اقتصادی

برگزاری ۷ نمایشگاه خارجی با حضور مناطق آزاد

تیتر اول/گیلان قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، از برگزاری ۱۵ نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری هشت نمایشگاه داخلی و هفت نمایشگاه خارجی برگزار خواهد شد و هر منطقه برگزاری یکی از این نمایشگاه‌ها را برعهده خواهد داشت.

مسعود حسین پور امروز در جلسه ستاد جهش سرمایه‌گذاری و صادرات منطقه آزاد انزلی، این منطقه را از پیشگامان و درخشان‌ترین سازمان‌ها در بین مناطق آزاد اعلام کرد و افزود: ستاد جهش سرمایه گذاری و صادرات مهم‌ترین و جدی‌ترین تلاش برای ایجاد جهش در حوزه سرمایه‌گذاری و صادرات است لذا باید در یک همکاری تنگاتنگ ذیل مدیریت جهادی شرایط لازم برای تسهیل و تسریع در فرآیندهای جذب سرمایه گذار به منظور رونق تولید و اقتصاد، ایجاد شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در مناطق آزاد کشور، راهبرد پیش رو را اقدامات جهادی تر و با سرعت بیشتر در بخش سرمایه گذاری همراه با حفظ کیفیت بیان کرد و افزود: به دلیل وجود رقابتی بزرگ و نفس گیر با کشورهای دنیا و منطقه در عرصه جذب سرمایه گذار، اگر غفلتی در این بخش صورت گیرد ایران متضرر می شود؛ باید این عقب افتادگی، غفلت و تفاوت سرعت با سایر کشورها و فاصله پیش آمده با اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ را با حرکتی جهادی جبران کنیم و این امر نیازمند رویکردی انقلابی فراتر از حرکت های مرسوم است.

قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در حوزه ستاد جهش سرمایه گذاری با تشریح ظرفیت‌های متنوع مناطق آزاد کشور اظهار کرد: باید مناطق آزاد را به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کنیم و این ستاد هم برای تحقق این شعار ایجاد شده تا به ایجاد موج و جریانی جدید کمک کند که این شعار به معنای واقعی محقق شود.

حسین پور با بیان اینکه ظرفیت کارشناسی، منابع انسانی، اختیارات قانونی و مزیت‌ها و تنوع و کیفیت بالای امکانات طبیعی و غیرطبیعی در مناطق آزاد وجود دارد، اضافه کرد: در کنار این ستاد، شورای حمایت از جهش سرمایه‌گذاری و صادرات مناطق آزاد نیز شکل گرفته تا از ظرفیت و توانمندی برخی از نمایندگان مجلس و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه، شورای امنیت ملی، گمرک و ارتباطات اسلامی نیز استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه از همه ظرفیت ها و فرصت های جذب سرمایه های خارجی در قالب بسته های سرمایه گذاری و هیئت های تجاری خارجی بهره برد، تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در تکالیف بهاره و زمستانه خواستار تولید بسته سرمایه‌گذاری بود که در فصل تابستان این تکلیف متوقف شد و مناطق آزاد باید به جای تولید بسته، برای ۶۰ بسته از ۱۰۰ بسته تولیدی خود بازاریابی و جذب سرمایه داشته باشند.

قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در حوزه ستاد جهش سرمایه‌گذاری با توضیح اینکه شورای عالی مناطق آزاد کمیت را متوقف کرده و بر روی کیفیت متمرکز شده، افزود: هدایت تولید بسته‌ها به سمت مناطق ویژه، به این مناطق تکلیف شده و باید ۱۰ بسته سرمایه‌گذاری و در مجموع ۳۰۰ بسته تا پایان تابستان آماده نمایند.

وی یکی از برنامه های شورای عالی مناطق آزاد را بستر سازی برای تحقق سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد یورویی در مناطق آزاد اعلام و گفت: تلاش داریم بیش از این مبلغ سرمایه جذب کنیم اما قبل از جذب سرمایه‌گذار باید کیفیت بسته‌های سرمایه‌گذاری بررسی شود؛ سپس برای جلب اعتماد، معاون اقتصادی سازمان زیر این بسته ها را امضا کند.

حسین پور راه دیگر جذب سرمایه گذار را تهیه بسته های تبلیغی معرفی این فرصت ها به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن به متقاضی بیان نمود و افزود: راهبرد شورای عالی مناطق آزاد جذب سرمایه‌های ایرانی داخلی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران است و در این مسیر باید از نقدینگی ایرانیان در این بخش بهره برد و با برگزاری سلسله نشست هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک برنامه مدون برای جذب سرمایه‌های سرگردان و غیر مولد در کشور دست یافت و این سرمایه ها را در مناطق آزاد جذب کرد.

وی شناسایی عوامل و مولفه‌های موثر در ایجاد و جهش سرمایه‌گذاری و صادرات، بررسی موانع و مشکلات پیش روی این جهش و در نهایت تصمیم گیری برای فرصت‌ها و منابع برنامه ریزی را اساس کار ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد اعلام کرد و گفت: باید موانع و مشکلات شهرستانی و استانی در داخل منطقه رفع شود و در حوزه مدیریت ملی نیز آماده هرگونه همکاری برای رفع مشکلات هستیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا