بهترین های کسب و کارعمومی

آیا آب جوشیده املاح دارد

آیا مضرات آب جوشیده شده از مزایای آن بیشتر است؟

آیا نوشیدن یک لیوان آب بخشی از برنامه روزانه شماست؟ اگر چنین است احتمالا با ما موافق هستید که امروزه روشهای بیشتری از صرفا تصفیه کردن آب به روش سنتی آن یعنی جوشاندن وجود دارد. قبل از اینکه روش اسمز معکوس در بوجود بیاید، جوشاندن آب رایج ترین و موثرترین روش برای تصفیه آب بود، بخصوص در بسیاری از کشورها که نوشیدن آب لوله کشی غیربهداشتی و ناامن محسوب میشد،در کنار فروشگاه آنلاین آب برای خلاص شدن از شر این آلودگی ها بهترین روش به حساب می آمد.

Does boiled water have solutes

علاوه بر اینها اگرچه جوشاندن آب از زمان های قدیم یک روش معمول برای فیلتر کردن ناخالصی ها بوده است پس میدانید که این روش برای کشتن باکتری ها و سایر مواد مضر موثر است. احتمالا از خودتان میپرسید که آیا مزایای نوشیدن آب جوشانده شده از معایب آن بیشتر است؟ برای پاسخ به این سوال بیایید نگاهی به مضرات مصرف آب جوش بیندازیم،

اگر از دسته کاربرانی هستید که منتظر جواب صحیح و پزشکی سوال خود هستید، باید بگوییم که خرید چند بسته آب معدنی بسیار به صرفه تر از استفاده از آب جوشیده و آب دستگاه تصفیه آب می باشد، آب هایی بی خاصیت و گاهی هم مضر برای بدن، خرید چند بسته از نظر قیمتی برای شما به اندازه خرید میوه یک هفته شما خواهد شد، ولی به اندازه همان میوه برای بدن شما مفید خواهد بود .

مزایای نوشیدن آب جوشیده

قبل از اینکه به مضرات نوشیدن آب جوش بپردازیم بگذارید در رابطه با این موضوع صریح باشیم که تصفیه آب به روش جوشاندن بسیار ساده و مفید است چه در خانه چه دور از شهر. به دلیل اینکه گرما هرگونه باکتری را از بین میبرد. بویژه زمانیکه که آب در دمای صحیح به جوش بیاید و بقا را برای بسیاری از میکروارگانیسم ها دشوار کند. برای این کار درجه حرارت جوش باید به مدت ۳۰ دقیقه حفظ شود. بنابراین چیزی بیش از این بیشتر از نیمی از میکروارگانیسم ها را از بین خواهد برد.
همچنین نوشیدن آب جوش ولرم میتواند منجر به بهبود حرکت روده، هضم، بهبود متابولیسم، کاهش وزن و گردش خون بهتر شود. اما اگر مصرف آب جوشانده شده میتواند این همه مزایا داشته باشد نوشیدن منظم آن چه ضرری خواهد داشت؟ برویم سراغ این موضوع، پس به صورت خلاصه مزایای آب جوشیده شامل :

از بین رفتن باکتری های آب 

روش ساده و در دسترس

مضرات نوشیدن آب جوشیده

بقایای فلزات سنگین در آب جوشیده مضر است

اگر به وجود فلزات سمی، نیترات ها یا مواد شیمیایی مثل حلال ها، آفت کش ها، سرب، آزبست و جیوه در آب مشکوک هستید از جوشاندن آن خودداری کنید. اگر چنین آب آلوده ای را بجوشانید، فرآیند جوش ممکن است آلاینده های مضر را بطور کامل از بین نبرد. و این یعنی ممکن است آب همچنان نیاز به تصفیه مجدد از طریق یک فیلتر را داشته باشد.

جوشاندن آب کلا زمان بر است

در قرن ۲۱ روش های پیشرفته تری برای تصفیه آب وجود دارد. درحقیقت شما میتوانید یک بطری آب تصفیه شده تهیه کنید که هزینه بر است ولی زمان بر نیست. مدت زمانی که صرف جوشاندن آب میشود را میتوانید صرف چیز دیگری مثل تهیه یک غذای سریع کنید.

درمواقعی که دسترسی به آب لوله کشی سالم وجود ندارد چطور؟ به جای اینکه وقت بگذارید و آب را بجوشانید و تا خنک شدن آن صبر کنید میتوانید از دستگاه اسمز معکوس برای تصفیه استفاده کنید. در اسمز معکوس از فشار برای فشار دادن آب به داخل یک فیلم اسمز معکوس نیمه تراوا استفاده میشود که با این کار یون حذف شده و آب تصفیه میشود. قطعا این روش در مواقع ضروری موجب صرفه جویی در وقت شما میشود و اغلب خالص ترین نوع آب قلیایی را ارائه میدهد.

مواد معدنی طبیعی را از بین میبرد

در فرآیند جوشاندن آب با فشار زیاد احتمال از بین رفتن مواد معدنی طبیعی موجو در آن زیاد است. در صورتیکه مصرف یک بطری آب معدنی تصفیه شده و یا استفاده از اسمز معکوس به این معنی است که مواد معدنی ضروری آن حفظ شده است.
علاوه بر کاهش کیفیت آب، مقدار آن نیز کاهش می یابد و در نتیجه منجر به استفاده بی رویه از منابع آب میشود. ولی همانطور که مشخص است روش اسمز معکوس تاثیر قابل توجهی بر کمیت آب پس از فرآیند تصفیه ندارد.

آب جوشیده گران تر از آب معدنی است

بسته به مقدار آبی که وجود دارد جوشاندن آن در یک کتری حداقل ۵ دقیقه طول میکشد. حجم های بزرگتر مسلما گاز یا برق بیشتری مصرف میکنند. حالا فکرش را بکنید که مجبورید این کار را چند بار در هفته انجام دهید. مقدار برق یا گازی را که مصرف میشود را تصور کنید. مشخصا قبض های گران تری را پرداخت خواهید کرد. بنابراین برای صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه یک جایگزین مطمئن تر مثل تصفیه کننده اسمز معکوس بهترین کار است.

احتمال باقی ماندن پس ماند باکتری ها از مضرات آب جوشیده

چیزهایی مثل فلزات سنگین، پاکسازی کامل آب از باکتری ها حتی با جوشاندن نیز سخت است. این موضوع خطرات پنهان زیادی به همراه دارد. به احتمال زیاد اسمز معکوس روش بهتری است زیرا غشای آن از ساختار منافذ محکمی ساخته شده است که بطور موثری ناخالصی ها، بوها و باکتری ها را تا ۹۹ درصد کاهش میدهد و آب را برای نوشیدن ایمن تر میکند.

بخشی از ناخالصی های محلول پس از جوشاندن نیز باقی میماند

حتی پس از جوشاندن ممکن است غلظت قابل توجهی از زباله های سمی همچنان باقی بمانند. اگر فرآیند تبخیر به درستی به پایان نرسد رسوبات همان مواد سمی (که سعی داشتید از طریق فرآیند جوشاندن آنهارا از بین ببرید) همچنان در داخل آب باقی میماند. از طرفی تصفیه کننده ای مثل اسمز معکوس احتمال بیشتری برای حذف ۹۹ درصد (نه همه) از مواد سمی و ناخالصی ها را فراهم میکند. این کار آب تمیزی را برای نوشاندن یا آشپزی برایتان به ارمغان می آورد.

آب جوش میتواند طعم شیرین داشته باشد

آب طعمی طبیعی دارد یعنی نه شیرین است، نه تلخ و نه ترش. صرفا مزه آب میدهد، درحالیکه پس از جوشاندن ممکن است طعم خوبی نداشته باشد. درواقع آب لوله کشی جوش آمده طعم طبیعی خود را از دست میدهد که این موضوع میتواند نامطلبوب باشد. همین امر باعث میشود که بخواهید آب خود را با طعم دهنده هایی مثل عسل مانوکا مخلوط کنید. بنابراین استفاده از سیستم های تصفیه برای آب آشامیدنی گزینه بهتری است.

آبی که فرآیند جوش ناقصی داشته باشد ایمن نیست

قبلا هم اشاره کردیم که جوشاندن آب وقت گیر است و این موضوع میتواند در مواقع اضطراری بسیار ناخوشایند باشد. همین امر ممکن است شما را وسوسه کند که مرحله را قبل از رسیدن به نقطه جوش توصیه شده متوقف کنید. نتیجه نهایی این کار آب نیمه جوشیده با ناخالصی ها و یا بدتر از آن وجود مواد شیمیایی خواهد بود.
فرآیند معمولی برای تصفیه آب لوله کشی این است که بگذارید دمای آب به ۲۱۲ درجه فارنهایت برسد و قبل از پایین آوردن دمای آن ۶۰ ثانیه صبر کنید. سپس میتوانید قبل از نوشیدن و یا استفاده از آن برای آشپزی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود.
با توجه به مراحل گفته شده چیزی حدود ۶۰ دقیقه طول میکشد تا بتوانید یک آب جوشیده نسبتا سالم بنوشید و به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید که این فرآیند را تسریع کنید. پس برای دسترسی به آب خالص و سالم بهتر است مقدار زیادی از آن داشته باشید و یا از دستگاه های تصفیه اسمز معکوس استفاده کنید.

نتیجه گیری

آب جوشیده شده فواید خاص خود را دارد. با این حال میتوانید از سیستم های فیلتر پیشرفته موجود که خیال شما را از کیفیت آب آشامیدنی آسوده میکنند، استفاده کنید.
امیدواریم که با خواندن این مطلب چیز جدیدی در رابطه با مضرات نوشیدن آب جوش یاد گرفته باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا