سلامت و تندرستی

چرا پوست صورت مثل پوست مرغ میشود؟

آیا اصطلاح غاز (keratos pilaris) را می شناسید؟ آیا قبل از رفتن به باشگاه یا استخر اصلاح می کنید و در عرض چند ثانیه پوستتان پر از جوش های قرمز می شود؟ دلیلش را می دانید؟

در این مقاله به بررسی این مشکلی که ورزشکاران از آن شکایت دارند، رفته ایم. می خواهیم ببینیم مشکلات پوست مرغ چیست و چرا پوست ما دچار این عارضه می شود؟ در پایان راه حلی برای رفع این مشکل به شما ارائه خواهیم داد.

مشکل پوست مرغ یا کراتوز پیلاریس چیست؟

کراتوز پیلاریس یک مشکل پوستی بی ضرر است که به صورت برجستگی های قرمز کوچک ظاهر می شود. این مشکل در یک چشم به هم زدن پوست لطیف شما را به سمباده تبدیل می کند.

این عارضه معمولا در بازوها، ران ها، گونه ها و باسن رخ می دهد و ممکن است فرد تا زمانی که از بین نرود احساس خارش یا التهاب نداشته باشد. معمولاً پس از چند ساعت ناپدید می شود. اکثر افراد مبتلا هرگز پس از 30 سالگی به این بیماری مبتلا نمی شوند.

علائمپوست مرغی شدن چیست؟

کراتوز پیلاریس می تواند در هر سنی ایجاد شود. با این حال، در نوجوانان و جوانان شایع تر است. این مشکل پوستی اغلب با علائم زیر بروز می کند.

خشکی و سختی پوست در ناحیه بعد از ظاهر شدن دانه ها؛

در فصول خشک، این مشکل پوستی بدتر می شود.

جوش های کوچک بدون درد روی دست ها، صورت، دست ها و پاها

زمانی که موهای بدن بلند می شود و جوش در تمام بدن ظاهر می شود، پوست مشابه است. این بار با این تفاوت که دانه ها کمی قرمز هستند.

علت پوست مرغی شدن چیست؟

علت این عارضه ترشح یکباره کراتین است، پروتئینی که از پوست در برابر عفونت محافظت می کند و فولیکول مو را مسدود می کند. حالا مسیر میلیون ها فولیکول مسدود شده توسط کراتین که باعث ایجاد جوش روی پوست شما می شود را تصور کنید.

با این حال، هیچ پزشک یا متخصص پوست نمی داند که چرا کراتین باید در آن زمان از بدن آزاد شود. اما بسیاری از کارشناسان می گویند که علت این امر بیماری های ژنتیکی و مشکلات پوستی است.

بدون شک خشکی پوست وضعیت را بدتر می کند. بله، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و بلوغ می تواند باعث این وضعیت شود.

چه کسانی دچار این شرایط می شوند؟

بیماری کراتوز پیلاریس در زنان، کودکان، افراد چاق، افراد مبتلا به اگزما، افراد دارای پوست خشک بیشتر شایع است.

بعد از پوست مرغی شدن چه کنیم؟

به یاد داشته باشید که هیچ راهی برای جلوگیری از کراتوز پیلاریس وجود ندارد. اما می توانید با مرطوب کردن بیشتر پوست، اثرات آن را کاهش دهید. برای مراقبت از پوست خود (چگونه پوستی شفاف داشته باشیم؟) از این مقاله کمک بگیرید. علاوه بر این، خدمات زیر اغلب برای این مشکل پوستی بهتر است:

کاهش زمان دوش گرفتن؛

از صابون ها و کرم های نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.

به هیچ وجه پوست را نخارانید و چیزی روی دانه ها نمالید.

استفاده از دود سرد و مرطوب کننده های محیطی نیز می تواند به کاهش آکنه روی پوست کمک کند.

لباس های خیلی تنگ نپوشید. این می تواند پوست را فرسوده و وضعیت را بدتر کند.

هنگام دوش گرفتن و اصلاح از آب گرم یا ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث خشکی بیشتر پوست می شود.

مراجعه به متخصص پوست.

در این زمان با پزشک مشورت کنید.

معمولاً هیچکس پس از اصلاح پوست به پزشک مراجعه نمی کند و غازها را می بیند، اما ظاهر شدن این ذرات بسیار ریز قرمز روی پوست نوزاد می تواند برای بسیاری از مادران نگران کننده باشد. اگر مطمئن نیستید که این ذرات چیست، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

غذاهای ضروری برای کاهش کراتوز پیلاریس

آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی برای کاهش و درمان عوارض پوستی عالی هستند. به همین دلیل ما به شما نکاتی را ارائه می دهیم:

از میوه ها و سبزیجات تازه فراوان استفاده کنید؛

مصرف لبنیات، سویا و گلوتن این مشکل را تشدید می کند.

از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.

انبه، کدو تنبل، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چگونه پوست مرغی را درمان کنیم؟

متاسفانه هیچ درمان کامل و یک شبه برای این مشکل پوستی وجود ندارد. اما می توانید این عارضه را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید. در ادامه چهار راه حل فوق العاده موثر برای از بین بردن این عارضه پوست مرغ در اختیار شما قرار می دهیم.

نحوه درمان پوست مرغی / اولین راه حل

استفاده از لوسیون ها و مرطوب کننده ها در حین حمام کردن؛ اما اگر مشکل شما با نرم کننده های موجود در بازار حل نمی شود، بهتر است از نرم کننده های قوی استفاده کنید.

نکته درمانی: به خاطر داشته باشید که با کرم ها و لوسیون ها معجزه یکبار مصرف را نخواهید دید، اما پس از مدتی، این مرطوب کننده ها را به طور مرتب به پوست خود بزنید تا تغییرات را مشاهده کنید یا باید چندین هفته استفاده شود.

نحوه درمان پوست مرغی، درمان خط دوم

استفاده از پاک کننده یا اسکراب این کار باعث شل شدن لایه های مرده پوست و کاهش احتمال گیرکردن کراتین در زیر پوست می شود.البته لایه بردارها و اسکراب ها برای کودکان و نوجوانان با پوست حساس توصیه نمی شود. این به این دلیل است که احتمال قرمزی و آسیب به پوست شما افزایش می یابد.

چگونه پوست مرغ را درمان کنیم / راه حل سوم

استفاده موضعی از رتینوئید (از خانواده ویتامین A)؛ که از فرو ریختن سلول های فولیکول های مو جلوگیری می کند.

توجه: اگر باردار هستید از استفاده از این گزینه خودداری کنید.

نحوه برخورد با پوست مرغ / محلول چهارم

با استفاده از لیزر؛ این بهترین راه حل تا به امروز شناخته شده است و با این کار از شر قرمزی و التهاب پوست خلاص می شوید. البته بهتر است این گزینه گران قیمت را بعد از کرم ها و لوسیون ها امتحان کنید.

در این مقاله از بهترین ارایشگاه سعادت آباد تهران درباره راه های درمان و همچنین علت پوست مرغی بودن مطالعه کردید.

دکمه بازگشت به بالا