اقتصادی

منتظر خارجی‌ها نماندیم – تیتر اول

انتظار خارجی ها را نداشتیم

رئیس جمهور امضای تفاهم نامه 7 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در میدان مشترک نفتی آزادگان را نمونه ای از بسیج توان داخلی کشور دانست و خاطرنشان کرد: هدایت نقدینگی در راستای رشد تولید، بهره مندی از توان فنی و جذب سرمایه گذاری های داخلی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور بسیار موثر است.

به گزارش تیتر اول، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه شنبه در مراسم امضای «تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید سرمایه و سرمایه گذاری جذب شد. در حوزه رونق تولید و ایجاد اشتغال مهمترین نیازهای امروز کشور را برشمرد و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی، فراهم آوردن زمینه برای جذب سرمایه در حوزه تولید است.

رئیس جمهور دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی را در گرو رشد سرمایه گذاری دانست و افزود: آنچه امروز انجام شده نتیجه هم افزایی و اتحاد شرکت های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشران اقتصاد برای اجرای توسعه یکپارچه است. طرح مشترک میدان نفتی آزادگان اولین گام است ایجاد میادین جذب سرمایه در مسیر تولید و رشد اقتصادی است.
رئیسی به عنوان گام دوم برای این گام، ظهور بانک ها را مطرح کرد و اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی اتفاق نظر دارند که ایجاد نقدینگی زمانی موجب نگرانی می شود که به سمت تولید هدایت نشود، اما اگر از افزایش نقدینگی برای ارتقا و تقویت پایه تولید استفاده شود. ، باعث نگرانی نخواهد شد.
رئیس جمهور یکی از بخش های مهم برای جذب سرمایه گذاری و ارتقای تولید را حوزه نفت و پتروشیمی معرفی و تصریح کرد: امروز تفاهم نامه ای بین بانک ها و شرکت های بزرگ اقتصادی و فنی برای یک پروژه بزرگ نفتی منعقد شد و علاوه بر تامین اعتبار منابع برای اجرای پروژه به عنوان مثال و زمینه ای برای بهبود اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در چنین پروژه های بزرگ فراهم می کند.
رئیسی با تاکید بر اینکه در کنار جذب سرمایه باید به فکر ارتقای بهره وری نیز بود، خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه گذاری ها و ارتقای بهره وری به رشد اقتصادی کمک می کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه انعقاد این تفاهم نامه باید مطلوب تلقی شود که منطبق بر هم افزایی منابع و توانمندی های داخلی است، گفت: وقتی بانک های بزرگی که مردم به آنها اعتماد دارند در اجرای این گونه طرح ها پای کار بیایند، اعتماد مردم است. و بخش خصوصی نیز در این گونه طرح ها مشارکت خواهند داشت و سرمایه های خرد و کلان سرگردان در جامعه نیز در مسیر توسعه پایدار کشور جذب این پروژه ها می شوند.
وی اجرای این گونه طرح ها را از مصادیق تلاش برای تحقق شعار سال تولید، اشتغال مبتنی بر دانش دانست و افزود: جذب سرمایه و منابع بانک های بزرگ و بنگاه های اقتصادی بزرگ برای توسعه و پیشرفت کشور اقتصاد لتونی دولت مایه اطمینان مردم و مایه ناامیدی برای دشمنان است.
رئیس جمهور تصریح کرد: در سال های اخیر سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور اعم از راه آهن و برق و امثال آن به ویژه در حوزه نفت و انرژی آنطور که باید انجام نشده است، اما ما خارجی ها در دولت مردمی هستیم. انتظار نداشتند و به همین دلیل مردم نتایج امیدوارکننده و غرورآفرین این سرمایه گذاری ها را دیدند.
مهندس جواد اوجی وزیر نفت نیز در این مراسم به اهمیت سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: یکی از اولین اقدامات وزارت نفت دولت مردمی تدوین برنامه سرمایه گذاری بود که بر اساس آن برنامه ریزی شد. مشخص شد که طی 8 سال حداقل 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت داشته ایم.
وزیر نفت همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در اولویت سرمایه گذاری در حوزه نفت، از زحمات معاون اول رئیس جمهور در این حوزه قدردانی کرد و افزود: تامین منابع مالی گلوگاه توسعه حوزه نفت بود که توانستیم این مهم را انجام دهیم. با دستور رئیس جمهور و تلاش های دکتر مخبر، هلدینگ ها و شرکت های بزرگ اقتصادی را در کنار بانک ها وارد میدان خواهیم کرد تا با اتکا به اعتبار آنها بستری برای جذب مردم و سرمایه بخش خصوصی در این پروژه ها شود. نیز ارائه خواهد شد.
مهندس اوجی بیان کرد: در گام اول اجرای 5 پروژه بزرگ پیش بینی شده است که هر هفته یکی از آنها اجرا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا