سلامت و تندرستی

با این راهکار در خواب وزن کم کنید

آفتاب‌‌نیوز :

خواب کافی به شما کمک می‌کند تا در طول روز تصمیمات بهتری در مورد مصرف مواد غذایی بگیرید همچنین از مصرف میان وعده‌ها در آخر شب خودداری کنید.

کاهش خواب می‌تواند سطح کورتیزول شما را که با چاقی و افزایش وزن مرتبط است، افزایش دهد. کورتیزول با استرس مرتبط است و سطوح بالای کورتیزول در عصر می‌تواند بر خواب افراد تاثیر منفی بگذارد، بنابراین، مهم است که با کاهش سطح کورتیزول در هنگام عصر، میزان کورتیزول خود را کاهش دهید تا بتوانید بهتر بخوابید.

نتایج تحقیق منتشرشده در سال ۲۰۲۰ در نشریه «مرزها در روانشناسی» نشان داد، افراد کم خواب، زمانی که طی روز ورزش متوسط یا حرکات کششی انجام می‌دهند، خواب خود را بهینه می‌کنند. از آنجایی که نمی‌خواهید دقیقا قبل از خواب ورزش کنید، حرکات کششی می‌تواند تمرین خوبی باشد که به شما کمک ‌کند تا هنگام کاهش وزن، خواب بهتری نیز داشته باشید.

اگرچه تمرینات این تحقیق در شب انجام نشد اما نتایج مطالعات دیگر نشان داده‌اند که حرکات کششی می‌توانند استرس را از فرد دور کنند. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۷ در نشریه «روانشناسی سلامت» نشان داد که یک ساعت یوگای قدرتی یا تمرین یوگا مبتنی بر کشش فقط پس از جلسه اول باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود.

بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۵ منتشرشده در نشریه «بررسی‌های پزشکی خواب» نشان داد که حرکات مراقبه مانند تای چی، چی گونگ و یوگا می‌توانند کیفیت خواب را بهبود بخشند.

چی کونگ که با نام‌های دیگری ازجمله کی کونگ نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تمریناتی است که روی حرکت بدن، تنفس و آگاهی ذهن تمرکز می‌کند و به منظور ورزش کردن، بهبود روحیه و سلامت همچنین مراقبه و ذهن‌آگاهی انجام می‌شود. این ورزش بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و مانند سایر ورزش‌های مراقبه‌ ازجمله تای چی و یوگا از طرفداران زیادی در سراسر جهان برخوردار است.

تای چی نیز تمرین ورزشی جذاب و مفید برای ذهن و بدن است که از چین باستان سرچشمه گرفته است و این روزها تای چی نه فقط در چین، بلکه در سراسر جهان به‌عنوان تمرینی لذت‌بخش، طرفداران زیادی دارد.

حرکات کششی یک تن کالری نمی‌سوزاند و فقط سوزاندن حدود ۲.۷ کالری در دقیقه را ثبت کردند و به گفته شورای آمریکایی ورزش، حرکات کشش جزء مهمی از تناسب اندام هستند؛ حرکات کششی هر گونه سفتی عضلانی را کاهش می‌دهند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند. با حرکات کششی با تقویت گردش خون در سراسر بدن، ماهیچه‌های خود را تشویق می‌کنید تا آرام شوند. حرکات کششی همچنین می‌تواند سطح هورمون سروتونین را افزایش دهد که می‌تواند به شما کمک کند تا استرس را از خود دور کنید.

بر اساس داده‌های بنیاد خواب، می‌توانید این حرکات کششی را در روتین شبانه خود بگنجانید. از آنجایی که نشستن پشت میز در تمام طول روز می‌تواند باعث ایجاد تنش در گردن شود، با کشش گردن و قرار گرفتن گوش راست به شانه راست شروع کنید. حدود ۱۰ ثانیه این کشش را نگه دارید سپس برای سمت چپ گردن نیز این حرکت را انجام دهید؛ می‌توانید این کشش را چند بار تکرار کنید.

برای از بین بردن تنش در پاها و پشت خود، روی زمین یا تخت خود بنشینید و پاهای خود را با فاصله تا حدی که راحت هستید از هم باز کنید سپس بدون اینکه زانوی خود را مستقیم قفل کنید، به سمت مچ پای راست خم شوید تا زمانی که کشش ملایمی را احساس کنید، ۱۰ ثانیه این کشش را نگه دارید سپس به سمت چپ حرکت کنید. این حرکات کششی را حدود ۱۰ بار در هر طرف تکرار کنید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که چرخش به پشت می‌تواند تنش را در قسمت پایین کمر شما کاهش دهد؛ در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید، زانوهای خود را به سمت قفسه سینه خود بکشید تا کشش ملایم پشت را انجام دهید سپس، زانوهای خود را به یک طرف ببرید در حالی که قسمت بالایی پشت شما روی زمین یا تخت باقی بماند. حدود ۳۰ ثانیه از طریق این کشش نفس بکشید بعد از آن با کمک شکم، زانوهای خود را به سمت مخالف بکشید.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا