فرهنگ و هنر

اعلام قیمت نهایی و شرایط ثبت‌نام در کاروان‌های حج

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای، شرایط ثبت‌نام قطعی در کاروان‌های حج ۱۴۰۳ را اعلام کرد. همچنین هزینه نهایی این سفر، از حدود ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان تعیین شد.

به گزاش تیتر اول، سازمان حج و زیارت اعلام کرد ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ششم اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

سازمان حج و زیارت تا کنون دارندگان اسناد حج تمتع تا پایان دی‌ماه ۱۳۸۶ را برای ثبت‌نام حج ۱۴۰۳ فراخوانده است و ثبت‌نام از این افراد تا پایان روز جمعه چهارم اسفندماه ادامه خواهد داشت. برای ثبت‌نام قطعی این متقاضیان نیز پنج روز مهلت درنظر گرفته شده است.

سازمان حج و زیارت براساس اطلاعیه‌ای که چهارشنبه دوم اسفندماه منتشر کرده است، واجدان شرایط ثبت‌نام در کاروان‌های حج ۱۴۰۳ را به این ترتیب اعلام کرد:

الف) افرادی که بر اساس اعلام قبلی سازمان حج و زیارت با مراجعه به سامانه reserve.haj.ir پیش‌ ثبت­‌نام کرده و واریز وجه (به مبلغ علی‌احساب ۱۴۰ میلیون تومان) انجام داده‌اند.

ب) افرادی که در کاروان‌های حج تمتع سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی و وجوه مربوط را واریز کرده و انصراف نداده‌اند.

سازمان حج و زیارت همچنین یادآور شده است: اولویت ثبت‌نام در کاروان با واجدین شرایط (بند الف و ب) درج‌شده در این اطلاعیه است، از این رو به‌منظور رعایت حقوق این افراد، برای ایجاد امکان بررسی و انتخاب کاروان مورد نظر، فرآیند پیش ثبت‌نام از ساعت ۲۳:۰۰ روز جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۰۴ متوقف خواهد شد و این افراد از تاریخ شروع ثبت‌نام در کاروان‌ها، یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۶ تا چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ برای انتخاب کاروان و تکمیل فرآیند ثبت‌نام فرصت خواهند داشت. درصورت مراجعه نکردن این افراد در بازه زمانی تعیین‌شده و وجود ظرفیت خالی پس از پایان تاریخ مقرر، باقی‌مانده ظرفیت کاروان‌ها با فراخوان از اولویت‌های بعدی تکمیل خواهد شد.

نحوه انتخاب و ثبت‌نام در کاروان نیز به این ترتیب اعلام شده است:

انتخاب کاروان و ثبت‌نام در آن با مراجعه به نشانی اینترنتی my.haj.ir و به صورت غیرحضوری بوده و متقاضیان باید ابتدا یکی از کاروان‌های استان محل سکونت خود را انتخاب کرده و سپس حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت به دفتر مدیر کاروان‌ مراجعه کرده و سایر مراحل ثبت‌نام (تحویل مدارک، انجام معاینات، دریافت تأییدیه پزشکی) را پیگیری کنند.

مدارک مورد نیاز برای قطعی کردن ثبت‌نام:

اصل قبض ودیعه‌گذاری اولیه (به جز ثبت‌نام شدگان در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹)
کارت ملی

زمان تحویل سایر مدارک مورد نیاز از قبیلِ گذرنامه معتبر و عکس، پس از انجام ثبت‌نام، از طریق مدیر کاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، تمام متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۳ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۲۰ آذر ۱۴۰۳ باشند.

هزینه سفر حج ۱۴۰۳:

سازمان حج وز یارت در مرحله پیش ثبت‌نام، هزینه این سفر را علی‌الحساب ۱۴۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. اینک رئیس سازمان حج و زیارت هزینه این سفر را پس از اعلام نرخ مصوب ارز حج که حدود ۳۹ هزار تومان تعیین شده است، از حدود ۱۶۲ تا ۱۸۸ میلیون تومان اعلام کرده است.

سازمان حج و زیارت در این اطلاعیه یادآور شده است: هزینه قطعی این سفر بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و مبلغ نهایی آن متناسب با گروه قیمتی هر کاروان تعیین شده ‌است.

این سازمان مهلت داده است، پس از انتخاب کاروان مورد نظر، مبلغ باقی‌مانده هزینه سفر حداکثر ظرف یک هفته از طریق سامانه‌ حج و زیارت به نشانی my.haj.ir پرداخت شود.

چند تذکر:

۱- قطعی شدن ثبت‌نام در کاروان به ارائه مدارک در مهلت مقرر (۴۸ ساعت پس از انتخاب کاروان) به مدیرکاروان منوط است، در غیر این‌صورت رزرو و ثبت‌نام اولیه در کاروان انتخابی (به دلیل تکمیل نشدن مراحل)، باطل و منصرف تلقی شده، ظرفیت خالی کاروان برای سایر اولویت‌ها باز می‌شود.

۲- به محض تکمیل ظرفیت، عملیات ثبت‌نام در کاروان‌ها و متعاقب آن در سطح استان متوقف خواهد شد.

۳- انتخاب و ثبت‌نام متقاضی در کاروان‌هایی میسر خواهد ‌بود که با اطلاعات درج‌شده متقاضی از حیث استان، شهرستان محل اعزام و مذهب در مرحله فراخوان سامانه http://reserve.haj.ir مطابقت داشته باشد.

۴- متقاضیان پس از قطعی کردن ثبت‌نام باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت کرده و ضمن مطالعه مندرجات آن، رسید ثبت‌نام را نزد خود نگهداری کنند.

۵- چنانچه متقاضی پس از ثبت‌نام قطعی در مهلت اعلام شده از سوی کاروان نسبت به انجام سایر مراحل اقدام نکند، منصرف از سفر تلقی شده و ثبت‌نام او در کاروان به صورت یکطرفه و سیستمی باطل می‌شود و درصورت تمایل به ثبت‌نام دوباره باید مراحل را مجدداً در دیگر ظرفیت‌های خالی دنبال کند.

۶- متقاضیان باید پس از اعلام مدیر کاروان به پزشک و یا مراکز پزشکی که از سوی آنها معرفی می‌شود، مراجعه کرده و درصورت تأیید سلامت و توان جسمی، مراحل نهایی سفر خود را دنبال کنند. بدیهی است درصورت مراجعه نکردن به‌موقع به پزشک و انجام معاینات مربوطه و یا تأیید نشدن استطاعت بدنی، فرآیند ثبت‌نام و اعزام متوقف می‌شود و سایر افراد حائز شرایط جایگزین خواهند شد.

۷- آن دسته از متقاضیان اعزام به حج تمتع، در صورتی که احتمال می‌دهند ممنوع‌الخروج باشند، در اولین فرصت با مراجعه به مراکز مربوطه از وضعیت خروج خود اطمینان حاصل کنند. بدیهی است جبران و پرداخت هرگونه خسارات مالی احتمالی در این‌خصوص بر عهده شخص متقاضی خواهد بود.

نحوه پرداخت وجه قربانی زائران:

سازمان حج و زیارت اعلام کرده است: پس از توافق با بانک توسعه اسلامی و نهایی شدن میزان وجه قربانی، مراتب از طریق مدیر کاروان به اطلاع زائران خواهد رسید تا نسبت به واریز مبلغ آن به حسابی که از سوی سازمان اعلام می‌شود، اقدام کنند.

سازمان حج و زیارت همچنین یادآور شده است:

با توجه به اینکه در حج تمتع بسیاری از امور از جمله اجاره مسکن حجاج بر اساس مقررات وزارت حج و عمره کشور میزبان ساماندهی و به اجرا گذاشته می‌شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل‌ها و یا تقسیم ظرفیت‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، بنابراین سرانه زائری اسکان حجاج در مدینه منوره و مکه مکرمه حدود چهار مترمربع و حداکثر برای اسکان ۵ نفر در هر اتاق در هتل‌های مدینه و ۴ نفر در هر اتاق در هتل‌های مکه، نسبت به تأمین محل اسکان حجاج اقدام کرده است.

سازمان حج و زیارت تلاش کرده است تا اسکان حجاج در مدینه را در نزدیک‌ترین هتل‌ها به حرم پیامبر (ص) (منطقه مرکزی) فراهم کند، لیکن در مکه مکرمه با توجه به شرایط خاص جغرافیایی اسکان، هتل‌های مورد استفاده حجاج در مناطق مختلف است که با توجه به بعد مسافت تا مسجدالحرام، زائران برای تشرف به حرم از اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه‌های اطراف حرم تردد می‌کنند، استفاده ‌خواهند کرد.

هزینه مسکن هر زائر با توجه به محل اسکان در مدینه و مکه، محاسبه و تعیین شده است. بنابراین یکی از دلایل اساسی تفاوت هزینه‌های هر کاروان، مکان اقامت آنها در هر یک از دو شهر مکه و مدینه است.

تفاوت هزینه‌های کاروان‌ها ناشی از اختلاف گروه قیمتی محل اسکان حجاج (براساس امتیازبندی انجام‌شده) و میانگین بازه زمانی سفر است، از این‌رو به متقاضیان توصیه می‌شود از ابتدا دقت کافی را در انتخاب کاروان خود داشته باشند؛ زیرا به دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه‌جایی زائر از کاروانی به کاروان دیگر مقدور نخواهد بود.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا