استان ها

توصیه‌های آیت‌الله ناصری (ره) برای شب‌های قدر

به گزارش تیتر اول؛ نام مرحوم آیت الله ناصری برای مردم اصفهان بسیار آشنا است، نامی که سریعا حال و هوای انسان را امام زمانی(عج) می‌کند، سال‌ها این سقف کبود اصفهان و چشم و دل‌های مردم نصف جهان شاهد استغاثه و دعا و مناجات‌های ایشان با امام زمان بودند و گویا صدای گریه‌های او در فراغ و دعا برای فرج امام عصر(عج) هنوز در گوش جان می‌پیچد.

یکی از دلخوشی‌های ما در اصفهان نماز خواندن پشت سر ایشان و نشستن پای منبر امام زمانی(عج) این مرد الهی بخصوص در ماه مبارک رمضان بود و تماشای تلویزیون و منبرهای گرم وی رونق ماه رمضان مردم بود.

آیت الله ناصری با بیانی عامه فهم و ساده شب‌های قدر را تبیین می‌کرد و می‌گفت: یکی از معانی شب قدر این است که در این شب مقدرات هرکس در سال آینده مقدر و نوشته می‌شود، که آیا در سال آینده مرده است یا زنده؟ غنی است یا فقیر؟ عزیز است یا ذلیل، در شب قدر می توان خود را بیمه حضرت حق کرد و از خداوند بخواهیم که از جمله مقربین، مومنان صالح و… قرار بدهد.

شب ۱۹ ماه رمضان مقدراتی که امسال برای ما تعیین و از علم حق منتقل می‌شود به لوح محفوظ و در شب ۲۱ ماه از لوح محفوظ منتقل می‌شود به سینه مبارک امام زمان(عج) و یکی از معانی آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله القدر» همین است، حضرت حجت(عج) در خانه خداوند وساطت می‌کنند و تا اذان صبح فرصتی می‌طلبند تا تقاضا و دعا و التماس کنیم، از اعمال و رفتار و گفتارمان توبه کنیم و این شب‌ها فرصت است و  خداوند مهربان تغییر می‌دهد.

 

خداوند به نبی اکرم(ص) فرمودند که به بندگانم بگو که من خدای مهربانی هستم برایشان و دوستشان دارم، حوائج خود را از من تقاضا کنند، پیش از بیان هر خواسته اول توبه کنید.

استاد اخلاق روایات و اعمال و معارف شب قدر را به سادگی اینطور بیان کردند: در طول سال شبی با عظمت‌تر و با احترام‌تر از شب قدر نیست، از معصوم سوال شد کدام یک از شب‌های ۱۹ ، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان شب قدر است و ما بیشتر احیا بگیریم؟ معصوم بر هر دو شب ۲۱ و ۲۳ تاکید کرده و گفته‌اند چه می‌شود که بنده خدایی در هر دو شب عمل صالح انجام دهد و بندگی بیشتر کند؟ در این شب سوء سابقه‌های بین خود و خالق خویش را اصلاح کنید؛ اصلاح خود و توبه بهترین اعمال است.

 

حالا که معصوم به ما خبر داده است که این سه شب را برای عبادت، توبه و صاف کردن پرونده‌های گذشته است و خداوند در این شب‌ها توبه توبه کنندگان را می‌پذیرد، پس بهتر است انسان کوتاهی نکند، خوابتان را بگذارید برای قبر، آنقدر بخوابید، یک شب را تحمل کنید.

از اعمال سفارش شده شب‌های قدر علاوه بر خواندن دعاهای وارده، غسل است، نزدیک غروب غسل کنید به نیت توبه، شب قدر و زیارت اباعبدالله و همچنین خواندن دو رکعت نماز به این شکل که در هر رکعت پس از حمد ۷ مرتبه سوره توحید و پس از نماز گفتن ۷۰ مرتبه «استغفر الله و اتوب الیه» که روایت شده از جای خود بلند نمی‌شود مگر اینکه خداوند خودت و پدر و مادرت را آمرزیده است.

وی همواره بر اجتماع مومنان در این شب‌ها تاکید خاصی داشته و می‌گفت: برای هر سه شب اعمال مخصوصی آورده‌اند؛ اما هدف اصلی از انجام این اعمال، اصلاح بین خود و خالق است، روح انسان باید دراین شب به همراه جسم او پاک شود تا لایق خدایی شدن شود، ماه رمضان مقدمه ای برای اصلاح جسم و روح است.

 

خداوند در این شب بی‌اندازه می‌بخشد و عفو می‌کند، شب‌های قدر فرصت طلایی برای تعیین سرنوشت است، از نکات قابل ذکر این است که خداوند طبق روایتی از معصوم علاوه بر بخشش فرد، پدر و مادر فرد را هم دراین شب می‌بخشد.

یکی از نکات مهم دیگر از اعمال شب‌های قدر، لعن بر قاتل امیرالمومنین(ع) است؛ نگویید که لعن ما چه فایده‌ای دارد، چرا که به روح آن ملعون می‌رسد.

نبی اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «اگر یک نفر در یک جمع [از خوف خدا] گریه بکند، خدا همه آن جمع را به احترام قطره اشک این مؤمن رحمت می‌کند»، خدای به این مهربانی داریم، در جلسه‌های دینی و معنوی وارد بشوید، یک قطره اشک که در آن جلسه ریخته بشود، همه آن‌هایی که در آن جلسه هستند، مورد ترحم و عنایت حضرت احدیت قرار می‌گیرند.

 

ایشان همچنین تاکید داشتند: در روایتی آمده است که در هر شب از ماه مبارک رمضان، حضرت حق، میلیون میلیون از گناه‌کاران را می‌بخشد، طبق ادامه این روایت، خدای متعال شب‌های جمعه ماه مبارک و شب‌های قدر در هر ساعتی میلیون میلیون نفر را می‌بخشد، در آستانه شب‌های پرفضیلت قدر هستیم و باید با آمادگی روحی جسمی و پاکی ورود کنیم.

ماه مبارک رمضان، ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اید و در آن، اهل کرامت و احترام شمرده شده‌اید، نَفَس‌های شما در آن، تسبیح و خواب شما در آن، عبادت و عمل‌های شما در آن، مورد قبول و دعاهای شما در آن، مستجاب است، این فضایل و آثار، به ماه رمضان اختصاص دارد.

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا