عمومی

استیصال صهیونیست‌ها در هزار توی غزه

مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی با بیان شکست تلاش‌های اخیر برای از بین بردن شبکه تونلی غزه، به ناچیز بودن آگاهی خود برای برچیدن آن اذعان کردند. «شکست اطلاعاتی» توصیفی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش سه‌شنبه خود در مورد دستکم گرفتن «وسعت و اهمیت» تونل‌های حماس از سوی ارتش اسرائیل به‌کار برده است. 

به گزارش تیتر اول، رسالت نوشت: این گزارش با اشاره به حیرت ارتش اسرائیل از اندازه و کیفیت تونل‌های ساخته شده توسط حماس، می‌افزاید ابتدا تخمین زده می‌شد که شبکه تونلی شامل ۲۵۰ مایل (۴۰۰ کیلومتر) گذرگاه زیرزمینی و سنگر باشد اما ارتش اسرائیل اکنون این برآوردها را به ۳۵۰ الی ۴۵۰ (۵۶۰ تا۷۲۵ کیلومتر) یا بیشتر تغییر داده است. 

هزار توی غزه 

دو مقام ناشناس اسرائیلی به نیویورک تایمز گفتندکه «حدود ۵۷۰۰ چاه مجزای منتهی به داخل تونل‌های زیر غزه وجود دارد». یکی از این مقام‌ها با بیان این که این تونل‌ها باید مکان‌یابی، درباره حضور اسرا بررسی و تعمیرناپذیر شود، گفت: «سال‌ها غیرفعال کردن این تونل‌ها زمان می‌برد» و اذعان کرد که تلاش‌های اخیر تل‌آویو برای تخریب تونل‌ها با جاری کردن آب دریا در آن‌ها شکست خورده است. 
در روزهای اخیر و با ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، تونل‌ها تقریبا به بزرگترین تهدید برای آن تبدیل شده‌ و با وجود تغییر برآوردهای اولیه، تل‌آویو همچنان هیچ ایده‌ای درباره حجم تونل‌ها ندارد.ارتش اسرائیل ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) از کشف یک تونل به طول چهار کیلومتر در شمال غزه خبر داد. رسانه‌های عبری در واکنش به تلاش تل‌آویو برای دستاوردسازی از این کشف، وجود چنین تونل عریض (با قابلیت عبور وسایل نقلیه) و عمیق (در برخی مناطق تا ۵۰ متر) با همه امکانات (لوله‌کشی، برق و خطوط ارتباطی) در چند متری شهرک‌های اسرائیلی را نشان از اوج غفلت نهادهای امنیتی از تونل‌سازی حماس دانستند.

سانسور تلفات رژیم صهیونیستی 

ارتش رژیم صهیونیستی از افشای تعداد نظامیان کشته و زخمی شده در جنگ تونل خودداری کرده، اما به طور کلی اعلام کرده از آغاز عملیات زمینی در غزه ۱۹۲ نظامی آن کشته شده‌اند.یکی از نظامیان اسرائیلی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که در تخریب حدود ۵۰ تونل در بیت حانون در شمال شرق غزه شرکت داشته که «همه آن‌ها به بمب و سایر مواد منفجره مجهز بودند که از راه دور فعال می‌شدند».
در حالی‌که با افزایش تلفات انسانی در غزه، درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه در جهان رو به افزایش است، رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می خواهد یک سال دیگر این جنگ را ادامه دهد. در شرایطی که برخی رسانه‌ها از عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه خبر می‌دهند، شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از منابعی ناشناس گزارش کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو در جلسه روز  سه‌شنبه با رؤسای شورای محلی در مقر فرماندهی جنوبی ارتش اسرائیل در «بئرشبع» گفته که جنگ غزه تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

 نتانیاهو به بن بست رسیده است 

 طبق گزارش روزنامه «تایمز» اسرائیل، نتانیاهو در جلسه‌ای که وزرای کابینه نیز در آن حضور داشتند، ارزیابی از وضعیت جنگ غزه ارائه داده است.وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز پیش از این ارزیابی کرده بود که جنگ غزه در تمام امسال (۲۰۲۴) ادامه دارد و  تل‌آویو برای تشدید تنش ها در مرز لبنان آماده است.با این‌حال، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یوآو گالانت روز دوشنبه هفته جاری گفت که «مرحله فشرده» از حمله زمینی تل‌آویو در شمال غزه به پایان رسیده است و به زودی در منطقه خان یونس جنوب نوار غزه نیز به پایان خواهد رسید.

با بالارفتن آمار شهدای غزه که اکثرا زنان و کودکان هستند، حتی متحدان رژیم صهیونیستی نیز خواستار فرونشستن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شده‌اند و حتی مقام‌های دولت جو بایدن ،رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته از بیانیه گالانت درباره عقب‌نشینی از غزه استقبال کردند.از طرف دیگر، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، هرتزی هالوی بر این باور است که تل آویو هیچ طرحی برای مدیریت پساجنگ و امنیت قلمرو غزه ندارد.کانال خبری ۱۳ اسرائیل گزارش کرد که هالوی در جلسات و گفت‌وگوهای خصوصی با نتانیاهو و گالانت و دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته است:‌ «ما با فرسایش تدریجی دستاوردهایی که تاکنون در جنگ داشتیم مواجهیم زیرا هیچ راهبردی برای روز پس از آن (جنگ) تنظیم نشده است».

 عقب‌نشینی یگان ویژه ارتش اسرائیل از غزه

دوودوان یک یگان رزمی ویژه است که در سال‌های اخیر با تمرکز بالا در همه مناطق کرانه باختری فعالیت می‌کند و هدف آن جلوگیری از انجام عملیات‌ها و فعالیت‌های گروه‌های مقاومت است.یگان دوودوان گاهی به‌صورت علنی و در اغلب موارد به‌شکل مخفیانه فعالیت می‌کند و نیروهای آن در حالت آماده‌باش شبانه‌روزی قرار دارند. عناصر این یگان مأمور انجام عملیات‌های بازداشت، ترور و خنثی‌سازی عملیات‌های رزمندگان مقاومت هستند. یگان مذکور همچنین یکی از فعال‌ترین یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود و عناصر آن به‌شکل شبانه‌روزی در حال انجام مأموریت‌هایی هستند که یا از پیش طراحی شده است و یا به‌شکل ناگهانی و به‌درخواست فوری شاباک باید انجام بگیرد.

فعالیت‌های عناصر یگان مذکور در ابتدا کاملا مخفیانه بود و آنها به‌شدت تحت مراقبت و سانسور قرار داشتند و نام و عکس این نیروها هرگز منتشر نمی‌شد تا جانشان به خطر نیفتد، حتی رسانه‌های صهیونیستی هرگز درباره وجود چنین یگانی در ارتش اسرائیل صحبتی به میان نیاورده‌اند و همه آنچه وجود دارد توسط رسانه‌های بین‌المللی فاش شده است و محافل جهانی تأسیس این یگان را در ارتش اسرائیل خارج از چارچوب قوانین جهانی می‌دانند.اقدام ارتش اسرائیل برای خروج این یگان ویژه خود از نوار غزه درحالی صورت می‌گیرد که بحث در محافل سیاسی این رژیم درمورد مرحله سوم تهاجم زمینی به نوار غزه وانتقال از مرحله عملیات‌های نظامی گسترده و بمباران‌های شدید به مرحله عملیات‌های پیشرفته و کاهش شدت درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
«هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر در خلال مذاکرات خود با سران سیاسی این رژیم درباره فرسایش «دستاوردهای نظامی» ارتش اسرائیل در جریان تهاجم زمینی به غزه در سایه عدم وجود استراتژی سیاسی از سوی کابینه اسرائیل برای روزِ بعد از جنگ هشدار داد.
در هشدارهای رئیس ستاد ارتش صهیونیستی به نگرانی نهادهای نظامی اسرائیل درباره قدرت حماس برای سازماندهی مجدد صفوف خود در شمال نوار غزه اشاره شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا