جامعه

نقاط ضعف و قوت در امدادرسانی زلزله بم چه بود؟ / زلزله بم نقطه عطف تاریخی مدیریت بحران کشور است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران تقسیم کار مناسب، مدیریت تیم‌های خارجی، پرهیز از هزینه‌های اغراق آمیز، اتکا به توان محلی، داشتن اطلاعات پایه، داشتن فرماندهی واحد و افزایش هماهنگی را جمله درس‌آموخته‌های زلزله بم در سال ۱۳۸۲ دانست.

به گزارش تیتر اول، شاهین فتحی در نشست «بررسی درس آموخته های زلزله بم»  که به مناسبت بیستمین سالگرد این زمین‌لرزه از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، گفت: در این نشست قصد دارم که به بیان تجارب و درس‌آموخته‌های زلزله بم با نگاه و رویکرد امدادگری بپردازم. زلزله بم به دلیل اهمیت آن یک نقطه عطف تاریخی در مدیریت بحران کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه، به تشریح چگونگی رخداد زلزله، نحوه اطلاع‌رسانی و شروع عملیات و اعزام تیم‌های امداد و نجات و اسکان اضطراری پرداخت و گفت: در لحظات اولیه پس از وقوع زلزله بم، جستجو و نجات و انتقال مجروحان توسط خود مردم بم انجام شد. درس‌آموخته این اتفاق این است که آمادگی مردم برای مواجهه با شرایط بحرانی بسیار اهمیت دارد. آمادگی جامعه و مردم موجب کاهش تلفات خواهد شد و در این زمینه توجه به نقش آموزش بسیار ضروری است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران همچنین یکی از نقاط قوت امدادرسانی را نقش فرودگاه بم در انتقال مجروحان دانست که بسیار کارگشا بوده است. به گفته وی، اما نحوه جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی در بم نواقصی داشت که باید در وقایع بعدی مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: درس آموخته‌ها باید علمی و منطبق بر واقعیت‌ها باشد، نقش فرودگاه و نقش نیروهای نظامی باید بازتعریف و از این تجارب استفاده شود. همچین باید نقش نیروهای خارجی در بم مورد بررسی قرار گیرد و نقش و اثربخشی آنها تعریف شود.

فتحی اظهارکرد: بالغ بر ۱۶ هزار نیروی عملیاتی در منطقه بم برای امدادرسانی حضور داشتند. ما با یک پتانسیل عظیمی از دانشجویان و نیروهای متعهد مواجه بودیم و هنوز هستیم و باید با آموزش و آمادگی و برنامه‌ریزی از توان آنها بهترین بهره را ببریم.

تقسیم کار مناسب، مدیریت تیم‌های خارجی، پرهیز از هزینه‌های اغراق آمیز، اتکا به توان محلی، داشتن اطلاعات پایه، داشتن فرماندهی واحد و افزایش هماهنگی از دیگر درس‌آموخته‌های زلزله سال ۱۳۸۲ بم بود که از سوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران تشریح شد.

انتهای پیام
 

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا