اقتصادی

۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند

تیتر اول/خراسان رضوی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون بیش از ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند و این از نعمت‌های انقلاب است.

مجید چگنی جمعه دوم تیرماه در مراسم افتتاح رسمی خط لوله گاز دیزباد به تربت‌حیدریه اظهار کرد: در حال حاضر تمامی صنایع و بخش‌های مختلف تجاری، خانگی و… همه از نعمت گاز برخوردارند و این کار بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند و این از نعمت‌های انقلاب است، تصریح کرد: شبکه گاز روستایی و شهری ما بیش از ۴۲۶ هزار کیلومتر است و برای اینکه گاز تولید و به دست مردم عزیز برسد بیش از ۹۰ ایستگاه تقویت فشار و ۲۱ پالایشگاه گاز فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار صنعت کشور وابسته به گاز هستند و تمامی نیروگاه‌های کشور از نعمت گاز استفاده می‌کنند، اظهار کرد: همکاران ما شبانه‌روز در حال عملیات هستند تا گاز استخراج و در پالایشگاه‌های گازی تصفیه و از خطوط پرفشار انتقال پیدا کند.

وی عنوان کرد: همه همکارانم در اقصی نقاط کشور شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا مشکلی در پایداری گاز به وجود نیاید و گاز منطقه‌ای قطع نشود چون گاز منطقه‌ای قطع شود تبعات بسیاری به خصوص تبعات اقتصادی برای کشور در پی دارد.

تقویت شبکه شمال شرق کشور یکی از راهبردهای وزارت نفت

چگنی با بیان اینکه یکی از راهبردهای وزارت نفت تقویت شبکه شمال شرق کشور است، خاطرنشان کرد: هر چند هنوز آن گونه که باید شبکه شمال شرق کشور تقویت نشده ولی با این اقدامات و پروژه‌هایی که در دستور کار قرار دارد و به تدریج بهره‌برداری خواهد شد مشکلات رفع می‌شود.

وی آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک – نهبندان به طول ۱۷۶ کیلومتر با اعتباری بالغ‌بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌ها نام برد و گفت: خط لوله یازدهم سراسری که از عسلویه شروع و تا سرخس ادامه می‌یابد در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: اجرای این پروژه علاوه بر تسریع مبادلات تجاری با همسایگان، ظرفیت‌های جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند، همچنین موجب افزایش قدرت مانور در شبکه می‌شود.

                                                                               

۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردارند

اتمام پروژه خط انتقال گاز تربت‌جام به صالح‌آباد تا قبل از فصل سرما

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه پروژه خط انتقال گاز تربت‌جام به صالح‌آباد را تا قبل از آبان‌ماه امسال به اتمام خواهیم رساند، گفت: یکی از نقاطی که سال گذشته به دلیل محدودیت‌های زیرساختی دچار افت فشار شد خط لوله تربت‌جام بود که این پروژه تا قبل از فصل سرما عملیاتی می‌شود.

چگنی همچنین افزود: یکی از شعارهای برجسته دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدا موضوع عدالت محوری بوده است، ریاست محترم جمهور از همان روزهای اول شروع به کار تاکنون در راستای تحقق عدالت محوری تلاش نموده‌اند و به تبع آن عمده تلاش‌ شرکت ملی گاز نیز در مناطق کم برخوردار است.

وی عنوان کرد: اگرچه یکی از شعارها و علت اصلی انقلاب رسیدگی به مردم و مناطق محروم بود اما زیبنده نیست بعد از ۴۴ سال مناطق محروم ما همچنان دچار کم و کاستی‌هایی باشند، حداقل برای شرکت ملی گاز موجب شرمندگی است که مناطق محروم هنوز نتوانسته‌اند از خدمات استفاده کنند.

معاون وزیر نفت افزود: تلاش دولت مردمی است که در کمترین زمان ممکن خدمت‌رسانی به مناطق محروم انجام و کاستی‌هایی که ایجاد شده رفع شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یکی از موضوعات مهم را ناترازی گاز که همه گرفتار آن هستیم اعلام کرد و گفت: کم کاری‌های دولت‌های گذشته موجب تشدید این ناترازی شد.

وی تأکید کرد: با توجه به تولید بسیار بالایی که داریم یکی از سیاست‌ها و راهبردها و وظایفی که مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت نفت گذاشته بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

ناترازی روزانه گاز 300 میلیون متر مکعب است

چگنی با اشاره به اینکه زمستان سال قبل بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه می‌شد که در دنیا بی‌نظیر است، مصارف گاز را بیش از حالت استاندارد اعلام کرد و گفت: باید بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد.

وی از دستور کار قرار داشتن برنامه‌های ذخیره‌سازی روزمینی خبر داد و گفت: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار خراسان رضوی با معاونت مهندسی وزارت نفت به امضاء رسیده و در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: با توجه به این ناترازی گاز که حداقل ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است، برای اینکه در اوج سرما صنایع دچار مشکل نشوند باید ذخیره‌سازی‌های روزمینی به شیوه‌های مختلفی که در دنیا مرسوم است در شهرک‌های صنعتی و در صنایع انرژی‌بر ایجاد شوند تا در مواقعی که برای گاز محدودیت‌هایی وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد و تولید صنایع پائین نیاید.

وی با بیان اینکه اولویت ما تأمین گاز شهرها و روستاها و سپس نیروگاه‌ها و صنایع است، عنوان کرد: ذخیره‌سازی روزمینی در دستور کار قرار دارد و باید استان‌های خراسان کمک کنند تا این ذخیره‌سازی را در کنار صنایع انرژی بر احداث کنیم.

 خط انتقال گاز دیزباد به تربت‌حیدریه به طول ۶۵ کیلومتر و هزینه ۹.۶ میلیون یورو امروز با حضور معاون وزیر نفت، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی و نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا