سلامت و تندرستی

یک مخترع: هیچکدام از سه اختراع ام به محصول نینجامید

تیتر اول/سمنان دارنده مدال نقره مسابقات اختراعات جهانی ۲۰۲۳ ژنو سوییس گفت: به دلیل نبود سرمایه‌گذار و حمایت مالی نتوانسته زمینه تولید انبوه و حتی نمونه آزمایشگاهی هیچکدام از سه اختراع خود را فراهم کند.

رامتین نادریان ۸ شهریورماه که به دعوت دانشگاه علوم پزشکی در سومین نشست تخصصی معاونت تحقیقات و فناوری علوم پزشکی سمنان حضور یافته بود، اظهار کرد: برای ساخت نمونه‌های اولیه این اختراعات به حمایت مالی نیاز دارد.

وی با اشاره به مشکلات این حوزه تصریح کرد: علم در مراکز علمی و دانشگاهی تولید می شود اما به دلیل عدم سرمایه گذاری‌ها جامعه نمی‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

این کارشناس ارشد سیاست گذاری سلامت با بیان اینکه اختراع نتیجه برخورد با یک مشکل رایج و پیدا کردن راه حلی برای این مشکل بود، افزود: این اختراع نوعی دستگاه فشار خون با عنوان دستگاه هوشمند اندازه‌گیری فشار خون از کاف هوشمند و اندازه‌گیری محیط بازو با نویسه خوان نوری (OCR) است که قابلیت تغییر طول و عرض کاف اندازه گیری فشار خون را دارد.

وی با یادآوری اینکه کاف بخشی از دستگاه فشار خون است که به دور بازو بسته و باد می شود تا فشار اندازه گیری شود، افزود: این دستگاه می تواند بر اساس دور بازو، سن و جنس به صورت اتوماتیک ابعاد کاف رو متناسب با این سه معیار تغییر بدهد تا دقت بالای اندازه گیری فشار در کنار استفاده اسان رو فراهم شود.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج اعلام شده توسط انجمن قلب امریکا دستگاه های فشار خون برای اندازه گیری با دقت مناسب باید دارای ۷ رنج متفاوت با طول و عرض متفاوت باشد. مثلا ابعاد کاف استفاده شده برای یک کودک خردسال با یک خانم میانسال یا یک مرد جوان نباید یکسان باشد.

این مخترع جوان اظهار کرد: این دستگاه علاوه بر دقت بالا قابل استفاده برای تمامی سنین حتی در نوزادی است. روش کار دستگاه به این صورت است که یک سنسور نوری ابتدا دور بازو را اندازه گیری کرده و به کمک رنجی که از پیش برای دستگاه به کمک برنامه نویسی مشخش شده اندازه بازو را در یکی از ۷ رنج اندازه زیر در نظر می گیرد و به کمک پمپ های هوا طول و عرض مناسب برای این اندازه، جنسیت و سن را در نظر گرفته و کاف باد می شود.

وی یادآوری کرد: این دستگاه به صورت دیجیتال و با کارکرد بسیار آسان اما با دقت بسیار بالا تر از دستگاه های فشار خون جیوه­ای است.
انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا