فرهنگ و هنر

مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس

تیتر اول / چهارمحال و بختیاری روستای پله های سر آقاسید یکی از روستاهای تاریخی چهارمحال و باختاری است که قدمت آن صدها سال است. بافت تاریخی این روستا باعث شده است که آن را به ماسوله زاگرس معروف کنند ، اما این روستا در میان روستاهای ملی مترقی شهرت کمتری دارد. در سراسر کشور و حتی در سراسر جهان برای بازدید از این دهکده سنتی و تاریخی به شهر کوهرنگ بروید.

به گزارش تیتر اول ، روستای مترقی سرآقاسید در یکی از سخت ترین نقاط چهارمحال و بهتیاری واقع شده است.

این دهکده تاریخی در سالهای اخیر به ثبت ملی رسیده است ، بنابراین حفظ بافت تاریخی روستا از اهمیت بسیاری برخوردار است ، اما متاسفانه برخی از اهالی روستا برای تقویت و نوسازی خانه های خود ، بافت تاریخی روستا را تغییر داده اند. بزرگ شدن می تواند دهکده تاریخی را مدرن کند. بافت سنتی این روستا.

این روستا از بسیاری از فرصت های زندگی مدرن محروم است و ساکنان آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند ، بنابراین دستگاه های دولتی مربوطه مانند اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، صندوق مسکن انقلاب اسلامی و سایر نهادهای مسئول باید در مورد تقویت خانه ها در روستا. برای حفظ بافت تاریخی روستا طبق قوانین و دستورالعمل ها اولویت بندی کنید.

این روستای استپی می تواند در بهار و تابستان مقصد گردشگری باشد اما اقامتگاه زیادی در این روستا وجود ندارد ، ساکنان این روستا می توانند با توسعه بوم گردی منبع درآمد خود و خانواده خود را تأمین کنند.

مرمت و بازسازی خانه ها در روستای سر آقاسید باید براساس معیارهای فنی انجام شود

علیرضا غفاری ، رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کویرانگا با اشاره به اینکه روستای مترقی سرآقاسید یکی از روستاهای تاریخی و باستانی چهارمحال و بهتیاری است ، گفت: این روستا نیز به ثبت ملی رسیده است.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ بافت تاریخی و سنتی روستای سرآقاسید ، گفت: “ساخت و ساز ، مقاوم سازی ، مرمت ، بازسازی و مرمت ساختمانهای موجود در این روستا باید بر اساس قوانین و مقررات اعلام شده توسط اسلام باشد. صندوق مسکن انقلابی. “

غفاری افزود: برای حل مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز جدید در این روستا ، فرماندار باید قطعه زمینی را تعیین و به متقاضیان تحویل دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه برخی از اهالی روستا برای مقاوم سازی و نوسازی منازل خود از بلوک ها و ستون های بتونی در ساختمان های خود استفاده کرده اند ، توضیح داد که این به هیچ وجه قابل قبول نیست: طبق معیارهای انسانی این نوع ساخت و ساز مجاز نیست. مصالح برای تعمیر ، مقاوم سازی و تعمیر خانه ها ، بافت تاریخی روستا نباید از گل و لای تغییر کند و مردم باید برای مرمت از سنگفرش ، خاک رس ، گل و خاک سنتی استفاده کنند. .

وی ادامه داد: اداره حفاظت از میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بهتیاری بر حفظ ساختار تاریخی روستای سر آقاسید نظارت می کند و یادآور می شود: اگر مردم سعی در تخریب ساختار تاریخی و سنتی این روستا داشته باشند ، مردم را جدی می گیرند.

توسعه اکوتوریسم در Sar Aghasida

در مصاحبه ای با مرتضی زمانپور فرماندار تیتر اول کوهرنگ ، روستای مترقی سرآقاسید دارای یک ساختار سنتی و تاریخی است: “بر اساس آخرین سرشماری ، جمعیت این روستا حدود 1700 نفر تخمین زده شده است. این دهکده تاریخی و توریستی نیز به ثبت ملی رسیده است. “

وی ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه تعداد زیادی گردشگر از این دهکده تاریخی کوهرنگ دیدن می کردند. تخمین زده می شود که حدود 60٪ گردشگرانی که برای بازدید از غار چما و سایر جاذبه های گردشگری به این شهر آمده اند سفر می کنند. “آنها همچنین این روستا را داشت

زمانپور با تأکید بر اهمیت حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید اظهار داشت: سال گذشته به ساکنان این روستا 23 اتاق تعمیر ، بازسازی و بازسازی از وام مسکن نیازمند داده شد که این افراد باید دستورالعمل های ارائه شده توسط این افراد. “اداره کل جهانگردی باید از چهارمحال و بختجاری تبعیت کند تا بتواند برای اقساط بعدی این امکانات پرداخت شود.

فرماندار کوهرنگ افزود: در حال حاضر زمینی برای ساخت و ساز در روستای شارگاسیدا وجود ندارد ، بنابراین زمینی برای ازدحام جمعیت و ساخت و ساز جدید پیشنهاد شد ، اما مردم این روستا برای جابجایی چندان آماده نیستند و می خواهند در روستا مستقر شوند. خود “

وی دسترسی دشوار و عدم دسترسی مناسب به روستای سر آقاسید را از جمله مشکلات این روستا عنوان کرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات انجام شده در این روستا مشکل ارتباطات سیار را تا حدودی برطرف کرده است. برق و مدرسه در روستا داشته باشید.

زمانپور با اشاره به اینکه برای جذب گردشگر به روستای سر آقاسید پس از بهبود بیماری عروق بیماری کرونا قلب ، گفت: برای ساکنان این روستا ساخت چندین بوم گردی و همچنین ساخت مناسب صادر شده است همچنین یک جاده دسترسی در دستور کار است.

فرماندار کوهرنگ گفت: خوشبختانه مراکز اقامتی بوم گردی در این روستا از گردشگران پذیرایی می کنند ، بنابراین آموزش گردشگری مردم این روستا در اولویت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا