بهترین های کسب و کارعمومی

کاربرد های سوله فولادی چیست؟

امروزه سوله های فلزی به صورت گسترده آنقدر جای خود را در صنعت باز کرده اند که اکثرا راه‌اندازی یک کارخانه یا کارگاه را بدون سوله غیر ممکن و سخت می‌دانند و به علت طراحی متفاوت با دیگر سازه ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در واقع سوله یک سازه فلزی با سقف شیب دار است که طبق محاسبات فنی خاص به اشکال متفاوت و با تمرکز به ایجاد محیطی بدون ستون میانی تولید می شود. سوله (shed)  برحسب نوع کاربرد، دارای انواع متفاوتی می باشد. این سوله ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، سالن های ورزشی، مرغداری، دامداری و موارد دیگر استفاده می شود.

 

اجزای سوله فلزی

سوله دارای اجزای مختلفی می باشد که شامل:

  • رفتر یا فریم: شامل تیرها و ستون ها می باشد
  • وال پست: برای کاهش بادگیر ستون های اصلی در ابتدا و انتهای سوله قرار می گیرند.
  • استرات: برای انتقال نیرو در قاب ها بکار می رود و به عنوان تکیه گاه جانبی در نظر گرفته می شود.
  • لاپه (پرلین): این اجزا به صورت مقطع محوری بوده و در دو نوع سقفی و دیواری موجود می باشد.
  • سینه بند: از جنس ورق یا نبشی هستند و برای مهار کردن بال فشاری به لاپه ها در دو قسمت قاب بکار برده می شود.
  • پوشش سقف: پوشش سقف برای جداسازی محیط ها و انتقال بارها به قسمت های مختلف سازه به کار برده می شونداز این نوع پوشش های سقف ورق های پلی روف وارنا، ورق گالوانیزه با داشتن وزن پایین و مقاومت بالا، عایق صوتی و حرارتی بودن و احتمال آتش‌سوزی کم بهترین گزینه می باشد. انواع دیگر پوشش های سقف شامل ساندویچ پنل و ورق های سقفی که استفاده از آن ها منسوخ شده است.
  • پوشش دیوارها: استفاده از پلی کربنات برای مواقعی که میخواهیم از نور خورشید بهره بگیریم و یا بکار گیری ساندویچ پنل و آجر چینی

انواع پوشش سوله

پوشش سقف سوله ها می تواند از ساندویچ پانل سقفی، ورق گالوانیزه رنگی و ساده، ورق آلومینیوم با انواع عایق پشم شیشه، فوم، کارتن پلاس و پسم و سنگ، پوشش سقفی پلی کربنات باشد.

  • استفاده از ساندویچ پنل با فوم عایق پلی استایرن
  • استفاده از پانل ساخته شد با ورق گالوانیزه و پشم و شیشه
  • استفاده از پانل ساخته شده با ورق آلومینومی و پسم و شیشه

انواع پوشش بدنه سوله می تواند برحسب نوع کاربرد و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد. پوشش دیوار سوله باید استاندارد های محیط زیست را دارا باشد. به طور کلی دیوار سوله باید سبک باشد، مقاوم در برابر ضربه و سوانح طبیعی مانند زلزله، سیل و آتش‌سوزی باشد.

به طور کلی می توان از موارد ذیل برای پوشش دیوار ها استفاده کرد:

  • ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم
  • ساندویچ پنل سقفی و دیواری که از نوع پلی یورتان می باشد و ضخات آن ها بین 4، 5، 6، 8 و 10 مناسبترین ضخامت ها می باشد.
  • آجر و سیمان برای دیوار های سوله مناسب می باشد و ورق سقفی برای پوشش سقف که البته این روش سنتی بوده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهمترین بخش های ساخت سوله در هر کارخانه و کارگاه، تجهیزات کف است و کفپوش باید مناسب با محیط کاری باشد به طوری که به تجهیزات آسیب وارد نکند و به دلیل استفاده دائم باید مقاومت و اصطکاک در برابر فشار زیاد باشد.

انواع کفسازی سوله:

  • کفسازی سوله با بتن
  • کفسازی سوله با کفپوش اپوکسی بهداشتی
  • کفسازی با کفپوش پلی یورتان
  • کفسازی سوله با بتن ماله پروانه ای

کاربرد سوله فلزی

سوله فلزی را با هدف مختلفی ساخته می شود. در واقع سوله کاربرد های زیادی دارد که می توان بازرترین آن را نام برد. اسکلت فلزی جهت استفاده در جایگاه های سوخت، سوله جهت پرورش قارچ، سوله های صنعتی جهت مجموعه های تولیدی، سوله مرغداری، سوله جهت احداث گلخانه، سوله جهت احداث گاوداری از عمده ترین کاربرد سوله ها هستند.

مزایای سوله فلزی

رایج ترین سوال مردم در مورد خرید سوله این است چرا باید به جای سوله چوبی، سوله فلزی بخریم، سوله فلزی در مقایسه با سایر سوله ها گران می باشد و دقیقا به همین دلیل است که ما قصد داریم مزایای سوله فلزی را بیان کنیم.

سوله های ارزان قیمت می توانند فریب بنده باشند و بسیار از مردم فکر می کنند در حال دریافت معامله هستند، اما در طولانی مدت موارد استفاده برای ساخت این سوله ها آزمون زمان ندارد، سوله هایی که از ورق های فولادی نازک ساخته می شوند در معرض حمله نیستند و فقط باید برای موارد کم ارزش استفاده شوند، زیرا مقاومت کمی در برابر شرایط آب و هوایی دارد.

یکی از متداول ترین سوله های فلزی در فضای باز، زنگ زدگی است. بسیاری از سوله های فلزی کیفیت ورق تولیدی آن ها پایین است و در برابر زنگ زدگی مقاوم نیستند. که اغلب به صورت رایج از خارج از کشور وارد می شود. سوله را باید مبتنی بر اینکه در کدام محیط آب و هوایی قرار می گیرد نوع آهن آلات، پیچ و مهره و … خاصیت ضد زنگ زا داشته باشد تا در برابر شایط آب و هوایی خوردگی نداشته باشند.

اگر سوله فلزی ساخته شده از فولاد گالوانیزه زخیم باشد روند گالوانیزه سازی فلز باعث می شود سوله ضد آب شود و از زنگ زدگی فلز جلوگیری کند.

برخی سوله ها در کارخانه رنگ آمیزی می شود و در رنگ آن ها پوشش پلی استر وجود دارد که این لایه سوله را در برابر زنگ زدگی مقاوم می کند.

سوله های فلزی در مقایسه با سایرسوله ها و ساخت های سنتی به شدت سبک هستند و صاحبان سوله های فلزی به طور معمول می توانند بیش از یک دهه از ساختمان های بیرون خود لذت ببرند.

هزینه تعمیر و نگهداری سوله های فلزی در قیاس با سایر سوله ها پایین‌تر می باشد اما بستگی به اقتصاد و تورم های هر کشور نیز دارد. زیرا وسایل ساخت اولیه سوله ها ورق فولادی، پروفیل، نبشی، ناودانی و میلگرد می باشد و قیمت آهن آلات مطابق با نرخ ارز تغییر می کند از طرفی وزن فلزات بسیار کمتر از محصولات چوبی است و راحتتر تعمیر می شوند.

سوله های چوبی ظاهر زیبا و سنتی در برابر سوله های فلزی دارد اما محصولاتی مانند چوب همیشه به طور مداوم با اثرات هوا و سایش طبیعی در حال مبارزه است به معنای رنگ آمیزی، دوباره کاری و بازسازی دیوارها.

هنگامی که صحبت از امنیت می شود سازه های فلزی امنیت بهتری ایجاد می کنند و از خطرات آتش‌سوزی عاری هستند. فلز در ذات خود ضد آتش است و می تواند در برابر شعله های طبیعی، مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند. اگر از لحاظ امنیت نگران هستند می توانید برای هر نوع سوله ای که استفاده می کنید قفل و مراحل امنیتی دیگر را رعایت کنید.

به منظور تهیه مصالح اولیه ساخت سوله فلزی از قبیل ورق گالوانیزه، نبشی، ناودانی، پروفیل زد، سپری و … با شماره تماس حاصل فرمایید و اجناس خود را با قیمت های عالی ازدسترسی سریع به محتوای این مطلب

یکی از سازه‌های فلزی مورد استفاده در اکثر صنایع و ساخت و سازها، سوله است. شاید شما هم در طول زندگی خود این نام را شنیده باشید و یا سالن‌های بزرگ با دیواره‌های فلزی را دیده باشید. اکنون این سوال مطرح می‌شود که سوله چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ انواع آن کدم‌اند و چه کاربری دارند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را بدانید.

فرض کنید در یک شهرک صنعتی در حال قدم زدن و یا با ماشین در حال حرکت هستید. در دو سمت خیابان ساختمان‌های یک شکل با دهانه‌های بزرگ می‌بینید. طول همه آن‌ها کشیده و سقف آن‌ها به صورت شیب‌دار است. بله، درست حدس زدید. شما با تعداد زیادی سوله صنعتی مواجه هستید.

سوله یک سازه فلزی است که پوشش سقف آن به صورت شیب‌دار اجرا شده به نحوی که محیط داخلی آن بدون هیچ ستونی بنا شده است. این سازه یکی از پرکاربردترین سازه‌های فولادی در دنیا شناخته می‌شود.

اکثر سالن‌های ورزشی، انبارها، سالن‌های تولید دام و طیور و … به صورت سوله ساخته می‌شوند. بر اساس اندازه دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل باران و برف در محل احداث در اشکال گوناگون طراحی سوله و اجرا می‌شوند.

سوله از کلمه انگلیسی Shed گرفته شده است که به سازه مثلثی شکل گفته می‌شود. با توجه به نوع کاربری و منطقه مورد استفاده آن، نوع سوله مشخص می‌شود.

تاریخچه سوله

برای اینکه بدانیم سوله چیست؟ انواع آن کدم‌اند و چگونه ساخته می‌شود باید تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دهیم. در 25 سال قبل از میلاد مسیح ساختمان معبد پانتئون ها که مربوط به خدایان رم بوده است، سقف گنبدی دارد که خرپای سقف آن از جنس برنز ساخته شد. بعد از آن اولین خرپای آهنی در دهانه 28 متری سقف تئاتر فرانسه طراحی و اجرا شده است. احداث این سازه سرآغازی بود تا صنعت نساجی انگلستان در سال 1800 از یک فریم فلزی در سازه‌های خود استفاده کند.

پس از آن با شروع انقلاب صنعتی اروپا، ساخت سازه‌های سقف شیب‌دار و با طول کشیده به نام سوله در کارخانجات کشورهای اروپایی رونق گرفت. همراه با رشد و گسترش احداث سوله، این سازه یکی از عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت و توسعه صنعت در هر کشوری شناخته شد.

در کشور ما ایران نیز از سوله سازی برای احداث کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌های کاری حدود 75 سال پیش استفاده شد. مهندسین ایرانی برای ساخت سوله در ایران سازه‌ای مشابه با سوله‌های اروپایی را طراحی و اجرا نمودند. در دنیای امروز بیش از هزاران سوله در شهرک‌های صنعتی مختلف و صنایع گوناگون ساخته شده است.

نحوه ساخت سوله

امروزه احداث و ساخت سوله یکی از راه‌های ایجاد فضاهای بزرگ با ابعاد مورد نظر با قیمت مقرون به صرفه است. سوله در ایجاد سالن‌های مرغداری، پرورش دام، ورزشگاه، مدارس و … کاربرد دارد.

نحوه احداث سوله با فونداسیون یک ستونی شروع شده و اجزای مختلف آن با استفاده از اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند. ستون بنا شده بر فونداسیون به منظور پیشگیری از پوسیدگی آن از جنس بتن است. علاوه بر این استفاده از فولاد ضد زنگ در طراحی خرپا موجب می‌شود تا اجزای آن در اثر قرار گرفتن در معرض هوا دچار پوسیدگی نشوند.

 

دکمه بازگشت به بالا