عمومی

ضربه اسرائیل به اقتصاد اروپا

یمن تا امروز فقط به کشتی‌های اسرائیلی و یا آنهایی که [از و به] اسرائیل در تردد بودند حمله کرده است؛ با این وجود اکونومیست گزارش داده ۵۳ درصد تجارت کانتینری جهان دچار اخلال و متوقف شده است.

به گزارش تیتر اول، عبدالرحیم انصاری، تحلیلگر سیاسی در ادامه این یادداشت در کانال تلگرام خود نوشت:

ظاهرا ۴ شرکت بزرگ، تمام عملیات حمل و نقل خود در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده اند که شامل همه نقل و انتقالات و نه فقط تردد به بنادر فلسطین اشغالی میشود.

حمایت از اسرائیل برای غربی ها، خصوصا آنهایی که در اروپا نشسته اند تاوان سنگینی دارد. اروپایی که پس از جنگ روسیه و اوکراین با بحران انرژی، گرانی، تعطیلی بسیاری صنایع، بالا رفتن دستمزد، بیکاری و کوچک شدن اقتصادش مواجه شده حالا باید مصائب ناشی از جنگ غزه را نیز تحمل نماید.

آنها البته می‌توانند به جای دریای سرخ آفریقا را دور بزنند تا در تیررس رزمندگان یمنی قرار نگیرند، لیکن همین مسیر جایگزین حداقل ۱۰ روز هر سفر دریایی را به تاخیر می اندازد، و هزینه‌های سنگینی از جمله افزایش سرسام آور بیمه، سوخت کشتی ها و در نهایت قیمت محصولات را در پی خواهد داشت.

همانطور که در بالا آمد این تنها اثرات حمله به کشتی های اسرائیلی و یا آنهایی است که به اسرائیل در تردد بوده‌اند؛ یمن هنوز تصمیمی برای برخورد با شناورهای غربی ندارد؛ لیکن شرکت‌های بزرگ کانتینری از بیم حوادث احتمالی تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. با این وجود شرکت‌های کوچکِ سر به راهی هستند که با تبعیت از دستورات نیروی دریایی یمن بدون هیچ آسیبی در این مسیر تردد دارند.

تصور کنید اگر غربی‌ها یک روز بخواهند توطئه‌ای کنند و در حمایت از اسرائیل موی دماغ یمنی‌ها شوند، احتمالا درصد تعطیلی عبور و مرور از ۵۳ درصد بسیار بالاتر خواهد رفت و بعید نیست به ۱۰۰ درصد برسد!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا