اقتصادی

مردم رمزارزها را ابزار سرمایه گذاری می‌بینند

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران گفت: مردم عادی برای حفظ قدرت پول به سمت سرمایه گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده می روند، بنابراین در برخورد با این فناوری باید مقرراتی وجود داشته باشد و خللی ایجاد نشود.

به گزارش تیتر اول، اولین گردهمایی جهانی انجمن های ارزهای دیجیتال و فعالان بلاک چین با نام «تکنوبلاک» امروز با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان زیادی از روسیه و ترکیه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. همچنین در این کنفرانس پنل های تخصصی با موضوع «سازماندهی و تنظیم بنگاه های مبتنی بر ارزهای دیجیتال و بلاک چین» و «فرصت ها و چالش های توسعه در کاربرد فناوری بلاک چین» برگزار شد.

در این پنل حسین اسلامی – رئیس سازمان نصر تهران – با بیان اینکه بیشتر مردم به ارزهای دیجیتال به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند، گفت: مردم به آن به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند نه گزینه های دیگر آن. مردم عادی برای حفظ قدرت پول به سرمایه‌گذاری می‌روند و با افزایش مخاطب، مقررات شروع می‌شود. به همین دلیل در مواجهه با این فناوری باید شروع به تنظیم و عدم تداخل کرد.

وی تصریح کرد: در بخش خصوصی بیشترین تمرکز بر نحوه پاسخگویی به نگرانی ها است. بخش خصوصی می تواند در مورد نحوه پاسخگویی مشاوره دهد. ما در نوشتن متن های لازم که بتواند تعداد زیادی از روشنفکران را متقاعد کند، ضعف داریم. در مواجهه با مقررات، ناخواسته خود را به روی انتقاد باز می کنیم و در بخش خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد. قطعاً بخش خصوصی از دولت جلوتر است و دولت نباید برای مقررات ارزش قائل شود. بلکه باید سردرگمی را از بین ببرد.

رئیس سازمان نصر تهران ادامه داد: اگر موضوع اصلی مبادله و استفاده به عنوان وسیله پرداخت نیست، بانک مرکزی نباید تصمیم بگیرد، بلکه سازمان صرافی باید در موضوع ورود کند. اکنون سازمان بورس باید در این امر پیشتاز باشد. آیا نباید به همان اندازه که به دغدغه های جامعه اهمیت می دهیم به آنها اهمیت دهیم؟ علاوه بر رفع ابهامات قانونی و بازنگری در سیستم صدور مجوز، بخش خصوصی باید در این زمینه فعال تر شود. هیئت حاکمه نباید مخاطب را ببیند، بلکه خود ما باید مخاطب را ببینیم. ما از نهادهای نظارتی می خواهیم که در پاسخ به نگرانی های خود، بخش خصوصی را درگیر کنند، هنر بخش خصوصی انتقادی نیست، اما مشکل اینجاست که آنها ما را به توسعه پرونده دعوت نمی کنند.

وضعیت نظارتی ارزهای دیجیتال در روسیه

همچنین آنتون تکاچف – نماینده پارلمان روسیه – در پاسخ به این سوال که وضعیت قانونگذاری حوزه ارزهای دیجیتال در روسیه چگونه است؟ وی گفت: در روسیه قانونگذاری ابعاد مختلفی دارد. وقتی صحبت از کلاهبرداری به میان می آید، اگر شخصی سرمایه گذاری قانونی داشته باشد، می تواند با محدودیت های متعددی مواجه شود. یک شخص حقیقی می تواند تا 10 هزار دلار در روسیه سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: بعد دوم تنظیم کننده کیست و اداره مالیات موضوعی است که در این حوزه دخیل است. بعد سوم، تصدیق این فعالیت ها و اینکه چه کسی بحث تبادل را رهبری می کند، است. مجاز است تا 100 میلیون روبل در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کند. همه این فعالیت ها نیاز به مجوز قانونی دارند و برای اجرای این فرآیند مجوز لازم است. تمرکززدایی از این فعالیت ها یکی از اهداف مهمی است که می تواند بر بخش مالی کشور تأثیر بگذارد و به زندگی مردم آسیب برساند.

همه دوست دارند این رشته زودتر در روسیه قانونی شود

الکساندر براژینکوف – رئیس انجمن بلاک چین – اظهار داشت: در روسیه بورس‌هایی وجود دارد، بسیاری از بورس‌های جهان تمایل دارند با جمعیت بزرگ روسیه کار کنند. وقتی قانون مربوطه تصویب شد، مبادلات ما برقرار می شود و می توانیم مسائل مبادله ای خود را بدون آمریکا و مبادلات با کشورهای دوست خود حل کنیم. همه دوست دارند این منطقه زودتر در روسیه قانونی شود و از روبل در این مبادلات استفاده شود.

وی ادامه داد: ارزهای رمزنگاری شده نیز وجود دارد که تجار برای خرید و فروش از آنها استفاده می کنند و امیدواریم بتوانیم مبادلاتی را در ایران و روسیه انجام دهیم. دنیا در حال تغییر است، دولت های غربی کارهای عجیبی با روسیه انجام داده اند، ما می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم. ما می‌توانیم در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشته باشیم و نباید تلاش‌های خود را برای پیشرفت در این زمینه متوقف کنیم. ما می توانیم از ارزهای رمزنگاری شده برای مبادله کالا بین کشورهای مختلف استفاده کنیم و با قانونی کردن ارزهای دیجیتال می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

ما انتظار داشتیم صرافی نقش بیشتری در تنظیم دارایی های دیجیتال ایفا کند

محمد تهرانی – هیات علمی و موسس آزمایشگاه بلاک چین دانشگاه هاتم – اعلام کرد: در هر شماره جدید، پایان نامه و آنتی تز را می بینیم که این دو ترکیب را با هم جمع می کند. با تبدیل شدن بیت کوین به متمرکزترین بلاک چین، شاهد ارزهای دیجیتال جدید با شرایط متفاوت هستیم. مشکل بلاک چین باید با دیدگاه جدیدی بررسی شود که به جلو حرکت کرده و به شکل گیری مشکل کمک می کند. راه حلی که تنظیم کننده ما می تواند به آن امیدوار باشد اندازه گیری ابعاد است.

وی ادامه داد: ما در این زمینه چالش هایی داشتیم، اولاً رمزارز در حال ترجمه بود و این یک چالش بود. اگر بخواهیم فضای دارایی دیجیتال را طبقه بندی کنیم، می توانیم به سه دسته فکر کنیم. ابزار پرداخت، اوراق بهادار و توکن های ابزار. بانک مرکزی فقط می تواند دارایی های پرداختی را تنظیم کند. انتظار داشتیم بازار سرمایه در این امر نقش بیشتری داشته باشد اما نشد. پول بانک مرکزی یکی از مواردی است که در این مرحله به کشور کمک می کند. ایران برای مدت طولانی تحت تحریم بوده است.

بلاک چین می تواند به ما در مدیریت شهرها کمک کند

قائمی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز گفت: حوزه مدیریت شهری به عنوان مجلس شهری مسئولیت تدوین آیین نامه را دارد و این آیین نامه باید بر اساس قوانین عالی باشد. دست ما با قوانین نوشتن بسته نیست. شهرداری ها باید 6 فصل خدمت کنند. مسائل اجتماعی، حمل و نقل، اقتصاد شهری؛ از هر خانه ای که می بینید، نمونه هایی را می بینید که می توان از آنها استفاده کرد. من همیشه به دنبال پاسخ به این سوال بوده ام که در حوزه مدیریت شهری با این پدیده چه کنیم؟

وی ادامه داد: بحث تغییر ناپذیری و حفظ تاریخ یکی از مواردی است که از بلاک چین انتظار داریم. اتفاقی با شهرداری تهران افتاد و اطلاعاتی به دست آمد. ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. مهمترین چیز در اقتصاد شهری این است که شهرداری های ما متکی به خود هستند. سایر هزینه ها و درآمدها را دولت های محلی با کار خودشان تامین کنند. شهرداری امسال پیش بینی 60 هزار میلیارد تومانی را تصویب کرده است. سوال این است که آیا با این فناوری می توانیم مردم را به اشتراک املاک در شهر وادار کنیم؟ آنها Xcoin را در سئول تعریف کرده اند. مردم برای خدمت به شهر Excoin پاداش می گیرند و ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

ما از تجربه ایران در دوران تحریم استفاده خواهیم کرد

الکساندر فئودوروف – مدیر ارشد توسعه بازرگانی در پروماینر روسیه – گفت: یک چشم انداز احتمالی که من تصور می کنم این است که دوستان ایران گفتند در دوران تحریم ها تجربه خاصی به دست آوردیم که می توانیم آن را با شما در میان بگذاریم. تجارت در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم است. با رئیس بانک مرکزی ایران در روسیه دیدار کردیم و مدل های مختلف کسب و کار را بررسی کردیم. بخش‌های مالی بلاک چین در یک سیستم سندباکس آزمایش می‌شوند. در شرایطی که تحریم ها ایجاد کرده است، خدمات ارزهای رمزپایه می تواند نقش عمده ای در حل مشکلات این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: با امکانات معدنی ایران آشنا شدیم، روسیه نیز تمایل زیادی در این زمینه دارد. از آنجایی که کشور ما نقش مهمی در دنیا در این زمینه دارد، می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم. همچنین برای همکاری در حوزه بورس دو کشور کارهای زیادی می توان انجام داد. از آنجایی که بورس ایران تجربه زیادی در شرایط تحریم دارد، آماده استفاده از مدل بورسی شما در روسیه هستیم.

ارزهای دیجیتال می توانند در تجارت خارجی به ما کمک کنند

احمد صالحی نماینده سازمان توسعه تجارت نیز در این پنل اظهار داشت: ما یکی از کشورهایی هستیم که حوزه ارزهای دیجیتال می تواند در حوزه تجارت خارجی به ما کمک کند. مسیر تجارت خارجی آسان تر است و اکنون در حال اجرا است. ما در دوره ای هستیم که پس از سه دور افزایش نرخ بهره، تورم ایالات متحده هنوز کاهش نیافته است. آمریکا وارد رکود می شود.

وی خاطرنشان کرد: یک پیش بینی وجود دارد که ارز دیجیتال جایگزین فیات شود که من شک دارم اما این یک پیش بینی است. استفاده از ابزارهای مالی جدید است که می تواند بسیار موثر باشد. اراده بانک مرکزی و وزیر صلح این است که از این ظرفیت در کشور در حوزه تجارت خارجی و واردات استفاده شود.

ایران و روسیه تراز تجاری هماهنگ ندارند. ما این مشکل را به دو صورت حل می کنیم. یکی ایجاد تعادل در تراز تجاری، روسیه کشوری است که در فضای فکری حرکت می کند و سلاح و گندم و انرژی صادر می کند و چیزهای دیگر وارد می کند. هر دو کشور تلاش می کنند تا حد امکان تراز تجاری را متعادل کنند. چالش بعدی تورم و کاهش ارزش ریال است. جدا از روبل و ریال، یکی از جدی ترین راه حل ها کشیدن پای چینی به وسط است. عمق بازار در تجارت بین المللی بسیار مهم است. مشارکت چینی ها با توجه به نقش بزرگ آنها در تجارت جهانی بسیار مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا