فرهنگ و هنر

علائم و نشانه‌های اولیه سرطان روده که نباید نادیده گرفته شوند

براساس اعلام کارشناسان:

کارشناسان می‌گویند، تغییر ناگهانی در عادات روده و کاهش وزن غیرمنتظره ممکن است نشان دهنده مشکل باشد و باید به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارشناسان می‌گویند، تغییر ناگهانی در عادات روده و کاهش وزن غیرمنتظره ممکن است نشان دهنده مشکل باشد. 

سرطان روده که به عنوان سرطان کولورکتال نیز شناخته می‌شود، روده بزرگ را که از کولون و رکتوم تشکیل شده است، تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در ایجاد سرطان روده داشته باشند. افراد چاق یا دارای اضافه وزن یا افرادی که عادت‌های ناسالم مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن و خوردن غذا‌های پرکالری دارند در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. 

مطالعات نشان می‌دهد، با حفظ وزن مناسب، انجام ورزش، تغذیه سالم و پرهیز از الکل و تنباکو می‌توان خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش داد. همچنین شناخت علائم اولیه سرطان روده می‌تواند به بهبود میزان بقا کمک کند. 

 تشریح سرطان روده

سرطان روده نوعی سرطان است که به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها در پوشش روده بزرگ (کولون) و رکتوم رخ می‌دهد و به آن سرطان کولورکتال نیز می‌گویند. این سرطان به روده بزرگ که از کولون و رکتوم تشکیل شده است حمله می‌کند و ممکن است افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص زودهنگام بیماری کلید پیشگیری و درمان موثر سرطان روده است. 

بالکیشان گوپتا، جراح گوارش و کولورکتال بیمارستان مارنگو در هندوستان می‌گوید: باید به تغییرات در عادات روده یا گرفتگی شکم، کاهش وزن غیرقابل توضیح و خستگی توجه کرد، زیرا همه این علائم می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد.

علائمی مانند خون در مدفوع، تغییر در عادت روده (اسهال، یبوست یا احساس تخلیه ناقص)، تغییرات در حرکت روده (مانند مدفوع نازک)، نفخ، درد یا گرفتگی شکم، درد مقعدی، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خستگی شدید بدون دلیل، توده در مقعد یا رکتوم، خون در ادرار یا دفع مکرر ادرار یا دفع مکرر در طول شب، تغییر رنگ ادرار (تیره، زنگ زده یا قهوه‌ای)، خطرناک است و باید فوراً به پزشک مراجعه شود؛ اگر این علائم نادیده گرفته شوند، ممکن است سرطان وخیم‌تر و به دنبال آن درمان سخت‌تر شود.

افراد در معرض خطر سرطان روده

گوپتا می‌گوید، افراد زیر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند:

– افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده، بیماری ارثی روده مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، یا سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی که سندرم لینچ نیز نامیده می‌شود دارند بیشتر از سایر گروه‌ها مستعد ابتلا به سرطان روده هستند.

– افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی طولانی‌مدت روده مانند کرون یا کولیت اولسراتیو یا کسانی که سابقه رشد غیرسرطانی (پولیپ یا آدنوم) دارند، بیشتر تحت تأثیر این وضعیت تهدید کننده زندگی قرار می‌گیرند.

– عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی کم فیبر، مصرف زیاد گوشت‌های فرآوری شده و قرمز و مصرف زیاد الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد.

 تشخیص سرطان روده

به گفته این متخصص، برای تشخیص این بیماری ممکن است به بیماران توصیه شود که تحت معاینه فیزیکی، آزمایش خون، آزمایش خون مخفی مدفوع ایمونوشیمیایی (iFOBT)، کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، ام‌آر‌آی، اسکن اس‌تی و پت‌اسکن قرار گیرند.

درمان سرطان روده

به افراد برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان روده توصیه می‌شود، یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه داشته باشید. از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید یا مصرف آن را محدود کنید، از خوردن گوشت‌های فرآوری شده خودداری کنید، به سیگار کشیدن یا مصرف الکل نه بگویید، ورزش منظم انجام دهید و وزن بدن خود را سالم نگه دارید.

دکمه بازگشت به بالا