ورزش و نشاط

سقوط آزاد در هانگژو! – تیتر اول

ایمان گودرزی؛ با پایان نوزدهمین دوره بازی های آسیایی نمایندگان ایران نیز به کار خود در این رقابت ها پایان دادند. کاروان ایران که شامل ۷۷ زن و ۲۰۸ مرد بود در نهایت با کسب ۱۳ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز در رده هفتم رده بندی کلی قرار گرفت. کاروان ورزشی ایران در هانگژو ۲۸۵ عضو داشت که نسبت به دوره گذشته ۹۳ نفر کاهش داشت؛ اما با وجود کاهش ۲۵ درصدی نسبت به دوره قبلی مدال آوری ورزشکاران ایرانی ۱۲ درصد افت داشته است. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ایران با ۳۸۷ ورزشکار ۶۲ مدال کسب کرده بود. ایران در این رقابت ها با وجود قرار گرفتن در رتبه هفتم جدول، در بین کشورهای غرب آسیا بهترین عملکرد را داشت و بحرین بعد از ایران با ۱۲ مدال طلا پر افتخارترین تیم غرب آسیا بود که در رتبه نهم بازی ها قرار گرفت.

شگفتی سازان

بر خلاف دوره گذشته که فقط کاروان ایران در بخش کبدی مردان و زنان شگفتی ساز شده بود در هانگژو شگفتی سازان متنوع تری داشتیم. کسب نشان طلا در شطرنج، نقره مهدی الفتی در ژیمناستیک، ۲ برنز تنیس روی‌میز، مدال طلای سنگ نوردی و برنز دوچرخه‌سواری از مهمترین اتفاقات این دوره از رقابت‌ها بود.

پایان سرد هانگژو  ۲۰۲۳!

پدیده هانگژو

احسان حدادی قبل از بازی ها آسیایی اعلام کرده بود که این آخرین رقابت مهمی خواهد بود که در آن حضور پیدا خواهد کرد. حدادی موفق شد با کسب مدال نقره به پرافتخارترین ورزشکار ایرانی تاریخ این رقابت ها را به نام خود کند. اما اتفاق مهم دیگر در رشته پرتاب دیسک ظهور یک پدیده جدید به نام حسین رسولی بود. حدادی که چهار مدال طلای بازی های آسیایی را در کارنامه دارد در هانگژو مغلوب شد و به مدال نقره بسنده کرد. رسولی با حد نصاب ۶۲ متر و ۲ سانتیمتر به مدال طلا رسید تا کسی نگران این رشته ورزشی بعد از خداحافظی احسان نباشد.

پایان سرد هانگژو  ۲۰۲۳!

کشتی طبق انتظار

قدرت‌نمایی گوش‌شکسته‌ها در هانگژو از دیگر اتفاقات مهم این دوره از رقابت‌ها بود. ۱۲ کشتی‌گیر ایران در سرزمین اژدها موفق به کسب ۱۰ مدال شدند که پنج مدال آن طلا بود. کشتی ایران همچنین چهار مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرد. ۳۸.۴ درصد مدال‌های طلای ایران توسط رشته کشتی کسب شد.

عکس| حسن یزدانی و طلایی برای فراموش کردن تیلور - خبرآنلاین

ناامید کنندگان هانگژو

رحمان عموزاد در کشتی آزاد و علی پاکدامن در شمشیر بازی دو ورزشکاری بودند که بار سنگینی از انتظارات را روی دوش خود داشتند اما هیچ کدام نتوانستند مدال طلا را به ارمغان بیاورند. رحمان در ۱۰ ثانیه عجیب کشتی را در فینال به حریف مغولستانی باخت و پاکدامن نیز موفق به کسب مدال نشد.

رحمان عموزاد به مدال نقره رسید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr  News Agency

جوان هانگژو

علی داودی، جوان اول وزنه‌برداری ایران نیز نخستین مدال نقره خود را در بازی‌های آسیایی ثبت کرد. داودی روند بسیار خوبی در وزنه‌برداری دارد و با وجود غول‌های دسته فوق‌سنگین، موفق به کسب نشان نقره المپیک، برنز دوضرب جهان، قهرمانی آسیا و نقره بازی‌های آسیایی شده است.

اخبار کوتاه ورزشی

آغاز و پایان با زنان

دختران ایرانی در هانگژو ۳۱ درصد مدال های ایران را به نام خود زدند و ۷ مدال نقره و ۱۰ مدال برنز بر گردن آویختند. نکته جالب این است که کاروان ایران با مدال بانوان آغاز و با مدال بانوان به کار خودش پایان داد در روزهای ابتدایی مسابقات، تیم رویینگ دونفره سنگین وزن زنان با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی موفق به کسب مدال نقره برای کاروان ایران شد. همچنین سارا بهمنیار نیز آخرین مدال کاروان ایران را در روز پایانی به دست آورد.

سارا بهمنیار به مدال برنز رسید | درخشش شیردختر گیلان در هانگژو - پایگاه  اطلاع رسانی دیارمیرزا

ضعیف ترین بازی های آسیایی دو دهه اخیر

نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ موفق به کسب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ مدال نقره و ۲۲ مدال برنز شدند و در جایگاه ششم جدول توزیع مدال‌ها حضور یافتند؛ آن‌هم در شرایطی‌که در این دوره از رقابت‌ها، کاروان ورزش ایران با کسب ۱۳ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز جایگاهی بهتر از مقام هفتم را در جدول توزیع مدال‌ها به‌دست نیاورد! جالب آنکه در ۳ دوره اخیر بازی‌های آسیایی همواره کاروان ورزش ایران ۲۰ طلا و یا بیش از آن به‌دست آورده بود که این مهم در این دوره از بازی‌ها محقق نشد.

بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ آخرین دوره از این رقابت‌ها بود که کاروان ایران در جایگاهی ضعیف‌تر از ششم در جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت و در این دوره از رقابت‌ها، ضعیف‌ترین کارنامه ورزش ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی به‌ثبت رسید؛ به‌طوری‌که ورزشکاران ایرانی موفق به کسب ۸ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۱۴ مدال برنز شدند و در جایگاه دهم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفتند. حالا بعد از دو دهه، بار دیگر کاروان ورزش ایران نتوانسته در جمع ۶ کشور برتر بازی‌های آسیایی قرار گیرد که باید دید واکنش مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان و کمیته ملی المپیک به این ناکامی مهم چه خواهد بود!

تیم تحریریه مطالب ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های آبی و آب‌وهوایی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تکنیک‌ها و آموزش‌های شنا، اسکوبا و ران‌دوزی می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود مهارت‌های آبی و لذت بیشتر در ورزش‌های آبی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای ماجراجویی و هیجان در آب‌وهوایی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا