اقتصادیبهترین های کسب و کار

شرایط فروش دلار به صورت حواله (چک) برای شرکت ها چیست؟

حواله ارزی چیست – شرایط خرید حواله دلار و یورو – مدارک لازم

بارها برای مسافران سفرهای خارجی پیش آمده است که برای انتقال ارز و یا انجام معاملات تجاری، دچار مشکل شده باشند. راه حل این مشکل، استفاده از حواله ارزی برای انتقال ارز می باشد که شرایط خرید مختص به خود را دارد. در واقع نقل و انتقال انواع حواله های ارزی به روش های مختلفی قابل انجام است. بسترهای امن بسیاری برای انجام این فرآیند و اطمینان بیشتر متقاضیان تدارک دیده شده است.

جهت شناخت بیشتر علاقه مندان در این مقاله به سوال حواله ارزی چیست، پاسخ داده شده و همچنین انواع حواله ارزی و شرایط خرید آن و قیمت دلار در صرافی تورنتو نیز به طور کامل ارائه شده است. در ادامه مقاله نیز به نحوه خرید حواله ارزی از بانک و صرافی اشاره و به اطلاعات لازم در رابطه با قیمت خرید ارز و کارمزد آن نیز پرداخته شده است.

حواله ارزی چیست؟

یکی از مشکلات مسافران سفرهای خارجی، انجام نقل و انتقالات و تبدیل ارز است که با حواله ارزی حل شده است. حال سوال اصلی این است که حواله ارزی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کلمه حواله به معنای جا به جا کردن یا تغییر دادن است که در زبان انگلیسی نیز با اصطلاح Payment Order شناخته می شود.

در حقیقت حواله ارزی یکی از خدمات ارزی است که از طریق آن می توان به راحتی به مبادلات ارزی با افراد و شرکت های مختلف در دنیا پرداخت. حواله ارزی یک دستور پرداخت است که توسط مشتری به یک بانک ارائه می شود. در نتیجه، بانکی که درخواست حواله ارزی را دریافت کرده، موظف است تا از طریق یکی از بانک های کارگزار خود در خارج از کشور نسبت به صدور حواله اقدام نماید. در نهایت نیز فرد مورد نظر در خارج از کشور باید برای دریافت مبلغ این حواله از بانک کارگزار اقدام نماید.

به طور کلی این طور می توان گفت که جا به جایی ارز به روش های گوناگونی نظیر اسکناس و تراول چک، چک ارزی، حواله سوئیفتی و حواله ارزی صورت می گیرد. با این روش ها، می توان با افراد مختلفی در هر جای دنیا، با رعایت شرایط خرید، مبادلات ارزی انجام داد. حواله ارزی نیز یکی از رایج ترین روش هاست که امروزه به لیست تراکنش های بانکی بسیاری از بانک ها و موسسات مالی مختلف اضافه شده است.

انواع حواله ارزی

در مورد انواع حواله های ارزی باید گفت که انواع مختلفی از حواله های ارزی وجود دارد و خرید حواله ارزی از طریق بانک ها و صرافی ها معتبر در سراسر دنیا در دسترس بوده و امکان پذیر می باشد. حواله ارزی به طور کلی به دو دسته صادره و وارده تقسیم می شود اما حواله های ارزی را بر اساس زمان و سرعت انتقال و قیمت دلار کانادا نیز به دو دسته مجزا تقسیم کرده اند.

پس از بررسی پاسخ سوال حواله ارزی چیست، نوبت به بررسی انواع حواله ارزی می رسد، که حواله های ارزی از لحاظ این که با چه سرعتی انتقال داده می شوند به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم خواهند شد. حواله های ارزی سوئیفتی همان حواله های ارزی مستقیم هستند، که به صورت T/T نوشته شده و با توجه به قوانین و شرایط با سرعتی بسیار بالا و در امنیت کامل پول را منتقل می کنند.

در حواله ارزی غیر مستقیم که به صورت D/D نوشته می شود انتقال ارز و پول حدودا 4  الی 7  روز طول کشیده و نقل و انتقال پول کمی زمان بر می باشد‌. حواله ارزی غیر مستقیم نیز مانند حواله ارزی مستقیم دارای امنیت بالا بوده و خرید آن کاملا قانونی است، اما تنها عیب آن زمان بر بودن نقل و انتقال ارز به حساب می آید.

قیمت خرید حواله ارزی

کسانی که قصد خرید حواله ارزی دارند پس از بررسی پاسخ سوال حواله ارزی چیست، باید با قیمت حواله ارزی و شرایط و قوانین خرید آن نیز آشنا شوند. به طور کلی باید گفت قیمت خرید حواله ارزی با توجه به نوع ارز متفاوت بوده و همچنین دارای نوسان قیمت نیز می باشد. برای مثال قیمت خرید حواله ارزی دلار کانادا با قیمت خرید حواله ارزی درهم امارات با هم دیگر فرق دارند.

افراد جهت اطلاع دقیق از قیمت خرید انواع حواله ارزی ابتدا باید نوع ارزی را که می خواهند خریداری کنند، مشخص کرده و سپس با مراجعه به صرافی یا بانک های معتبر برای اطلاع از قیمت حواله ارزی اقدام کنند. قیمت خرید حواله ارزی بانک تجارت و بانک ملی نیز از طریق مراجعه به مراکز مربوطه قابل استعلام است و افراد می توانند از بانک های تجارت یا ملی حواله ارزی خود را خریداری کنند.

در مورد قیمت خرید حواله ارزی باید گفت که خرید حواله ارزی کارمزد اندکی نیز دارد و قیمت حواله ارزی با توجه به کارمزد محاسبه می گردد. کارمزد خرید حواله ارزی از مرکزی به مرکز دیگر ممکن است متفاوت باشد. لازم به ذکر است که افراد با مراجعه به سایت های منتشر کننده قیمت انواع حواله های ارزی و قیمت دلار کانادا در تورنتو نیز می توانند از قیمت حواله ارزی باخبر شوند.

شرایط خرید حواله ارزی

افرادی که تمایل به استفاده از خدمات مربوط به نقل و انتقال ارز دارند، باید نسبت به خرید حواله ارزی اقدام نمایند. خرید حواله ارزی به صورت آنلاین از درگاه های معتبر قابل انجام است. یکی از شرایط خرید حواله ارزی، تکمیل فرم حواله یا فرم ثبت نام خرید حواله ارزی است که به صورت الکترونیکی انجام می شود.

یکی دیگر از قوانین و شرایط خرید حواله ارزی، احراز هویت متقاضی می باشد. به همین منظور، وی باید به ارائه مدارک شناسایی و بارگذاری آنلاین آن ها بپردازد. در ادامه متقاضی پس از ثبت این مراحل باید به در انتظار دریافت تاییدیه بماند. در نهایت باید نسبت به پرداخت وجه مورد نیاز و دریافت رسید پرداخت اقدام نماید.

روش هایی که برای خرید حواله وجود دارد شامل خرید به صورت آنلاین، خرید از بانک و مراجعه به صرافی ها می باشد. به طور کلی، مشتری برای خرید حواله ارز باید به پرداخت کارمزد بپردازد. همچنین در صورتی نیاز به پیگیری و اصلاح مجدد نیز، پرداخت کارمزد بر عهده مشتری خواهد بود. نا گفته نماند که حواله هایی که از طرف یک بانک به همان بانک گیرنده صادر می شوند، شامل کارمزد نخواهند شد.

در صورتی که اطلاعات به صورت اشتباه وارد فرم حواله ارزی شده باشند، درخواست برگشت حواله قابل ثبت است، اما این فرآیند ممکن است تا چند ماه طول بکشد. در حالت کلی، مدت زمان لازم برای طی شدن روال عادی حواله بانکی، 7 روز کاری است و ملاک تسویه، نرخ روز ارز می باشد. از این رو نرخ اولیه خرید حواله توسط متقاضی، اهمیتی در خرید حواله از مشتری در روزهای بعد نخواهد داشت.

مدارک لازم برای حواله ارزی

حواله ارزی یکی از خدمات موجود برای انتقال ارز از یک حساب به یک حساب خارجی است که با استفاده از بانک ها و صرافی ها قابل انجام می باشد. برای افزایش میزان امنیت نقل و انتقالات، قوانین ویژه ای در نظر گرفته شده است. از اصلی ترین قوانین استفاده از خدمات مربوط به درخواست و دریافت حواله ارزی می توان به ارائه مدارک شناسایی معتبر اشاره کرد.

مدارک لازم برای حواله ارزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است، اما تمام متقاضیان باید به ارائه کامل مدارک مورد نیاز بپرازند. از جمله مدارک لازم برای حواله ارزی که اشخاص حقیقی ملزم به ارائه آن هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه شناسنامه یا کارت ملی

ارائه عکس 3*4

تکمیل و ارائه نامه درخواست حواله به همراه امضا

ارائه شماره همراه متقاضی

آدرس، تلفن، فکس و ایمیل شخصی فرد متقاضی

مدارک قابل ارائه توسط اشخاص حقوقی بیشتر از افراد حقیقی است. از جمله مدارک مورد نیاز حواله ارزی که اشخاص حقوقی باید ارائه دهند می توان موارد زیر را نام برد:

ارائه کپی کارت ملی مدیر عامل و نماینده معرفی شده

معرفی نماینده با درج شماره کارت ملی و تلفن موبایل نماینده در سربرگ شرکت با امضای مدیر عامل

ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت

ارائه آگهی تاسیس

ارائه پروانه کسب

ارائه کپی کارت بازرگانی شرکت

ارائه کپی کارت اقتصادی شرکت

ارائه نامه درخواست حواله در سربرگ شرکت به همراه امضای مدیر عامل

ارائه کپی اساسنامه مدیران

آدرس، تلفن، ایمیل و فکس شرکت

در مجموع، خرید حواله ارزی بدون ارائه مدارک لازم و معتبر امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است که افرادی که کارت ملی هوشمند ندارند، می بایست در اسرع وقت نسبت به دریافت و ارائه آن اقدام نمایند.

دکمه بازگشت به بالا