سلامت و تندرستی

روس‌ها پهپادهای «شاهد» ایران را کپی کردند / تفاوت دو نسخه پهپاد «انتحاری» چیست؟ / عکس

به گزارش خبرگزاری تیتر اول، نیویورک تایمز گزارش داد که یک گروه تحقیقاتی مستقل مستقر در بریتانیا، Conflict Armament Research، لاشه دو هواپیمای بدون سرنشین پیدا شده در کیف را در ماه ژوئیه بازرسی کرد که به نظر می رسید هواپیماهای شاهد-۱۳۶ ایرانی باشند، اما دارای ماژول های الکترونیکی مشابه پهپادهای نظارتی روسیه بودند.

بیشتر بخوانید:

«شبح قلب»؛ عضوی که ناجی انسان‌ها می‌شود!/عکس

سهم ناچیز خانم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات!/ خانم‌ها ۲۵ درصد کمتر حقوق می‌گیرند

به گفته محققان، پهپادهایی که Geran-۲ نام دارند، نسخه‌های ساخت روسیه از پهپادهای ایرانی هستند. بر اساس این گزارش، پهپادهای Geran-۲ با مواد متفاوتی نسبت به شاهد ساخته شده‌اند و همچنین به نظر می‌رسد که آنها با نیازهای روسیه سازگاری بیشتری داشته باشند.

تایمز خاطرنشان کرد: پهپادهای روسی با فایبرگلاس روی لایه‌هایی از فیبر کربن بافته شده ساخته می‌شوند که با مواد لانه زنبوری مورد استفاده در پهپادهای ایرانی متفاوت است.

دو هواپیمای بدون سرنشینی که Conflict Armament Research بازرسی کردند همچنین دارای ماژول‌های الکترونیکی به نام کومتا بودند که قبلاً در پهپادهای روسی پیدا شده بودند.

روس‌ها پهپادهای «شاهد» ایران را کپی کردند /  تفاوت دو  نسخه پهپاد «انتحاری» چیست؟ / عکس

شاهد ۱۳۶ یک پهپاد انتحاری ایرانی است. طول این پهپاد ۳٫۵ متر، وزن آن ۲۰۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. برد آن نیز ۲۰۰۰ کیلومتر است. همچنین طول بال‌های این پهپاد ۲٫۵ متر است. طراحی این پهپاد توسط صنایع هوایی شاهد انجام شده؛ اما شرکت سازنده آن هسا است. قیمت این پهپاد طبق برآوردهای مختلف از ۲۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار یورو برای هر فروند تخمین زده شده‌است.

روس‌ها پهپادهای «شاهد» ایران را کپی کردند /  تفاوت دو  نسخه پهپاد «انتحاری» چیست؟ / عکس

منبع: businessinsider

۲۲۷۲۲۷

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا