بهترین های کسب و کارعمومی

بهترین زمان کاشت نهال گردو

 

درخت گردو یک درخت قدرتمند و زیبا با عمر طولانی است. برای اینکه بتوانید از درخت گردوی خود بهترین استفاده را ببرید و درخت شما به خوبی رشد کند و محصول بدهد، باید نکات مهم درباره ی چگونگی کاشت را بدانید. عواملی همچون زمین و جنس خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو، روش کاشت نهال گردو؛ فاصله استاندارد نهال گردو و بهترین زمان کاشت نهال گردو و… در رشد مناسب درخت گردو بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم ترین فاکتورها در کاشت نهال گردو آشنا کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معمولا باغدارانی که قصد راه اندازی یک باغ جدید دارند یا قصد دارند به باغ خود رنگ و روی تازه ای بدهند، باید بدانند بهترین زمان کاشت نهال گردو چه زمانی است.

بهترین زمان کاشت نهال گردو به عوامل بیشماری بستگی دارد. چند عامل تصمیم گیری در آن موارد زیر است :

  • میزان ریشه ی نهال
  • میزان رشد نهال در گلدان
  • زخمی شدن یا نشدن ریشه ی نهال
  • دمای کاشت در زمان کاشت
  • میزان آبیاری
  • و

برخی معتقدند که بهترین زمان کاشت نهال گردو در فصل زمستان است. دلیل آنها از انتخاب این زمان، زمان خواب نهال است. اگر نهال خواب را بکاریم به نهال شوک وارد نمیشود. همچنین در رشد آن نیز بسیار تاثیرگذار است. این نظر تا حدی صحیح است. برای اینکه بدانیم بهترین زمان کاشت نهال گردو چه زمانی است حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا کاشت نهال در فصل پاییز خوب است.

کاشت نهال گردو در فصل پاییز فکر خوبی است به این دلیل که ریشه ی گیاهان برای رشد به هوای خنک احتیاج دارند. درنتیجه در پاییز و فصل بعدی که زمستان است به خوبی میتوانند رشد کنند. دلیل بعدی بارندگی زیاد در فصل پاییز و زمستان است. همانطور که میدانیم پس از کاشت نهال باید به طور مرتب آن را آبیاری کنیم. درنتیجه در بارندگی پاییزی به خوبی نهال سیراب میشود.

چرا کاشت نهال در فصل پاییز خوب نیست.

کاشت نهال در فصل پاییز مراقبت های آن را نیز افزایش میدهد. اگر زمستان سختی در پیش داشته باشید، سرما و یخبندان میتواند ریشه ی درختان را ضعیف کند همچنین آب رسانی به آن را به حداقل برساند. این موضوع حتی میتواند باعث خشکی گیاه بشود. درکاشت نهال در فصل پاییز باید از شرایط آب وهوایی منطقه ی باغ خود اطلاع داشته باشید تا احتمال یخبندان و سرمای شدید در آن وجود نداشته باشد. به طور کلی در مناطقی که باغ، پس از پاییز دچار یخبندان زمستانه نشود، میتوانیم نهال گردوی خود را در فصل پاییز بکاریم. اما بهترین زمان کاشت نهال گردو برای مناطق بسیار سرد؛ اواخر فصل زمستان یا اوایل بهار است.

در مناطق نیمه بالایی و شرقی کشور بهترین زمان کاشت نهال گردو در ماه اسفند است. در این ماه هوا روبه گرم شدن است و هوای خنک آن مناسب رشد ریشه است. در فصل بعدی یعنی بهار نیز که هوا نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد احتمال آسیب رسیدن به ریشه نیز به بسیار کم است. اما در شهرهای جنوبی کشور به این علت که آب و هوا از ماه اسفند به بعد رو به گرم شدن است برای کاشت نهال مناسب نیست.

بهترین زمان کاشت نهال گردو برای مناطق سردسیر وقتی که هوای سرد زمستان رو به گرم شدن میرود است. البته نهال درخت گردو بسیار مقاوم است و میتوان آن را در فصل پاییز نیز کاشت. این نهال میتواند سرمای زمستان را تحمل کند. ریشه ی درخت گردو در فصل پاییز و زمستان به خوبی در خاک گسترش میابد و رشد میکند. فصل بهار و تابستان نیز میتواند شاخه و برگ های خود را رشد بدهد.

گردو در اکثر خاک ها رشد میکند اما برای اینکه بدانیم خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو کدام است، ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو

آماده سازی خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو در میزان رشد و عملکرد درخت شما بسیار تاثیرگذار است. ریشه ی نهال باید تمامی عناصر مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. به همین دلیل حتما قبل از کاشت نهال باید به خاک آن توجه کرد. خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو، خاک مرطوب، ماسه ای و نسبتا عمیق است. این خاک به ریشه اجازه میدهد تا بتواند به اندازه ی کافی رشد کند. نهال گردو به آرامی رشد میکند. نهال گردو در خاک های اسیدی یا خنثی بسیار بهتر از خاک های قلیایی رشد خواهد کرد. مواد معدنی در خاک با PH 6 تا 7 میتوانند بهتر جذب گیاهان بشوند.

آماده کردن خاک یعنی خاک رویی؛ خاک زیرین و زهکشی خاک و تجزیه پذیری خاک را به طور دقیق مورد آزمایش قرار دهیم. سپس در صورت نیاز آن را اصلاح کنیم تا مواد مغذی و معدنی مورد نیاز را به آن اضافه کنیم.

اگر خاک ما نامناسب برای کاشت نهال بود چه کنیم؟

  • خاک هایی که PH آنها کمتر از 6 است، باغداران برای حل این مشکل به خاک آهک اضافه میکنند. این خاک در مدت یکسال اصلاح میشود.
  • خاک آهکی : این خاک باعث ایجاد کلروز در گیاه میشود، بیشتر خاک های کشور ما خاک های قلیایی است.
  • خاک رسی : این خاک ها مانع رسیدن آب و اکسیژن کافی به ریشه گیاه میشود، به همین دلیل حتما باید با کود دامی و مالچ و کاه اصلاح شوند.
  • خاک های کم عمق : این خاک ها درون خود سنگ و کلوخ و سنگ ریزه زیاد دارند و با استفاده از آبیاری و خاک ورزی و استفاده از کود سبز آن را اصلاح کرد.

فواصل کاشت نهال گردو

نکته ی مهمی که در هنگام کاشت نهال گردو باید به آن توجه کنید فاصله استاندارد نهال گردو و پراکندگی آنها از یکدیگر است. فاصله کاشت درخت گردو در گرده افشانی درختان بسیار تاثیر گذار است. چرا که در برخی از ارقام گردو گلهای نر و ماده همزمان باز نمیشوند. همچنین به درخت اجازه میدهد تا میزانی که بخواهد رشد کند. یک درخت گردو حتی میتواند 25 تا 35 متر رشد کند به همین دلیل باید فاصله ی استاندارد نهال گردو را در نظر بگیریم. (نکته: نهال های پیوندی قد کوتاهتر و گستردگی کمتری دارند.)

فواصل کاشت نهال گردو آن طور که گفته میشود بین 6 تا 7 متر است. توجه داشته باشید که درخت گردو باید حداقل 8 متر از خانه یا حصار شما فاصله داشته باشد.

قاصله کاشت نهال گردو

نکات مهم در فاصله استاندارد نهال گردو موارد زیر است :

  • توجه کنیم که هرچه تعداد درختان در یک زمین بیشتر باشد طبیعتا محصول بیشتری برداشت میکنیم.
  • یک درخت 20 تا 30 سال در سرجای خود می‌ایستد و ریشه هایش در زمین حرکت میکنند. نباید فاصله ی نزدیک کاشت درخت باعث شود تا ریشه نتواند از خاک به درستی تغذیه کند.
  • نوع گردو در میزان فاصله ی آن ها تاثیرگذار است.
  • هرس و حذف درختان اضافی بستر مناسب برای کشت متراکم را ایجاد میکند.
  • اگر درختان به یکدیگر نزدیک باشند شاخه و برگ های درختان مانع از رسیدن نور به سایر درختان خواهد شد.

چگونگی کاشت نهال گردو

مراحل کاشت نهال گردو به ترتیب زیر است :

  • انتخاب زمین: ریشه درخت گردو میتواند تا عمق 3 متر در خاک نفوذ کند. به همین دلیل خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو نباید دارای سنگ و کلوخ باشد که ریشه نتواند در آن حرکت کند.
  • آماده کردن زمین: افزدون مواد آلی، میتواند خاک های شنی را به هم متصل کند در این صورت مواد مغذی را برای ریشه ی درخت حفظ میکند. از طرفی باعث میشود تا ذرات رس و سیلت از هم جدا شوند و ریشه بتواند راحت تر در خاک حرکت کند. اضافه کردن برگ های خرد شده به خاک میتواند باعث نفوذ پذیری بیشتر خاک بشود. برگ های خرد شده باعث میشوند تا زمان تبخیر رطوبت خاک کمتر شود.
  • انتخاب بهترین زمان کاشت نهال گردو: این مورد در بخش اول مقاله به صورت کامل توضیح داده شد.
  • حفر گودال: برای حفر گودال توجه کنید که گودال حفر شده برای کاشت نهال گردو، باید 50 سانتی متر یا بیشتر باشد. عرض گودال نیز باید حدود یک متر باشد. در گودال میتوانید کمپوست تازه، کودهای دامی مخلوط شده با کود شیمیایی و برگ های خرد شده یا کود چمنی بریزید. با اینکار به رشد سریعتر نهال کمک خواهید کرد.
  • کاشت نهال: هنگام کاشت نهال؛ یک تکه چوب صاف 60 سانتی متری در کنار نهال به صورت ایستاده قرار دهید این کار باعث میشود تا نهال به صورت صاف رشد کند و انحرافی در آن وجود نداشته باشد. توصیه میشود چوبی که به عنوان ستون از آن استفاده میکنید چوب درخت بلوط باشد. همچنین برای اینکه نهال های جوان شما سرمازده نشوند، میتوانید از رنگ مخصوص استفاده کنید.
  • کوددهی: هدف از کوددهی درواقع تغذیه ی بهتر درختان است. در واقع با کوددهی عناصر مورد نیازی که در خاک کمتر وجود دارد را به آن اضافه میکنیم. ازت، فسفر، پتاسیم، روی، بر، منگنز؛ آهن، مس، منیزیم از جمله مواد معدنی هستند که با استفاده از کود باید به درخت برسانیم.
  • هرس: 4 هدف اصلی از هرس درختان 1.کنترل رشد بی رویه درخت 2.تولید شاخه های جوان و بارورتر 3.حفظ رشد درخت و باردهی سیخک ها 4.حذف شاخه های مزاحم و امکان تغذیه بهتر سایر شاخه ها است. بهتر است عملیات هرس در اوایل بهار انجام شود.
  • آبیاری مناسب: ریشه های نهال جوان توان کمی دارند به همین دلیل نمیتوانند رطوبت خاک را دریافت کنند. توصیه میشود بعد از کاشت نهال حتما آن را آبیاری کنید؛ در سال اول کاشت نهال احتیاج به آبیاری بیشتری دارد و در سال های بعد، میتوانید در فاصله زمانی بیشتری درختان خود را آبیاری کنید. سیستم آبیاری قطره ای یک روش هوشمند و بهینه که برای باغ های گردو بسیار مناسب است. در مناطق نسبتا خشک باید درخت گردو را به طور منظم آبیاری کنید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد بهترین زمان کاشت نهال گردو در فصل بهار یا تابستان و حتی در پاییز نیز هست. نهال های تازه توان کمتری دارند و در مقابل سرمای شدید آسیب میبینند به همین دلیل بهتر است نهال خود را در اواخر بهار تا اوایل پاییز بکارید، تا زمانیکه به به فصل زمستان میرسید درخت توانسته باشد کمی قوت بگیرد و سرمای زمستان را تاب بیاورد. برای مناطق سردسیری بهتر است نهالتان را در اواخر بهار بکارید. برای کاشت در باغ بهتر است از نهال پیوندی استفاده کنید. نهالستان سعید قاسمی با شماره ی ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر؛ دارای تاییدیه و مجوز رسمی از جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ی فروش انواع ارقام نهال گردو میباشد. لطفا هرگونه سوال درباره ی کاشت یا دبعد از نوبت به و مراقبت‌های بعد از آن می‌رسد. نحوه کاشت درخت گردو دارای نکات مهمی است که در صورت عدم رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال، نتیجه مطلوب و قابل قبولی بدست نخواهید آورد. اما شما با رعایت اصولی که در این مقاله از سایت نهالستان ارغوان نهال ذکر می شود، بهترین نحوه کاشت نهال گردو را فرا خواهید گرفت.

کاشت گردو در پاییز

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت درخت گردو

نحوه کاشت درخت گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد.
به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند.

فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.

نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد.
برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.

ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید.
دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.

از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.

اگر فضایی که در آن  کاشت نهال  را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید.
این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

کاشت گردو در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

زمان کاشت گردو در گلدان

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید. این روش کاشت نهال گردو در گلدان بود که خیلی از همراهان نهالستان درخواست آموزش آن را داشتند.

کاشت گردو؛ بهترین زمان کاشت نهال گردوچه موقع می‌باشد؟

فصل پاییز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهیم به طور دقیق بهترین زمان کاشت نهال گردو را بیان کنیم، از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این زمان شرایط خاک و آب و هوا شرایط خوبی را برای کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسیت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنید.

اقدامات بعد از کاشت نهال گردو

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شدید باید بدانید که بعد از کاشت نهال، اگر این کارها را انجام ندهید، نهال‌های خود را از دست می‌دهید.

? کار اول: پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید.

? کار دوم: بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی توان میزانی را برای آبیاری همه نهال ها و در همه اقلیم ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.

? کار سوم: حتما در موقع کاشت نهال های اسفندماه، سرزنی نهال را فراموش نکنید. اگر نهال ها را سرزنی نکنید، احتمال خشگیدگی بالاست چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می کند.

اگر تا بحال سرزنی انجام نداده اید، برای نهال های میوه از پیوند به بالا ۸۰ سانت سرزنی بصورت مورب بزنید و بعد چسب باغبانی به محل زخم بزنید.

آبیاری نهال گردو یکی از کارهای مهم در زمان نگهداری و مراقبت از درخت گردو است. برای آشنایی بیشتر با میزان ابیاری نهال گردو، مقاله  را مطالعه کنید.

شرایط کاشت درخت گردو

5 نکته مهم در شرایط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نیست.

  1. ارتفاع از سطح دریا

ارتفاع بالاتر از سطح دریا به معنای سردتر بودن منطقه جغرافیایی است. اگر در این مناطق قصد کاشت نهال گردو را دارید، باید ارقام مقاوم را انتخاب کنید. خرید نهال گردو چندلر برای این مناطق مناسب است.
اگر در  ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر قصد کاشت درخت گردو را دارید، نهال گردو فرنور گزینه مناسبی است. گردوی مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

نکته مهم دیگر در خرید نهال گردو دقت به دیرگل یا زود گل بودن نهال است. نهال های دیر گل برای مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

برخی از نهال‌های گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ ارغوان در سال اول شروع به محصول دهی می‌کنند. برخی دیگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نیز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهی می‌کنند.
میزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گردوی خشک است.

درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دلیل مقاوم بودن قابلیت رشد را دارد. خاک های شنی و یا لومی، گزینه بسیار مناسبی برای کاشت درخت گردو هستند.

  1. مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

عمق چاله برای کاشت نهال گردو بستگی به سن نهال، نوع خاک و شرایط آب و هوایی محل کاشت دارد، اما به طور کلی عمق چاله برای کاشت نهال گردو در حدود 60 تا 80 سانتی‌متر می‌باشد. برای دقت بیشتر، می‌توانید با کشاورزان و متخصصان باغبانی محلی خود مشورت کنید تا عمق مناسب برای کاشت نهال گردو را بر اساس شرایط محیطی محل تعیین کنید. همچنین برای بهتر شدن شرایط رشد نهال، می‌توانید کود و سایر مواد آلی را به خاک اضافه کنید.

طرز کاشت گردو؛ خاک مناسب برای کاشت نهال گردو چیست؟

اولین نکته ای که درمورد بهترین مکان برای کاشت گردو باید به آن دقت نمود، زمین و خاک آن است. زمینی که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود باید دارای خاک حاصلخیر و غنی باشد.
اگر فضای زمین باغچه مانند است، باید دقت کنید که زمین عاری از هرگونه گچ، سیمان و بقایای ساختمان باشد. سپس کاری که باید انجام شود، غنی کردن زمین و خاک مکان مربوطه است.

برای غنی کردن خاک مناسب برای کاشت نهال گردو باید مقداری خاک زراعی مرغوب از زمین زراعی یا مکانی مشابه تهیه کرد و سپس آن را با کود حیوانی پوسیده به همراه ماسه به مقداری که حداقل یک متر و نیم از ارتفاع باغچه را در بر بگیرد، مخلوط کرد.

باید توجه داشت اگر مقدار ماسه بیشتر از یک متر و نیم باشد، بهتر است. زیرا ریشه درختان، بیشتر از یک مترو نیم در اعماق زمین فرو می روند که یکی از نکات بهترین مکان برای کاشت گردو نیز دقت به همین موضوع است.

تفاوت خاک زراعی مرغوب با نامرغوب

خاک زراعی خوب دارای رنگ تیره بوده و از قهوه ای و قرمز به سمت تیره و سیاهی نزدیک است. حتما دقت کنید که خاک تهیه شده مرغوب باشد و از سطح زمین (حداکثر 30 سانتی متر) جمع آوری شود.

تفاوت خاک زراعی خوب و نامرغوب در جنس و رنگ آن هاست.

لازم است بدانید که خاک زراعی نامرغوب رنگی کمرنگ و متمایل به زردی و خاکستری دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمی شود، اما خاک زراعی مرغوب علاوه بر خصوصیات رنگی تیره که در بالا ذکر شد، به این شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم می چسبد و با یک ضربه کوچک نیز از هم جدا شده و پودر می شود.

جهت خرید نهال می توانید به باغ ما به آدرس نهالستان پالیز مراجعه کنید

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

در کاشت نهال درختانی که ریشه طویل و درازی دارند مثل گلابی و نهال گردو پیوندی، نیاز است که عمق و عرض چاله آن ها بیشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتی متر است.

نکته: توجه داشته باشید این مقدار برای خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غیر این صورت برای رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو، عمق آن را باید بیشتر و حدود 2 متر افزایش دهید.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عمیق تر باشد، زیرا نم و رطوبتی که در فصل بهار در چاله ها بوجود می آید، باعث تکثیر موجوداتی ریز می شود که بسیار برای خاک و نهال مفید است.

قیم گذاری نهال گردو

قیم گذاری نهال تازه کاشته شده یکی از کارهای مهم بعد از کاشت نهال گردو است.
در سال اول که نهال تازه است و ریشه های مویی و کوچک آن شروع به رشد می کنند با باد و تکان هایی که به نهال وارد می‌شود، ریشه های آن از بین می روند که باید با قیم گذاری مانع ار این مشکل شویم.
قیم گذاری نهال گردو علاوه بر حفظ ریشه های نهال، باعث می شود تا نهال مستقیم و با پایه صاف رشد کند و کج نشود. در قیم گذاری به این دو نکته دقت کنید:

  1. در قیم گذاری نهال گردو دقت کنید از نخی برای اتصال استفاده کنید که نرم باشد تا به نهال آسیبی نرساند.
    2. چوبی که انتخاب می کنید باید کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری باشد، چرا که بیماری ها از قیم به راحتی به نهال انتقال پیدا می کنند.

چگونه گردو بکاریم؛ نکات مهم زیر را از دست ندهید.

  • محل قرار گیری پیوند بسیار مهم است. بعد از کندن خاک برای کاشت نهال گردو و آماده سازی شرایط مناسب کاشت، محل پیوند باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ریشه ها به طور مرتب در خاک قرار گیرند و درهم تنیده نشوند.
  • معمولاً مقداری خاک به شکل کله قند در انتهای چاله نهال ریخته شده و ریشه های نهال را به طور مرتب روی آن قرار میدهند. ریشه ها با خاک زهکشی پوشانده شده و می توانید ناحیه اطراف نهال ها را در یک کاسه شکل دهید تا آب به خوبی حل گشته و در نهایت جذب ریشه شود.
  • نهال را عمود بر سطح زمین قرار دهید و بررسی کنید که از دو طرف نیز یکسان و تراز باشد.
  • قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گیاهچه با یک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گیری انجام می شود. از آن پس باید نهال ها آبیاری شوند تا گیاه ریشه های جدیدی تولید کند و بیشترین میزان رطوبت خاک را داشته باشد.
  • نکات مهم در کاشت نهال گردو

ارتفاع چاله ها بهتر هست ۸۰ سانت و قطر ۷۰ سانت باشد.

  • از ریختن کودهای حیوانی نپوسیده به شدت خودداری کنید. (برای تقویت رشد بیشتر اندام های رویشی از اواخر فروردین ماه کودهای شیمیایی اطلاع خواهیم داد تا استفاده بکنید)
  • دقت شود محل پیوندها حتما ۵-۱۰ سانت بالاتر از سطح خاک باشد.
  • موقع کاشت نهال گردو بایستی به شاخه اصلی (رنگ محافظ تنه) با قلم مویی رنگ آمیزی بکنید. این رنگ را میتونید از محصولات کشاورزی تهیه کنید.
  • برای زمین‌هایی که طریقه آبیاری درخت گردو بصورت غرقابی است و قطره ای نیست، حتما برای هر نهال تشتک درست بکنید تا موقع آبیاری نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسیدگی طوقه نشود.
  • آبیاری نهال گردو بلافاصله پس از کاشت باید انجام شود.
  • فواصل استاندارد برای کاشت نهال های مجموعه ارغوان نهال به ترتیب زیر است:
    کاشت گردو پیوندی: ۶×۶ متر
    کاشت گردو ژنوتیپ: ۷×۷
    کاشت انگور: ۳×۲.۵
    کاشت بادام: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت گیلاس، آلبالو و زردآلو: ۴×۴ یا ۵×۴
    کاشت سیب، گلابی و به: ۴×۳
    کاشت هلو و شلیل: ۳×۳

چالکود درخت گردو

زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را می توان انجام داد.
چالکود را باید در قسمت سایه انداز درخت و با عمق چاله ۵۰ سانت ایجاد کرد که در ویدیو به طور دقیق، محل ایجاد چالکود نشان داده شده است.
مناسب ترین کود برای چالکود (محتویات چالکود) کود پوسیده گاوی و کود گوگرد بنتونیت دار است.

پرالیناژ ؛ رمز پویایی نهال

برای موفقیت در کاشت نهال گردو ابتدا ریشه آن ها را قبل از کاشت، به مواد چسبنده و ضد عفونی کننده آغشته می کنند. به این فرایند پرالیناژ گفته می شود. یک بشکه 100 لیتری تهیه کنید و درون آن آب بریزید.

سپس 6 کیلوگرم پهن الک شده و 9 کیلوگرم رس الک شده به همراه 31 گرم سم قارچ کش مثل بنومیل را با آن مخلوط نمایید. قبل از کاشت نهال خود، ریشه ها را به آین ماده آغشته کرده و سپس فرایند کاشت را ادامه دهید.

مهم ترین فواید پرالیناژ

مهم ترین مزایای اجرای پرالیناژ این موارد است:

  • حفاظت فیزیکی از ریشه‌ها
  • جلوگیری از کاهش رطوبت و خشکیدگی ریشه‌ها در طی عملیات انتقال و کاشت نهال
  • به وجود آمدن فضایی رابط میان ریشه و خاک (فضای ایجاد شده باعث بهبود تبادل مواد غذایی و آب میان ریشه و خاک می‌گردد)
  • جذب رطوبت و حفظ آن توسط ریشه‌های جوان
  • تحریک رشد ریشه که منجر به حیات و مستقر شدن نهال در خاک می گردد

جمع بندی؛ کاشت درخت گردو

همان طور که میدانید بهترین آب و هوا و شرایط برای پرورش نهال گردو، آب و هوای سردسیری و زمستانی است.
بعد از اینکه بهترین نهالستان را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کردید، میتوانید از مشاورین و مهندسین کشاورزی نهالستان مورد نظر برای کاشت هر چه بهتر محصول خود کمک بگیرید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن بهترین محصول و با باردهی بالا را داشته باشید.

مشاوره رایگان کاشت نهال 

نهالستان ارغوان نهال مهندس بابایی در میاندوآب آذربایجان غربی با مجوز رسمی از جهاد کشاورزی خدماتی همچون خرید نهال گردو و فروش نهال های شناسنامه دار را با ضمانت بازگشت کالا در اختیار باغداران قرار میدهد.
علاوه بر فروش نهال های انگور، بادام و گردو، از دیگر خدماتی که در نهالستان ارغوان انجام می‌شود، ارائه مشاوره به کشاورزان عزیز برای کاشت نهال و راه اندازی و احداث باغ است.
موسس نهالستان ارغوان جناب آقای مهندس رسول بابایی فارغ التحصیل ارشد رشته مهندسی کشاورزی می‌باشند که در تمام روزهای هفته و در تایم کاری به سوالات شما در زمینه کاشت نهال پاسخ خواهند داد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

ارید با کارشناسان ما در نهالستان پالیز گردو تماس بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا