بین الملل

بازرسی آنلاین در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد

در گفتگویی؛

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اينکه هیچ بازرسی آنلاین در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت: آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب‌شده دسترسی ندارد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا،  بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگویی اظهار کرد: نیروی انسانی مهم‌ترین نقطه قوت صنعت هسته‌ای ایران است و به کمک همین نیروی متخصص زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مانند حوزه‌های غنی‌سازی، آب سنگین، راکتورها، گداخت و … بسیار پیشرفت کرده است.

وی گفت: غرب به دنبال جمع کردن توانایی هسته‌ای کشورمان بود، آنها می‌خواهند ایران این توانایی‌ها را نداشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: رهبری در حوزه هسته‌ای تذکرات به‌موقعی می‌دهند که همواره نصب‌العین ما قرار می گیرد و باعث می‌شود از خسارات جلوگیری شود.

کمالوندی با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند مذاکرات هسته‌ای برای آنها اولویت ندارد؛ اما این موضوع دروغ است، تصریح کرد: رؤیای آمریکا این است که صنعت هسته‌ای ایران را از بین ببرند؛ البته این مطلب را حالا دیگر بیان نمی‌کنند؛ اما همواره دنبال آن هستند.

وی درباره اینکه آیا ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد یا خیر، گفت: باید بگوییم که ایران به دلایل اعتقادی و انسانی دنبال سلاح هسته ای نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: امروز صحبت در این مورد هست که از انرژی هسته‌ای برای سلطه از فضا استفاده شود و اینها در ذهن جوانان با انگیزه و متخصص ما هست.

کمالوندی درباره توافقات ایران و آژانش بیان کرد: دوربین‌هایی که طبق توافق با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دوباره فعال شدند در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان است.

وی اضافه کرد: این مرکز فعلی ساخت سانترفیوژ در اصفهان همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری به جای امنی منتقل شد؛ زیرا هرجا که دشمن علیه تأسیسات هسته‌ای ایران خرابکاری انجام داد، تأسیسات کشورمان به مکان امن‌تری انتقال یافت و کیفیت تولیدات هسته‌ای هم بیشتر شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع‌آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست.

وی درباره نوع نظارت آژانس در فردو گفت: نظارت‌ها در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آنجا نصب نشده است‌.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اينکه آژانس دیگر سوالی درباره دو مکان ادعایی آباده و جابر بن حیان ندارد، گفت:  فراهم شدن فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع دو مکان تورقوزآباد و ورامین کافی است و مذاکرات با آژانس درباره این دو موضوع در حال انجام است.

کمالوندی با بیان اينکه هیچ بازرسی آنلاین در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد و با انتصاب بازرسان با تابعیت آمریکایی و کانادایی و برخی کشورهای دیگر موافقت نمی‌کنیم، گفت: هیچ بازرسی آنلاین در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد، فقط روی خروجی غنی‌سازی ۶۰ درصد فردو و نطنز دستگاه غناسنج قرار دارد که پادمانی است.

وی با اشاره به اینکه سوابق همه بازرسان توسط دستگاهای امنیتی مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار کرد: سوابق بازرسان هسته‌ای را بررسی می‌‌شود و اگر با فردی موافق نباشیم اجازه بازرسی به او نمی‌دهیم و حتی اگر بعد از صدور مجوز ملاحظات امنیتی ایجاب کند، مجوز او می‌تواند لغو شود.

نویسنده تحریریه علوم بین المللی

به عنوان نویسنده اخبار بین‌المللی، رویدادهای جهانی را به صورتی جذاب و تحلیلی برای شما به تصویر می‌کشم. با استفاده از تجربه و دانشم، شما را در جریان آخرین تحولات جهانی قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا