تأثیرات مثبت گهواره برقی بر سلامت و توسعه نوزادان

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا نوزادان عاشق تاب‌خوردن هستند؟ این واقعیت در تمام سنین نوپا صدق می‌کند. وقتی نوزادان در آغوش مادر یا پدر به تکان‌خوردن می‌افتند، به خواب می‌روند و آرام می‌شوند. بچه‌های نوپا عاشق انواع تاب برقی نوزاد و نی نی لای لای هستند. در بسیاری از زمینه‌های بازی، تاب به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل به شمار می‌آید. اما چرا؟ دانش اینکه به چه نحوی باید کودکان را آرام کرد، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

به همین علت، مادران و پدران، فرزندان خود را در آغوش یا گهواره‌های خود تکان می‌دهند، تا آن‌ها را آرام کرده و به خواب ببرند. استفاده از گهواره و نی نی لای لای در فرهنگ‌های مختلف جهان ریشه‌دار است. این وسیله در مصر، یونان و روم باستان نیز مورداستفاده بوده است. در قرون‌وسطی در اروپا، نی نی لای لای به‌عنوان یکی از وسایل محبوب برای آرامش دادن به کودکان شناخته می‌شد.

گهواره نیز از زمان‌های گذشته مورداستفاده قرار ‌گرفته شده است. در زمان‌های گذشته، گهواره به‌عنوان یکی از وسایل محبوب برای خوابیدن کودکان به کار گرفته می‌شد. در بعضی فرهنگ‌ها، گهواره به‌عنوان نمادی از ثروت و بخشش شناخته شده است و به این دلیل که معمولاً افراد ثروتمند از گهواره برای خوابیدن کودکانشان استفاده می‌کردند. امروزه، انواع تاب برقی نوزاد، نی نی لای لای و گهواره برقی به‌عنوان وسایل معمولی و پرطرفدار برای آرامش دادن به نوزادان در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

چرا تکان‌دادن یا تاب خوردن کودکان اهمیت دارد؟

علم به ما می‌گوید که حافظه نوزادان با زندگی قبل از تولد در ارتباط است. درحالی‌که جنین در رحم مادر رشد می‌کند، دائماً در غشای جنین در حال نوسان است. نوزاد تازه‌متولدشده، به‌خاطر تجربه خوشایندی که در شکم مادرش داشته، حس تکان‌خوردن را در حافظه خود رمزنگاری کرده است که با ایمنی همراه است؛ بنابراین، تکان‌دادن بخشی از حافظه قبل از تولد نوزاد است که برای سلامتی و آرامش او بسیار مهم است.

در واقع، نوزاد تازه متولد، ماه‌های زیادی را در شکم مادرش گذرانده و به‌سرعت به زندگی خارج از شکم عادت نمی‌کند؛ بنابراین، تکان‌دادن در آغوش والدین، به کودک احساس امنیت و آرامش می‌بخشد و باعث می‌شود تا سریع‌تر به زندگی خارج از شکم عادت کند. گاهی اوقات تنها حضور والدین و لمس پوست به پوست به او کمک می‌کند تا حس آرامش و آسودگی پیدا کند.

چگونه تکان‌دادن بر رشد و توسعه کودک تأثیر می‌گذارد؟

تکان‌دادن بخشی از حالت طبیعی نوزاد تازه متولد است. اما چگونه این عمل بر رشد و توسعه کودک تأثیر می‌گذارد؟

اولین و مهم‌ترین نکته در این باره این است که تکان‌دادن به حرکت و تحریک سیستم دهلیزی در مغز کودک کمک می‌کند. سیستم دهلیزی در مغز مسئول هماهنگی حرکت و احساس تعادل است. با تحریک این سیستم، کودک راحت‌تر و سریع‌تر در نشستن، خزیدن و راه‌رفتن تسلط پیدا می‌کند. همچنین، تحریک سیستم دهلیزی باعث ایجاد حساسیت عمیق و حرکتی در کودک می‌شود و به او کمک می‌کند که آگاهی پیدا کند که اعضای بدنش چگونه قرار گرفته‌اند. این حساسیت و آگاهی از موقعیت بدنی، به کودک کمک می‌کند که در فضای پیرامون خود بهتر و سریع‌تر عمل کند.

ثانیاً تکان‌دادن به کودک کمک می‌کند تا احساس آرامش و امنیت پیدا کند. این امر تأثیر تسکین‌بخشی بر سیستم عصبی بیش از حد تحریک شده دارد و باعث ایجاد روابط عاطفی مثبت بین کودک و والدین می‌شود. به‌طورکلی، تکان‌دادن به کودک نه‌تنها بر رشد حواس و توانایی هماهنگی حرکتی آن تأثیر مثبت دارد، بلکه به  رشد و توسعه عاطفی کودک کمک می‌کند.

حال باتوجه‌به اهمیت ویژه‌ای تکان‌دادن کودک شاید برای شما هم  انتخاب و خرید تاب برقی نوزاد یا نی نی لای لای  به‌اندازه خرید یک خودروی جدید سخت و پیچیده شود.  انتخاب تاب برقی نوزاد باتوجه‌به تعداد زیادی از ویژگی‌ها و مشخصات، انتخاب رنگ، شکل و اندازه‌ها می‌تواند سخت باشد و علاوه بر این، باید به ملاحظات ایمنی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

مزایای استفاده از گهواره برقی

تخت مخصوص نوزادان و کودکان خردسال گونه‌ای طراحی شده است که محیطی امن، راحت و مطمئن را برای کودک شما فراهم کند. استفاده از تخت گهواره‌ای نوزاد فواید متعددی از جمله ایمنی، راحتی و خواب بهتر دارد. در ادامه، مزایای استفاده از گهواره برقی نوزاد را بررسی خواهیم کرد:

گهواره چوبی نوزاد یا  گهواره فلزی نوزاد با دارابودن نرده‌هایی بلند و طراحی منحصربه‌فرد، امکان پیشگیری از سقوط کودک را فراهم می‌کند. تلاش برای کاهش خطر صدمات در گهواره‌های کودکان، این تخت نوزاد را به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل کرده است. اغلب گهواره برقی دارای مکانیزم قفلی امن است که تضمین می‌کند کودک در داخل تخت محافظت شده و ایمن است.

گهواره برقی نوزاد باتوجه‌به راحتی و سلامت کودک شما طراحی شده است. تشک و گارد آن به طور خاص برای ارائه حمایت و راحتی به‌منظور جلوگیری از هرگونه ناراحتی و ترویج رشد و توسعه سالم کود.برای بدن ظریف کوچولوی شما طراحی شده‌ است.

  • تشویق به خواب عمیق‌تر و بهتر

با کاهش اختلالات و ارائه حمایت مناسب، گهواره برقی کودک  کمک می‌کند تا کودک به مدت طولانی‌تری در خواب بماند و برای رشد و توسعه سالم، نیازهای وی را برطرف کند. اطمینان از خواب آرام کودک به آرامش خاطر داشتن والدین کمک شایانی می‌کند.

ایجاد یک روتین ثابت می‌تواند الگو خواب بسیار مناسبی را برای کودک ایجاد کند. یک فضای خواب اختصاصی و آرام به ایجاد و ترویج عادات خواب سالم در کودک کمک می‌کند.

  • کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

بر اساس توصیه‌های اکید آکادمی اطفال آمریکا نوزادان باید در یک فضای امن و مطمئن مانند گهواره بر روی پشت خوابانده شوند. این امر به کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد که عامل اصلی مرگ‌ومیر در نوزادان است، کمک می‌کند. با استفاده از گهواره برقی می‌توانید از خواب امن و راحت کودک خود اطمینان حاصل کنید.

استفاده از انواع گهواره برقی، تاب گهواره‌ای، تخت گهواره‌ای و… به والدین آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهد که فرزندشان در محیطی امن و مطمئن خوابیده است. این امر به کاهش استرس و اضطراب والدین کمک چشمگیری می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد مدت زمانی را با خیال آسوده استراحت کنند.

  • ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت

سرمایه‌گذاری بر روی یک‌تخت گهواره‌ای یا گهواره برقی باکیفیت بالا و درجه یک باعث ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود. شما می‌توانید از یک‌تخت خواب محکم و بادوام سالیان متمادی و برای فرزندان متعدد استفاده کنید. به همین دلیل خرید گهواره برقی در درازمدت منجر به کاهش هزینه می‌شود.

تخت نوزاد به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌راحتی قابل تمیزکردن باشد. معمولاً گهواره نوزاد دارای ملافه و تشک‌های قابل‌جابه‌جایی و شستشو هستند. همچنین به‌راحتی به کمک یک دستمال مرطوب می‌توانید مرتباً تخت را تمیز کنید تا عاری از هر گونه میکروب و باکتری شود.

  • قابلیت سفارشی‌سازی بر اساس نیاز کودک

گهواره‌های کودک در طیف وسیعی از طرح‌ها و سبک‌ها عرضه می‌شوند که به این معنی است شما می‌توانید گهواره‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و ترجیحات شما باشد. از سوی دیگر انواع گهواره‌های چوبی سنتی تا طرح‌های مدرن و شیک در بازار وجود دارد که متناسب با سبک و بودجه شما باشد.

تفاوت تاب کودک و نی لای لای

  • تاب کودک ابزاری بسیار ساده است و تنها با حرکت‌دادن کودک به سمت جلو و عقب به آرام‌شدن نوزاد کمک بسیاری خواهد کرد. اما امروزه باتوجه‌به تنوع بسیار بالای محصولات مادر و کودک به‌خصوص در بازارهای رقابتی موجود انواع بسیار مختلفی از گهواره‌ها، تاب‌ برقی و نی نی لای لای برقی در بازار موجود است که در ادامه به‌صورت مختصر انواع تاب و گهواره‌ها را بررسی خواهیم کرد:
  • نی ‌نی لای ‌لای: یک محصول کاربردی برای خواباندن، آرام‌کردن و سرگرم‌کردن نوزاد است. در واقع نوزاد با تکان‌دادن دست و پاهای خود باعث حرکت‌دادن نی‌ نی لای‌ لای می‌شود. امروزه نوع سنتی نی‌نی‌ لای‌لای دستخوش تغییرات شده است.

انواع مختلفی از نی ‌نی لای ‌لای ‌های برقی در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های انحصاری دارد.

  • تاب برقی نوزاد: تاب برقی نوزاد به‌صورت مکانیکی و با نیروی برق تغذیه می‌شود. این وسیله با تکان‌دادن آرام کودک به سمت جلو، عقب و طرفین به آرام خوابیدن کودک و سرگرم‌شدن او کمک می‌کند. اغلب تاب برقی ‌های موجود در بازار قابلیت اتصال به موبایل، لرزش، پخش موزیک و… را دارند.
  • راکر: راکر‌ها هم به‌صورت مکانیکی و هم به‌صورت حرکتی قابل تغذیه هستند. در واقع راکرها گهواره‌های کوچک قابل‌حملی هستند که به مادر و کودک در تجربه داشتن خواب آرام کمک می‌کند.

آیا خرید تاب برقی نوزاد یا خرید نی نی لای لای برقی ضرورت دارد؟

پاسخ‌دادن به این سؤال کاملاً اختیاری است. مانند بسیاری دیگر از وسایل کودک، خرید تاب برقی یا نی نی لای لای برقی تا حد زیادی بستگی به ترجیحات شخصی والدین دارد. اگر فضای محدودی دارید یا فرد مینیمالیست هستید یا می‌خواهید به بودجه خودتان پایبند باشید، طبیعتاً تاب برقی نوزاد یک گزینه ضروری برای شما محسوب نمی‌شود. در مقابل، تعداد زیادی از والدین تمایل دارند در طول روز به هنگام انجام کارهای روزمره کودکشان در محلی امن و آرام در نزدیکی خودشان باشد تا بتواند با خیال راحت به کارهایشان برسند.

ویژگی‌های یک تاب برقی کودک استاندارد

برای یافتن تاب برقی مناسب برای کودک، ویژگی‌های مختلفی باید در نظر گرفته شود. اما قبل از خرید تاب برقی، بهتر است کودک خود را بهتر بشناسید تا بدانید به چه نوع تاب برقی علاقه بیشتری دارد.

با وجود تنوع زیاد در بازار، هر کودک به نوع خاصی از تاب علاقه دارد و ممکن است علی‌رغم ویژگی‌های مشابه، تاب‌های برقی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما معمولاً ویژگی‌های مشترکی در تاب‌های کودکان وجود دارند که شامل موارد زیر است:

  • تنظیم سرعت چندگانه برای حرکات ملایم یا شدیدتر
  • داشتن بیش از یک نوع حرکت، مانند پهلوبه‌پهلو، پشت به جلو، جهش و ارتعاش
  • قابلیت تاشو برای حمل‌ونقل آسان
  • روکش‌های قابل‌جداشدن برای شستشوی آسان
  • تسمه‌های ایمنی مهار 5 نقطه
  • باتری با عمر طولانی یا قابلیت شارژ با آداپتور A/C
  • دارابودن چندین گزینه آهنگ و/یا صداهای طبیعت یا ضربان قلب
  • صندلی قابل‌تنظیم برای شیب‌های مناسب با سن کودک

در هنگام خرید تاب برقی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

تاب برقی راهی کاملاً ایمن برای سرگرم‌کردن نوزاد یا خواباندن وی است؛ اما همان‌طور که گفته شد تصمیم برای خرید گهواره برقی، تاب برقی نوزاد یا  انواع نی نی لای لای موزیکال تا حد زیادی بستگی به اولویت‌های شخصی والدین دارد. بهتر از قبل از اقدام به خرید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • سبک زندگی: در طول روز زیاد در خانه از این اتاق به آن اتاق جابه‌جا می‌شوید؟ آیا زیاد سفر می‌کنید؟ اگر پاسخ شما به این قبیل سؤالات بله است، خرید تاب برقی قابل‌حمل بسیار مناسب‌تر از خرید تاب‌های سنگین یا ثابت است.
  • هزینه: اغلب تاب برقی یکی از آیتم‌های گران‌قیمت و پرهزینه در سیسمونی کودک است. اگر میزان بودجه‌ای که برای خرید سیسمونی اختصاص داده‌اید محدود است بهتر است ابتدا اقلام ضروری و منطقی‌تر را خریداری کنید. قیمت تاب برقی با توجه به نوع تولید این محصول بسیار متغیر است.
  • تاب‌آوری و طول عمر محصول: برای یک خرید مطلوب بهتر است به این نکته توجه داشته باشید، انواع تاب برقی یا گهواره‌های کودک هر کدام تا وزن و قد مشخصی امکان جای‌دادن نوزاد را دارند. برخی از تاب‌های برقی تنها برای نوزادان طراحی شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر تا زمان نشستن کودک یا رسیدن به یک وزن مشخص قابلیت استفاده را دارند.
  • قابلیت شستشو: انتخاب تاب‌ برقی یا نی‌ نی لای ‌لای برقی با روکش‌های قابل شستشو و قابل‌تعویض بسیار مهم است. اغلب پارچه‌های ضد آب که به‌راحتی با یک دستمال پاک می‌شوند یا قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارند، گزینه‌های بهتری هستند.
  • شیب صندلی: صندلی‌هایی که قابلیت تنظیم نشیمن‌گاه یا پشتی را دارند معمولاً گزینه‌های استانداردتری هستند چرا که متناسب با رشد قد و وزن کودک می‌توانید شیب صندلی را تنظیم نمایید.
  • تنظیمات حرکتی و صوتی: آپشن‌های متعدد حرکت و پخش موزیک به سرگرم‌شدن بیشتر کودک کمک شایانی می‌کند با انواع تنظیمات می‌توانید گزینه‌های دلخواه کودک دلبندتان را پیدا کنید.
  • زیبایی‌شناسی: یکی دیگر از نکات مهم طراحی زیبا و کاربردی تاب‌های برقی است. انتخاب رنگ مناسب با اتاق نوزاد یا سایر اکسسوری‌ها از جمله نکات برجسته مدنظر والدین است.
دکمه بازگشت به بالا