حوادث

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های نهاوند نسبت به ۱۰۰ سال اخیر

آفتاب‌‌نیوز :

توکل آبشناس چهارشنبه، ۶ دی در جلسه شورای کشاورزی شهرستان نهاوند، اظهار کرد: در سال آبی امسال که از ابتدای مهرماه امسال آغاز شده، میزان بارندگی در استان همدان ۶۰ میلی‌متر به ثبت رسیده اما طی همین مدت بارندگی‌ها در شهرستان نهاوند ۴۶ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: میزان بارندگی‌ها در آذرماه امسال در شهرستان ۴ میلی‌متر بوده که متأسفانه این میزان کاهش بارندگی‌ها در ۱۰۰ سال اخیر در شهرستان بی‌سابقه بوده است‌.

وی ادامه داد: دو سال است که در شهرستان برنامه‌های اصلاح کشت اجرا می‌شود و طبق این برنامه امسال کشت محصولات پرآب بر چغندرقند باید ۴۱۰ هکتار و کشت ذرت علوفه‌ای باید ۱۷۰ هکتار در شهرستان کاهش یابد.

آبشناس افزود: همچنین امسال برنامه خودکفایی محصولات کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان و شهرستان اجرا می‌شود و شهرستان نهاوند نیز در زمینه محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و چغندرقند باید خودکفا باشد و نیازش را تأمین کند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند با بیان اینکه کشت‌ گلخانه‌ای ۱۰ برابر بیشتر از کشت زمینی بهره‌وری دارد، گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در شهرستان امسال باید کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: در بحث افزایش سطح زیرکشت کشت‌های پاییزه در شهرستان امسال کشت دانه‌های روغنی ۶۰۰ هکتار افزایش یافته و گندم دیم و آبی ۱۷هزارو ۷۰۰ هکتار و جو دیم و آبی ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

آبشناس با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار نیز خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان که باید به آبیاری تحت فشار مجهز شوند شناسایی شده که تاکنون ۱۹هزار هکتار از این اراضی به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و باید ۶۰۰۰ هکتار دیگر هم به آبیاری تحت فشار مجهز شوند تا بتوانیم در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اجرای طرح جهش کشت در دیم‌زارها، افزود: برای اجرای این طرح کشاورزان برای کشت در دیم‌زارها باید در سامانه سامکا ثبت‌نام کنند و یارانه بیمه دیم، یارانه خرید کود و بذر، تسهیلات قرض‌الحسنه خرید ماشین آلات کشاورزی و … از طریق ثبت‌نام در این سامانه انجام می‌شود.

به گفته وی، این طرح طی دو ماه است که در شهرستان آغاز شده و باید ۷۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان در این سامانه ثبت‌نام شود اما تا کنون تنها ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان در این سامانه ثبت‌نام شده و کشاورزان شهرستان تاکنون استقبال خوبی از این طرح انجام نداده‌اند.

تیم خبری حوادث

نویسنده حوادث با توانایی شناسایی ترندها و انتقال اخبار به زبان ساده هستم. تلاش می‌کنم تا خوانندگان را به روز با ترندهای روز دنیای اخبار نگه دارم.
دکمه بازگشت به بالا