جامعه

برنامه تنوع‌بخشی به مدل‌های مهدکودک تهیه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش را به تدوین برنامه تنوع بخشی به مدل‌های مهدکودک (از جمله مهدهای خانگی (خانه‌های مادر- کودک، کودکستان‌های وابسته به نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی (سازمانی)) مکلف کردند.

به گزارش تیتر اول، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تصویب بند الف ماده ۸۱ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

ماده ۸۱- در راستای حمایت از خانواده و ارتقای کارآمدی ساختار سازمانی در حوزه های خانواده؛ زنان و جوانان و حمایت همه جانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد مشوق‌های مؤثر و اصلاح فرهنگی اقدامات ذیل انجام می‌گیرد:

الف- وزارت آموزش و پرورش (سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) مکلف است نسبت به تدوین برنامه تنوع بخشی به مدل‌های مهدکودک (از جمله مهدهای خانگی (خانه‌های مادر- کودک، کودکستان‌های وابسته به نهادها و ارگان‌های دولتی و عمومی (سازمانی)) با رعایت ماهیت غیردولتی آنها و ضوابط اداره و نظارت بر آنها و دستورالعمل آموزشی هر یک به صورت اختصاصی و با رعایت ماهیت غیردولتی آنها، تهیه نموده و ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران برساند.

به گزارش تیتر اول، همچنین با تصمیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای بندهای «ب» و «پ» ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه به شرح زیر جهت اصلاح و رسیدگی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد:

ب- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در راستای تحقق سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با همکاری دبیرخانه ستاد ملی جمعیت، جهاد دانشگاهی، معاونت امور زنان و خانواده و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه ساماندهی روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری و سامان بخشی مراکز ارائه دهنده این خدمات با درنظر داشتن جنبه‌های حقوقی، فقهی، قضائی و اجتماعی ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

تبصره- پوشش بیمه ای پایه حمایت‌های لازم در خصوص روش‌های علمی حفظ جنین، تخمک و رحم جایگزین و  همچنین درمان‌های ناباروری با پوشش کامل بیمه‌های پایه و تکمیلی در تمام فرایند درمان برای زوج‌های نابارور ایجاد شود. همچنین امکان نگهداری تخمک زنان مجرد به بالای سی سال فراهم شود.

۱- نسبت به ایجاد ساز و کار تشویقی برای شبکه بهداشت‌یاران به‌ازای تولد فرزندان بیشتر را تهیه و از سال اول برنامه اجرائی نماید.

۲- در ارزیابی و امتیازدهی به پزشکان متخصص زنان جهت کسب امتیاز پروانه مطب در کلانشهرها و اعتباربخشی مراکز بهداشتی- درمانی، تعداد مراقبت از مادران دارای رتبه بارداری سه و بالاتر را لحاظ نمایند.

پ- دولت مکلف است در اجرای جامع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طریق ستاد ملی جمعیت و با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط اقدامات حمایتی و راهبردهای لازم را مبتنی بر اطلس جمعیتی جهت رشد سالانه ازدواج و موالید، کاهش سالانه سقط جنین و ناباروری، کاهش میانگین سن ازدواج، کاهش فاصله بین تولد فرزندان به‌ویژه تولد فرزند اول پس از ازدواج و مدیریت مهاجرت داخلی و خارجی به عمل آورد.

نرخ باروری کل با حداقل متوسط رشد سالانه نه درصد(9%)، به حداقل نرخ باروری دو و نیم(2,5) فرزند در پایان این برنامه خواهد رسید.

تبصره ۱- ستاد ملی جمعیت با همکاری دستگاه‌های ذیربط مکلف است نسبت به فعال نمودن سامانه رصد و پایش اطلس جمعیتی، تحولات شاخص‌های نگرشی و رفتاری حوزه جمعیت و فرزندآوری و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در شش ماهه اول برنامه اقدام نماید.

تبصره ۲- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان های بیمه گر و از طریق صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج مکلف است، طرح بیمه ای حمایت از نوزادانی که مبتلا به بیماری و ناهنجاری های بدو تولد هستند را اجرایی نماید.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا