معرض انواع بیماری ها قرار می‌دهد. کود زیاد باعث کاهش جذب آب اضافی توسط ریشها شده و با کاهش مقاومت گیاه موجب آسیب پذیری آن در برابر آفات و سرما زدگی می‌گردد.

شما هم دوست دارید در خانه و از کود ارگانیک استفاده کنید؟ پس حتما مطلب تهیه در خانه را مطالعه کنید.

3. هوای تازه و خاک مناسب را فراهم کنید ؛

تمام قسمت های گیاهان باید تنفس کنند، قرار دادن گیاه در محیطی با هوای بسته و راکد باعث می‌شود گیاه مستعد بیماری شود. گیاهتان را در محیطی قرار دهید که هوا جریان دارد اما از قرار دادن رو به روی باد کولر یا نزدیک وسایل گرمایشی اجتناب کنید.

خاک گیاه باید پر از حفره یا به اصطلاح متخلل باشد تا ریشه ها به راحتی تنفس کنند. تمام گیاهان را با یک نوع خاک نکارید، برای هر گیاه خاک مناسب خودش را انتخاب کنید. انتخاب خاک درست، گیاه شما را از مرز آلودگی بسیار دور می‌کند. ما در مطلبی جداگانه به معرفی 12 از بهترین پرداختیم که حتما باید مطالعه کنید.

4. قرنطینه گیاه آلوده و خرید از فروشگاه های مطمئن ؛

این روزها بخاطر بیماری کرونا کلمه قرنطینه بسیار اشنا شده، در بسیاری از موارد بعد از ورود گیاه به منزل متوجه بیمار بودن گیاه می‌شویم، نحوه‌ی تولید مثل قارچ به طریقی است که اگر مجاور گیاهان سالم قرار بگیرد می‌تواند آنها را نیز به آسانی آلوده کند، لذا همیشه بعد از خرید گیاه جدید، مدتی آن را قرنطینه کنید. تا در صورت مریض بودن گیاه، احتمال سرایت بیماری به سایر گیاهان به صفر برسد.

به منظور فراغ خیال و اطمینان یافتن از سالم بودن گیاه و همچنین درگیر نشدن با مشقت های بعدی، همیشه از فروشگاه های مورد اعتماد خرید کنید. در هنگام خرید از انتخاب گیاهان خیلی بزرگ و پیر خودداری کنید گیاهان بزرگ بیشتر به بیماری دچار می شوند.

گیاهانی را برای خرید انتخاب کنید که کاملا سالم باشند و برگ های زرد بیش از حد، لکه های قهوه ای و مشکی و سوختگی انتها و حواشی برگ نداشته باشند.

لکه های قارچی گیاهان آپارتمانی

5. گیاهان رطوبت دوست را بشناسید ؛

از دیگر عوامل قارچی شدن گیاهان متناسب نبودن روطبت با نیاز گیاه است، اگر چه اکثر گیاهان رطوبت بالای محیط را ترجیح می‌دهند اما به منظور جلوگیری از قارچی شدن گیاهان شما باید گیاهان رطوبت دوست و میزان رطوبت مورد نیاز آنها را بشناسید. رطوبت بیش از حد نیاز محیط را برای بوجود آمدن قارچ مهیا می کند.

برخی از گیاهان نیز وجود دارند که رطوبت مورد نیاز خود را از محیط اطرافشان جذب میکنند این گیاهان و همچنین گیاهان بومی مناطق خشک و انواع گیاهان گوشتی و ها اگر در معرض هوای مرطوب قرار گیرند، به صورتی که سطح خاک و سطح خود گیاه دائما مرطوب باشد احتمالا به قارچ آلوده خواهند شد.

6. رعایت نکات بهداشتی و تمیز کردن اطراف گیاه ؛

  • خالی کردن آب جمع شده در زیر گلدانی بعد از هر بار آبیاری
  • هرس کردن با ابزاری تمیز و استریل و جداگانه برای هر گیاه
  • جمع کردن برگ های ریخته شده اطراف گلدان
  • چیدن قسمت های آسیب دیده از گیاه
  • آبیاری با آب تمیز، نیز از دیگر عواملی است که در پیشگیری از قارچی شدن گیاه بسیار موثر است.
  • تمیز کردن هفتگی سطح برگ ها موجب می‌شود تا اگر عامل مزاحمی روی آنها مستقر شده قبل از نفوذ در بافت گیاه و آلوده کردن آن به راحتی پاکسازی شود
دکمه بازگشت به بالا