استان ها

دوومیدانی در قونیه رفوزه شد/ وقت خداحافظی رسید آقای حدادی!

آنا گزارش می دهد؛

تیم 16 نفره دوومیدانی اعزامی به بازی های کشورهای اسلامی تنها موفق به کسب 2 مدال شد که این نشان می دهد روحیه دوومیدانی حساب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، دو و میدانی ایران بیشترین تعداد هیئت را در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی داشت، اما پیش بینی ها اشتباه از آب درآمد و با وجود تعداد زیاد شرکت کنندگان، مدال های کمی کسب شد. در این زمینه پیروز شد. و ورزشکاران نتوانستند انتظارات خود را برآورده کنند.

پس از اصرار مسئولان ورزش کشور برای افزایش سهمیه دو و میدانی و انتقال لیست 25 نفره به کمیته ملی المپیک، در نهایت 16 نفر در لیست معرفی شدند. ریحانه مبینی (پرش طول)، فرزانه فصیحی (100 متر)، مهسا میرزا طبیبی (پرش با نیزه)، دستار بندان (800 متر)، احسان حدادی (دیسک)، حسن تفتیان (100 متر)، مهدی پیرجهان (400 متر با مانع)، علی فاطگنجی (پرتاب نیزه)، حسین رسولی (پرتاب دیسک)، مهدی صبری (وزن)، سید امیر زمان پور (5 هزار متر)، رضا مقدم (پرتاب چکش)، مسعود کامران (110 متر با مانع)، حمیدرضا کیا (سه گانه). پرش)، محمدحسین ابرگی (200 متر) و مرتضی نظامی (پرتاب تیر) 16 ورزشکار اعزامی به این مسابقات بودند.

در بین این 16 نفر فقط دو ورزشکار مدال گرفته اند که البته رنگ آن طلایی نبود. فرزانه فصیحی در ماده ۱۰۰ متر زنان مدال نقره و علی گنجی در پرتاب نیزه به مدال برنز دست یافتند. در واقع 14 ورزشکار کشورمان نتوانستند رکورد قابل قبولی ارائه دهند و در جمع مدال آوران قرار نگرفتند.

آیا ستاره های دو و میدانی تنظیم شده اند؟

در بین افراد اعزامی به قونیه، عملکرد دو کارگر روستایی کشورمان به نام های حسن تفتیان و احسان حدادی بسیار عجیب بود. این دو که جزو مدعیان بودند، بسیار ضعیف بودند و در رده پنجم قرار گرفتند. کارشناسان دو و میدانی قبل از اعزام به قونی معتقد بودند حدادی در بازی های کشورهای اسلامی مدال خواهد گرفت و قطعا طلا خواهد بود. اما حدادی نه تنها از کسب مدال کوتاه نیامد، بلکه رکورد ضعیف‌تر از حد انتظار را نیز به ثبت رساند و با بهترین رکورد 59.46 متر و کسب مقام پنجم به پایان رسید. حسن تفتیان که در آن سال ها خود را به عنوان یک مدعی معرفی کرده بود اما در اکثر مسابقات ناکام بود، در این مسابقه بهتر از پنجم نشد.

حدادی به بازنشستگی رسیده است؟

حدادی در شرایطی به این نتیجه رسید که امکانات خوبی داشت. البته او همیشه از این موضوع انتقاد می کرد و معتقد بود که شرایط خوبی ندارد اما با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که علاقه و فرصت بیشتری نسبت به سایر ورزشکاران دارد. مثلا قبل از المپیک توکیو برای درمان خار پاشنه به آلمان رفت و در آنجا تحت عمل جراحی قرار گرفت. حدادی 56 روز را در آلمان سپری کرد و هزینه عمل او 8000 یورو بود. پس از آن حدادی مدت ها در آمریکا اردو زد و حتی اخیراً در آمریکا کمپ خود را راه اندازی کرد.

او قبل از بازی‌های کشورهای اسلامی مدعی کسب مدال طلای پنجمین دوره بازی‌های آسیایی بود، اما با به تعویق افتادن بازی‌ها، فکر می‌کرد در قونیه و بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مدال می‌گیرد، غافل از اینکه از دست رفته است. مدال در آن بازی ها البته اونی که همیشه عجیب حرف میزنه; وی پس از پایان مسابقات گفت: بدنم آماده بود و فکر می کردم بهتر پرتاب کنم اما به دلیل وزش باد نتوانستم به درستی پرتاب کنم و دیسک برگشت. اینجا فضا باز است و کاملا مشخص است که با استادیوم های دو و میدانی فرق دارد و کناره های ورزشگاه بلند نیست. توقعات درسته چون مدال المپیک دارم! من خودم توقع بیشتری داشتم اما وقتی از در هتل خارج شدیم گفتم با این باد کارم سخت تر می شود. در این شرایط، هرچه پارچ آماتورتر باشد، پرتاب آن راحت‌تر است، اما شاید می‌توانستم از موقعیت بهتر استفاده کنم.»

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که حدادی بپذیرد که به سن بازنشستگی رسیده است و به جای اینکه همیشه مدعی باشد; برای یک بار هم که شده، عملکرد ضعیف خود را به زمین و زمان نسبت ندهید. شاید در آن صورت همه چیز برای او بهتر شود. او بدون شک یکی از قهرمانان دو و میدانی ایران است که برای اولین بار در تاریخ دو و میدانی در المپیک لندن به مدال نقره دست یافت. اما حدادی مدت هاست که این کار را انجام می دهد و با اینکه بارها قول ثبت رکوردهای قابل قبولی داده اما این اتفاق نیفتاده و نتایج ضعیف تری نسبت به گذشته کسب کرده است. شاید وقت آن رسیده باشد که حدادی به جوانان میدان بدهد و تجربه مربیگری اش را به اشتراک بگذارد. البته تا زمانی که فدراسیون دوومیدانی پشت نام هایی مثل احسان حدادی پنهان می شود، این دور باطل ادامه دارد و هیچ اتفاقی نمی افتد!

دو و میدانی در قونیه رد شد

عملکرد ضعیف دوندگان و کسب تنها دو مدال از ستون 16 نفره اعزامی به بازی های کشورهای اسلامی نشان می دهد که روحیه دوومیدانی در ایران افت کرده و این رشته روحیه خوبی ندارد. در این مسابقات که در مقایسه با سایر مسابقات از سطح بالایی برخوردار نیست، هیچ یک از ورزشکاران موفق به تغییر حتی یک رکورد شخصی نشدند که نشان می دهد دو و میدانی ایران روز به روز در حال افول است. مسئولان فدراسیون دوومیدانی باید بیش از هر زمان دیگری به فکر چاره باشند و با توجه به اینکه وزیر ورزش و جوانان یکی از قهرمانان سابق این رشته ورزشی است، انتظار می رود توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد و به آن بپردازد. آن مشکلات به گونه ای که وضعیت فعلی دو و میدانی بهبود یابد

انتهای پیام/4057/

دکمه بازگشت به بالا