بین الملل

تلاش رژیم صهیونیستی برای کشاندن جنگ به محور «فیلادلفیا» در مرز مصر

منابع محلی در شهر رفح در جنوب نوار غزه به العربی الجدید گفته‌اند ارتش مصر حضور خود را در مرز با نوار غزه تقویت کرده و موانع جداکننده میان سینا و نوار غزه را افزایش داده‌ است.به همین منظور ارتش مصر اقدام به قرار دادن موانع بتنی در اطراف برج‌های دیده‌بانی و اماکن مختلف نظامی در این منطقه کرده‌ است.

«ایمن سلامه» کارشناس سابق صلح بین‌المللی در بالکان به این روزنامه چاپ لندن گفت: «مصر پیش از این چندین بار به اسرائیل هشدار داده بود که اقدامات احتیاطی را در دستور کار قرار دهد؛ چراکه ارتش اسرائیل پیشتر گذرگاه رفح را بمباران کرده و یکی از تانک‌های اسرائیلی به اشتباه یکی از نقاط دیده‌بانی مصر را بمباران کرد. اسرائیل بلافاصله از مصر عذرخواهی کرد چراکه می‌ترسید این حادثه در بحبوحه جنگ غزه منجر به درگیری نظامی در مرز مصر و اسرائیل شود».

وی خاطرنشان کرد: «در مناقشه منطقه‌ای در خاورمیانه با محوریت مساله فلسطین، وقایع می‌توانند به سرعت تشدید و تبدیل به تنش سیاسی و نظامی شوند، این مساله شاید درباره مصر و اسرائیل، منجر به بحران و سپس به درگیری‌های مرزی مسلحانه شود».

طبق نوشته روزنامه العربی الجدید، سرنوشت منطقه مرزی مصر و نوار غزه یا به اصطلاح محور «فیلادلفیا» در چند روز گذشته به ویژه با توجه به تحرکات نیروهای رژیم اشغالگر در مناطق مرزی شرق رفح در جنوب نوار غزه محور بحث‌های رسانه‌ای بوده‌ است و اخباری مبنی بر تمایل رژیم صهیونیستی برای اشغال این محور و ایجاد یک مانع زمینی ضدتونل در امتداد مرز بین غزه و صحرای سینا مخابره شد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای کشاندن جنگ غزه به محور «فیلادلفیا» در مرز مصر
محور فیلادلفیا

روز شنبه رسانه‌های عبری خبر دادند تحرک زمینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی به سمت محور فیلادلفیا با هدف اشغال آن صورت گرفته‌ است و سازمان گذرگاه‌های فلسطینی در غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد طرف مصری وجود هرگونه اطلاعات درباره نیت دشمن برای اقدام نظامی در محور مرزهای مشترک فلسطین و مصر را رد کرده‌ است.

«سمیر فرج» سرلشکر بازنشسته مصری و کارشناس امور راهبردی با تائید امنیت کامل در مرزهای مصر، خاطرنشان کرد: «حتی اگر اسرائیل وارد محور فیلادلفیا شود، باز هم در خاک غزه خواهد بود. اگر اسرائیل به مرز مصر نزدیک شود، از توافقنامه کمپ دیوید تخطی کرده‌ است. ما در خط مرزی مصر نیروهای زرهی داریم».

سمیر فرج افزود: «محور فیلادلفیا سرزمین فلسطین و متعلق به غزه است و مصر هیچ حقی در آن ندارد. این محور یک منطقه حائل فلسطینی میان مصر و فلسطین است و هیچ‌کس به مرز مصر نزدیک نمی‌شود؛ چراکه این یک خط قرمز است و نیروهای مسلح برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای اجرای دستورات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در قبال سینا اتخاذ کرده‌اند».

در همین راستا، «محمد العرابی» وزیر خارجه اسبق مصر نیز گفت: «ما این روزها با اسرائیلی روبه‌رو هستیم که مطالبی مغایر با واقعیت بیان می‌کند. برخی از آن‌ها برای مصرف داخلی است چراکه توان نظامی اسرائیل در مرحله کنونی تحت هیچ شرایطی قادر به مقابله و جنگیدن در جبهه‌های جدید نیست».

او پیش‌بینی کرد هیچ‌گونه اصطکاک یا تنشی میان مصر و رژیم صهیونیستی صورت نگیرد و افزود: «نیروهای چندملیتی در سینا حضور دارند تا هرگونه تخلف از سوی هر طرف را زیر نظر بگیرند. اسرائیل از نظر سیاسی نمی‌تواند مصر را به عنوان میانجیگر صلح از دست بدهد یا قربانی کند چراکه تل‌آویو این روزها با وجود همه حمایت‌های آمریکا و غرب در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد».

تلاش رژیم صهیونیستی برای کشاندن جنگ غزه به محور «فیلادلفیا» در مرز مصر
گذرگاه کرم ابوسالم

محور فیلادلفیا که این روزها بارها درباره آن صحبت می‌شود، کریدوری باریک در امتداد مرز بین نوار غزه و مصر است. این گذرگاه از دریای مدیترانه تا گذرگاه تجاری «کرم ابوسالم» که تحت کنترل رژیم صهیونیستی است، امتداد دارد. بر اساس پیمان صلحی که سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا به عنوان یک منطقه حائل در نظر گرفته شد.

تا زمانی که غزه تحت اشغال تل‌آویو بود، امنیت این گذرگاه را ارتش رژیم اشغالگر تامین می‌کرد، اما پس از خروج آن از نوار غزه، تل‌آویو ناگزیر به عقب‌نشینی از رفح و محور فیلادلفیا شد و مسؤولیت امنیت این منطقه را به تشکیلات خودگردان فلسطین و شماری از ناظران اتحادیه اروپا واگذار کرد.

310310

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا