استان ها

حدف یارانه برخی خانوارها تایید شد

به گزارش تیتر اول؛ اواسط آذرماه اخباری در خصوص صدک‌بندی برای مشخص شدن برخورداری یا عدم برخورداری افراد از یارانه اعلام شد. دهک‌بندی، طبقات جامعه را در ده دهک درآمدی قرار می‌دهد و طبق آنچه اعلام شده است از ده دهک حاضر در ایران، نه دهک یارانه نقدی دریافت می‌کنند این در حالی است که در صدک بندی، جامعه بر حسب میزان درآمد و … به صد گروه تقسیم می‌شود و آن‌گونه که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید،دست سیاستگذار برای حذف یارانه بازتر از قبل می‌شود.

عسگریان گفته است: طبق قانون، ۷ دهک باید یارانه بگیرند اما به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت شرایطش را دارد و به دهک هشتم و نهم هم یارانه می‌پردازد. پس در تغییرات دهک‌بندی و صدک‌ندی جامعه هدف، به واسطه اجرای این قانون یارانه کسی قطع نخواهد شد.

به گفته وی با اعمال داده‌های جدید، ممکن است تعداد محدودی از خانوارها به دهک دهم بروند و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند و خانوارهای دیگری جای آنها را بگیرند و البته این موضوع، ربطی به الزام قانون برای حذف یارانه‌بگیران ندارد؛ چراکه قانون می‌گوید سه دهک را حذف کنید اما فعلاً این قانون اعمال نمی‌شود.

حدف یارانه برخی خانوارها تایید شد/ دلیل حذف چیست؟

معیارهای صدک‌بندی چیست؟

شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه مفصل هستند که مهم‌ترین آن بعد و ساختار خانوار است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول یا بیمار خاص دارد؟ و… لذا در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود. همچنین شاخص دیگر بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و… لذا تمام حوزه و امور بانکی است. داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک‌بندی خانوارهای یارانه بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ البته داشتن خودرو از نظر تعداد و کیفیت و قیمت در این طرح مهم است.

کدام گروه درآمدی یارانه نمی‌گیرند؟

روزنامه همشهری نیز در خبری معیارهای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام کرده بود. در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون تومان را داشته باشید در دهک اول درآمدی جای می‌گیرید. البته مقامات رسمی هنوز مبنای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد دولت خیزی برداشته است تا یارانه را به همان هفت دهک تحخصیص دهد و فعلا سه دهم را از فهرست یارانه‌گیران ایرانی خارج کند.

اختلال نبود، حذف کردیم

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه در واریز مرحله ۱۵۵ یارانه دی‌ماه اختلالی وجود نداشته است، گفت: بر اساس فهرست جدید وزارت کار، در دی‌ماه تعدادی از یارانه‌بگیران از فهرست یارانه‌ها حذف شده‌اند.

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با اشاره به اینکه در مرحله ۱۵۵ واریز یارانه نقدی در دی‌ماه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، به تیتر اول گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دهک‌بندی صورت‌گرفته توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی تعدادی از مردم در دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند، گفت: بر این اساس تعدادی که پیش از این و تا آذر ماه سال جاری در صف یارانه‌بگیران قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید اعلامی وزارت کار از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما هنوز مبنای حذف شهروندان و خانوارها از فهرست دریافت یارانه را اعلام نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا