اقتصادی

بیگاری‌کشیدن به اسم کار دانشجویی

“سلام، من یک فروشگاه حیوانات خانگی دارم!” “ببخشید، من دانشجو هستم. لطفا شرایط کاری خود را بفرمایید؟” پشت خط سگ و گربه سر بر زمین و زمان گذاشته اند. صاحب فروشگاه حیوانات خانگی بسیار آرام صحبت می کند. بدون صدا. خانمی که خود را کاووسی معرفی می‌کند، ابتدا می‌پرسد: “بله، درست است. رشته تحصیلی شما چیست؟” نسبت شما با حیوانات چیست؟

به گزارش تیتر اول، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: رشته تحصیلی جزو موضوعات استخدامی پت شاپ محسوب نمی شد: جامعه شناسی. من جامعه‌شناسی می‌خوانم و حیوانات را دوست دارم». هیاهو دوباره در حال وقوع است. خانم کاووسی می گوید: «تلفن یک لحظه در حال سقوط است. برو پیش مشتری گویی مرد یا زنی را برای مراقبت از حیوان خانگی آورده بودند که سایر حیوانات خانگی کاملاً با آن موافق نبودند و به همین دلیل باعث درگیری شد.

دوباره گوشی رو برمیداره:ببخشید آقا جامعه شناسی هم خوبه بیا هفته آزمایشی 2 شیفت داریم 6 الی 18 12 تا 18 جمعه ها هم تعطیله 2 شیفت 5 میلیون ماهی یک شیفت 2.5 یه سوال اساسی تو حلقم مونده میخواد قطع کنه “” ببخشید خانوم لطفا به این سوال جواب بدید “چرا تبلیغ کردید که فقط دانش آموزه؟” دانش آموزان تحصیل کرده اند. و جوان.سپس فارغ التحصیل شد و به زندگی خود ادامه داد.«خدا رحمتش کند، ما از او بسیار راضی بودیم».

زمانه آنقدر سریع تغییر می کند که گاهی حتی اجازه ثبت پدیده های عجیب را به شما نمی دهد. مثلاً تا چند سال پیش فقط یک تعریف مشخص از «کار دانشجویی» وجود داشت. اینکه دانشجو در همان پردیس در کتابخانه یا مکانی مثل مرکز تبلیغات دانشگاهی کار فرهنگی می کند. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. راستش این اینترنت کاری کرده که هیچ مشکلی نداره. یکی از شگفتی های اینترنت آگهی های شغلی آن است. گاهی دارای پدیده های شگفت انگیزی است که فاقد تحلیل منطقی است. فقط وجود دارد و گاهی به اوج خود می رسد.

روز دانشجوست تبریک می گویم. به بهانه این روز به سراغ آگهی های استخدامی می رویم تا ببینیم این آگهی ها این بار چه رویایی برای دانش آموزان دیده اند.

دبیر دانشجو؛ نصف قیمت

منشی پاره وقت یک شغل آشنا است که اغلب بدون کار پاره وقت انجام می شود! نوبت کاری از ساعت 9 تا 15 یا از 15 تا 22 به صورت نیمه وقت هر روز. حالا فرض کنید پاره وقت در جامعه ما به خوبی جا نیفتاده است، اما اکثر آگهی های استخدامی که می گویند دانشجویان گران قیمت در اولویت هستند، همان منشی پاره وقت هستند. به عنوان مثال، یک دفتر مشاوره حقوقی واقع در یک مکان خوب در تهران، در یکی از مناطق بالای پایتخت منتهی به «نیه» مانند زعفرانیه، کامرانیه، فرمانیه و … به صورت نیمه وقت اعلام کرده است. منشی از دانشجو می خواهد که از ساعت 2 بعدازظهر تا 10 شب برای او کار کند، قرارداد آهسته نوشته شده با حقوق ماهانه. تماسی که دارید می گوید 3 میلیون تومان.

البته به یاد داشته باشید که اگر آقا باشید شانس منشی شدن پاره وقت تقریبا صفر است. جمله دیگری همدلی را اضافه می کند. دختر جوان دانشجو که جویای کار پاره وقت است و نیازهای خود را در سایت اعلام کرده است. سالاری می گوید: «زنان باید خوب به نظر برسند. اینطور می نویسند اما فکر می کنند باید مطابق میل آنها لباس بپوشیم. الان 2 ماهه دنبال منشی میگردم. اما هنوز جای مناسبی برای ایمن بودن پیدا نکرده ام.»

البته با نگاهی گذرا به آگهی های استخدامی دبیران دانشجو مشخص می شود که چرا برخی فقط دانشجو می پذیرند. با مقایسه این تبلیغات با تبلیغات مشابه می توان دریافت که حقوق دبیر دانشجو 30 تا 50 درصد کمتر از منشی غیردانشجو است! علت ناشناخته است. شاید با خود فکر می کنند که این برای دانش آموز کافی است. آنها هیچ هزینه ای ندارند و برای تنوع کار می کنند. خانم کامور، دانشجوی جویای کار می گوید: «تا زمانی که متوجه شوند ما دانشجو هستیم، طوری رفتار می کنند که انگار هیچ هزینه ای نداریم. آنها واقعاً حقوق بسیار کمی ارائه می دهند. به عقیده آنها دانشجو زمانی است که درس بخواند و آن که درس می خواند باید از وضع مالی خوبی برخوردار باشد و در عیش و نوش زندگی کند. نه واقعا. ما در این شرایط سخت اقتصادی کار می کنیم، به این امید که بتوانیم باری از دوش خانواده خود برداریم. کار دانشجویی خوشایند نیست. یک دانشجوی شاغل قطعا به آن نیاز دارد وگرنه تمام وقت خود را صرف مطالعه با خیال راحت می کرد».

نان و آب میوه

با این حال، نتایج تحقیقات باید منتشر شود. همچنین اینطور نیست که آگهی های استخدامی دانشجویی فقط مربوط به مشاغل غیر مرتبط باشد. بسیاری از آگهی ها محقق و کارآموز می خواهند، اما واقعاً نان و آب ندارند. این پژوهشکده دانشجو را به صورت پروژه ای جذب می کند. شرایط کاری به شرح زیر می باشد: «مسلط به SPSS، Word، Excel و … مسلط به زبان انگلیسی و ترجمه متون، سابقه تحقیق مرتبط، مهارت تحقیق در هر زمینه و سبکی، مهارت در کار با فتوشاپ، مسلط به تحلیل آماری داده ها و …» البته این بخش کوچکی از مهارت هایی است که در این صفحه به همه آنها پرداخته نمی شود.» بهزادی می گوید دانشجوی سال سوم دانشگاه تهران است و در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی است: «حداقل 8 خرج می کنم. ساعت‌ها در روز کار با لپ‌تاپ و کار کردن شرایط برای انجام کارهای مرتبط و آکادمیک بسیار سخت است: “هیچکس برای تولید علم و دانش پولی نمی‌پردازد.”

آرایشگر تبلیغ می کند که دانشجویی را استخدام می کند تا به او کاشت ناخن و تیغ بزند! او می گوید درآمد فردی که اینجا استخدام شده است بیش از 10 میلیون تومان است. البته این تضمینی نیست. می گوید باید بیاید آزمایشی انجام دهد و بعد خودش متوجه شود.

در جاهای دیگر نیاز به حفاظت را تبلیغ می کنند. نگهبان شب. در آگهی هم دانشجو می پذیریم. آگهی‌دهنده می‌گوید: «ساعت کاری هر شب از ساعت 18 تا 6 صبح است. حقوق ماهیانه 5 میلیون تومان.

رستورانی نیز وجود دارد که بیکن ویولن سل سرو می کند. شما باید از سحر تا ساعت 9 شب در خدمت باشید. مقالات دانشجویی نیز پذیرفته می شود. پاره وقت صاحب رستوران می گوید: دانشجو فقط یک گارسون است. اگر ظاهر خوبی دارید و زبان دارید، بیا. تغییر ناهار از 11 به 16، تغییر شب از 7 به 21. که راحت تر است. سلو بابا را هم رایگان می دهیم. 4 میلیون تن در ماه.

چندین مشاور املاک نیز می خواهند یک مشاور زن و مرد استخدام کنند. با درآمدی بیش از 10 میلیون تومان نوشته اند. یک مشاور املاک می گوید: این برای یک مبتدی خوب است. ما به آنها آموزش خواهیم داد.» با این حال هیچ یک از مشاوران املاک نمی توانند درآمد مشخصی را تضمین کنند.

خانم موسوی، دانشجوی جویای کار، می‌گوید درآمدش از کارهای غیرمرتبط بیشتر است. حداقل آنچه در آگهی ها نوشته شده این را تایید می کند. او مانند سایر دانشجویان از تبعیض بین دانشجویان و دیگران در ساعات کاری گلایه می کند: دانش آموزان در هر شغل و حرفه ای حقوق کمتری می گیرند.

برخی از دانشجویانی که یا به دنبال کار هستند و یا به شوخی از پدیده جدیدی به نام «دانشجویان شاغل» صحبت می کنند و خود را دانشجوی شاغل معرفی می کنند. این نام از کار کودکان گرفته شده است و در برخی موارد دور از دسترس به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا