عمومی

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

اخیرا با انتشار تصاویری از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه توانمندی‌های ایران و فراگیر شدن این تصاویر در رسانه‌ها و فضای مجازی، صفحه توئیتر فارسی رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری مدعی شد که گوجه گیلاسی اختراع اسرائیل است!

به گزارش تیتر اول، این صفحه توئیتری با انتشار تصویر مذکور نوشت:

«اون گوجه گیلاسی‌ها اختراع اسرائیل است، فقط گفته باشیم.»

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

این ادعا گرچه ذیل همان پست با واکنش‌های شدیدی از سوی کاربران ایرانی روبرو شد، اما سال‌ها پیش نیز توسط خود رسانه‌های اسراییلی تکذیب شده بود.

حقیقت یا دروغ؟ مساله این است!

روزنامه هاآرتص سالها قبل در یک گزارش که در ادامه تصویری از آن را مشاهده می‌کنید نوشته است

نه، گوجه گیلاسی اختراع اسرائیل نیست!

گوجه گیلاسی(گوجه مینیاتوری) یک اختراع اسرائیلی نیست و این اولین باری نیست که این حقیقت با صدای بلند و واضح بیان می شود. اما از آنجایی که این ادعا بسیار پذیرفته شده است، اجازه دهید یک بار دیگر تکرار کنم: (این ادعا) نادرست است. حقیقت این است که محققان اسرائیلی انواع مدرن گوجه فرنگی گیلاسی را توسعه دادند که به دلیل ماندگاری طولانی مدت آن به یک محصول تجاری در سراسر جهان تبدیل شده است.

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

علاوه بر این سایت studentisraelity.com مطلبی را منتشر کرده و درباره تاریخچه گوجه گیلاسی نوشت: 

اگرچه مشخص نیست اولین بار چگونه گوجه فرنگی از اقیانوس اطلس منتقل شد، شایعاتی در رسانه‌ها در سال ۲۰۰۳ منتشر شد مبنی بر اینکه اسرائیل گوجه گیلاسی را «اختراع» کرد. در پروازی به خارج از فرودگاه بن گوریون تل آویو، به آنا وکسلر، نویسنده علمی مستقل مستقر در اسرائیل و بسیاری دیگر از شهروندان خارجی سوار بر این هواپیما، یک بروشور با عنوان «معرفی اسرائیل» که در هر صندلی مجله قرار داده شده بود، ارائه شد. وکسلر توضیح داد که بروشور مذکور به دو زبان عبری و انگلیسی چاپ شده بود و «پیشرفت‌های» تکنولوژیکی اسرائیل، کارآفرینی، و در نهایت، نوآوری کشاورزی و اختراع گوجه فرنگی گیلاسی را برجسته می‌کرد. وکسلر که می دانست ادعاهای موجود در جزوه نادرست بودند برای اثبات آن مقاله‌ای با عنوان «جنجال بذر: آیا اسرائیل گوجه فرنگی گیلاسی را اختراع کرد؟» ثبت کرد.

این سایت در ادامه نوشت: گمان می رود که گوجه فرنگی وحشی از کوه‌های آند آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته باشد. به گفته انجمن پرورش دهندگان گوجه فرنگی بریتانیا، گیاه گوجه فرنگی در حدود سال ۷۰۰ پس از میلاد توسط جوامع اینکا و آزتک در مکزیک اهلی شد. این گوجه‌فرنگی‌های اصلی، محصولات کوچک و به اندازه نخود بودند که در خوشه‌های قابل مقایسه با انگور رشد می‌کردند و توسط کشاورزان باستانی در آمریکای مرکزی برای تولید اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف گوجه‌فرنگی کشت می‌شدند. اولین توصیف از گوجه فرنگی “خوشه هایی به شکل گیلاس” در کتاب نمایشگاه مصور گیاهان منتشر شده در سال ۱۶۲۳ توسط نویسنده Gaspard Bauhin وجود دارد. از آن زمان به بعد، ترتیب زمانی تاریخ گوجه فرنگی ناشناخته است.

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

در کنار این ها سایت ویکیپدیا نیز در معرفی این نوع گوجه و تاریخچه آن آورده است که گمان می رود منشأ گوجه گیلاسی آمریکای جنوبی باشد:

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

با استناد به مطالبی که پیش از این مطرح شد، می‌توان گفت ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اختراع این محصول مشابه بسیاری دیگر از اظهارات مقامات و مسئولان این رژیم دروغین بوده و رنگی از حقیقت ندارد.

گوجه گیلاسی واقعا اختراع اسرائیل است؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا