جامعه

ارتباط پوکی استخوان با کاهش مصرف لبنیات / خواب بهتر با مصرف لبنیات بیشتر

یک متخصص تغذیه بالینی با بیان اینکه سرانه مصرف لبنیات در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر است، در عین حال درباره غنی‌سازی این محصولات غذایی گفت: غنی‌سازی لبنیات به ویتامین‌ها کمک می‌کند تا ویتامین‌های محلولی که در اثر کاهش چربی، از بین رفته، تامین شود.

حسین ایمانی همزمان با نهمین روز پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم در  گفت و گو با تیتر اول، با بیان اینکه سرانه مصر لبنیات در ایران ۷۰ لیتر در سال است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف لبنیات در اروپا حدودا ۲۵۰ لیتر و در کشوری همچون هلند ۵۰۰ لیتر درسال است می‌توان ادعا کرد که سرانه مصرف لبنیات در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان کم‌تر است. البته این موضوع که در فرهنگ غذایی ما چندان مصرف لبنیات وجود ندارد نیز قابل چشم‌پوشی نیست. از طرفی نیز قیمت محصولات لبنیاتی به گونه‌ای افزایش داشته که در کاهش مصرف آن بی‌تاثیر نبوده است.

این متخصص تغذیه بالینی همچنین با بیان اینکه کلسیم یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای کنترل پوکی استخوان، سلامت دندان‌ها و همچنین تنظیم و کاهش فشار خون است، افزود: آمار پوکی استخوان در ایران بسیار بالا است و این مسئله از جمله مواردی است که به کاهش مصرف لبنیات در ایران می‌تواند مرتبط باشد.

وی درباره ارتباط رشد قد کودکان با مصرف لبنیات گفت: کلسیم نقش مهمی در رشد قد کودکان دارد و یکی از مواردی است که می‌تواند تضمین‌کننده قد کودکان در بزرگسالی باشد؛ به همین دلیل نیز مادرانی که در دوران بارداری مصرف لبنیات خوبی دارند، کودکان آن‌ها رشد قدی مناسبی دارند. با مصرف میزان مناسبی از لبنیات، کودکان کلسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنند و افزایش قد مناسبی را تجربه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان تاثیرگذاری غنی‌سازی شیر و لبنیات با ویتامین‌ها در سلامت افراد اظهار کرد: در بسیاری از کشورها لبنیات به ویژه لبنیات کم‌چرب که ویتامین‌های محلول در آن‌ها که به‌صورت چربی است از بین رفته را با ویتامین D ، امگا۳، ویتامین‌های گروه B  غنی می‌کنند؛ چراکه با کاهش چربی لبنیات، از ویتامین‌های محلول آن‌ها نیز کاسته می‌شود و این غنی‌سازی بسیار راه حل مناسبی است و کمک می‌کند تا بسیاری از ویتامین‌ها و املاحی که در چربی شیر وجود دارند از این طریق تامین شوند.

وی تاکید کرد: غنی‌سازی لبنیات با ویتامین‌ها هیچ مشکلی ندارد و چه بسا کمک‌کننده است.

او همچنین درباره تاثیرگذاری این گروه مواد غذایی در بهبود کیفیت خواب نیز گفت: لبنیات به دلیل اینکه سرشار از ویتامین B و کلسیم هستند می‌توانند به بهبود کیفیت خواب و آرامش افراد کمک کنند و به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که در وعده شام از لبنیات استفاده شود تا افراد خواب بهتری را تجربه کنند.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا