بهترین های کسب و کارعمومی

چگونه ویزای قبرس بگیریم؟

ویزای قبرس شمالی دارای انواع مختلفی است که هر فرد با توجه به شرایط و موقعیت خود می‌تواند نسبت به اخذ آن اقدام نماید. نکته جالبی که درباره اخذ ویزای قبرس شمالی وجود دارد آن است که این کشور برای ایرانیان قوانین سختگیرانه‌ای جهت دریافت ویزا وضع نکرده و شهروندان ایرانی برای بازدید از قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزای توریستی ندارند و تنها با ارائه پاسپورت خود، نشان دادن محلی که قرار است اقامت داشته باشید .

راهنمای کامل اخذ ویزای قبرس شمالی 2023

اقامت و ویزای قبرس شمالی شینگن نیست و از قوانین آن تبعیت نمی‌کند. اخذ ویزای قبرس شمالی فرایند پیچیده‌ای مخصوصا برای ایرانی‌ها ندارد. و اگر ایرانی‌ها بخواهند با پاسپورت ایرانی به صورت توریستی و کوتاه مدت وارد این کشور شوند، لازم نیست اقدامی از قبل داشته باشند و مثل کشور ترکیه اگر دلیل موجهی مانند دلیل توریستی، رزرو هتل، دیدار کسی در قبرس شمالی، آدرس مشخصی برای اقامت و از همه مهم‌تر بلیط رفت و برگشت داشته باشند.

می‌توانند به مدت 30 روز در قبرس شمالی اجازه ورود توریستی دریافت کنند و اگر باز دلیل موجهی مانند دیدار فرزندان وجود داشته باشد، امکان تمدید مدت زمان ماندن در قبرس شمالی به صورت توریستی تا 90 روز نیز قابل تمدید خواهد بود. برای دریافت ویزای قبرس شمالی برای اقامت و زندگی در این کشور باید از روش‌های مختلفی همچون اقامت تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری اقدام نمایید. اخذ هر یک از این گونه های اقامت قوانین و شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

شرایط ویزای قبرس شمالی خاص ایرانیان

همانطور که اشاره کردیم شهروندان ایرانی برای سفر به قبرس شمالی با هدف گردشگری نیازی به ویزا ندارند و می‌توانند بدون ویزا و به مدت 30 روز به این کشور سفر کنند. اما برای سفر به قبرس جنوبی می‌بایست برای دریافت ویزای خود از طریق سفارت یا تورهای گردشگری اقدام کرده و مراحل قانونی آن را طی کنید. ایرانیان با پاسپورت خود و در صورت داشتن ویزای قبرس شمالی، امکان ورود به قبرس جنوبی را ندارند و برای سفر به قبرس جنوبی باید آن را از روش‌های مربوطه تهیه کنند.

مدارک لازم برای دریافت اقامت قبرس شمالی

همانطور که می‌دانید برای دریافت اقامت قبرس شمالی چندین روش وجود دارد که هر روش نیازمند ارائه مدارک خاصی است. اما برخی مدارک کلی برای اخذ اقامت قبرس شمالی که باید آنها را تهیه کنید شامل موارد زیر است:

  • اصل پاسپورت متقاضی با حداقل شش ماه اعتبار به همراه کپی آن
  • یک قطعه عکس جدید
  • اجاره‌نامه یا سند خانه‌ای در قبرس شمالی که در آن اقامت خواهید داشت.
  • تاییدیه محل سکونت در قبرس شمالی
  • انجام آزمایشات سلامت

مدارک مورد نیاز برای اقامت تحصیلی قبرس شمالی

توجه داشته باشید که برای اقامت تحصیلی علاوه بر موارد یاد شده در بالا، برگه اشتغال به تحصیل از سوی دانشگاهی که در قبرس شمالی پذیرش گرفته‌اید نیز نیاز خواهد بود. در حقیقت شما پس از ثبت نام در دانشگاه، نیاز به انجام کار خاصی ندارید. پروسه اخذ اقامت تحصیلی بسیار ساده است، پس از شروع ترم دانشگاه اطلاعات شما را برای پلیس مهاجرت قبرس شمالی ارسال میکند و شما میتوانید پورتال اقامتی خود را باز کنید و اطلاعات مشخصات فردی خود را تایید کنید.

مدارک مورد نیاز برای اقامت کاری قبرس شمالی

خوب است بدانید روند دریافت اقامت کاری نیز پروسه‌ای متفاوت است و درواقع کارفرما باید برای فرد متقاضی اقدام به دریافت اقامت کاری نماید. در این نوع اقامت به تاییدیه محل سکونت نیازی نخواهد بود و در نهایت فرد یک سری آزمایش‌های سلامت را انجام داده و بعد از حاضر شدن جواب آن اقامت کاری مربوطه صادر خواهد شد. درواقع در این روش فرد برای دریافت اقامت کاری دخالتی ندارد و کارفرمایی که شرکت ثبت شده در قبرس شمالی دارد اقدام به دریافت اقامت کاری برای وی خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای اقامت از طربق سرمایه‌گذاری املاک در قبرس شمالی

توجه داشته باشید در صورتی که ملک شما در حال ساخت باشد و شما ملزم به پرداخت اقساط برای ملک خود باشید، در کنار ارائه مدرک برای داشتن تمکن مالی هزینه های زندگی که در بالا میزان آن ذکر شد، باید نشان دهید که تمکن مالی لازم را نیز برای پرداخت اقساط ملک خود در طول یک سال دارا هستید. گفتنی است افرادی که از طریق سرمایه‌گذاری می‌خواهند در قبرس شمالی اقامت موقت دریافت کنند باید یک سوم قیمت ملک خود را پرداخت کرده باشند.

روند کار بدین صورت است که افراد بعد از واریز یک سوم هزینه خرید ملک و تشکیل پرونده، شماره‌ای را از وزارت کشور قبرس شمالی دریافت می‌کنند تا بدین طریق بتوانند روند اقامت موقت خود را در جریان بیندازند. چه ملک را به صورت کامل خریداری کنید و چه از پروژه های در حال ساخت بخرید، اقامت موقت یک ساله به شما تعلق خواهد گرفت.

پس از دریافت تاییدیه محل سکونت و باز کردن پورتال اقامتی شخص، کارهای دریافت اقامت موقت به جریان می افتد. دقت کنید که همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم، شما برای اینکه بخواهید درخواست اقامت دائم دهید، باید 5 سال اقامت موقت خود را در این کشور بدون مشکل، بدون وقفه و تحت قوانین مشخصی تمدید کرده باشید. خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که طبق مصوبه جدید، دو نفر  یه صوزت مجزا نمی توانند از طریق خرید یک ملک، اقامت دریافت کنند.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید، کسی که در قبرس شمالی ملکی را پیش خرید می‌کند به این دلیل که آدرس ملک خریداری شده هنوز آماده نیست به هر حال باید مدرک اجاره‌نامه و تاییدیه آدرس که جزو مدارک کلی برای دریافت اقامت است را داشته باشد. علاوه بر موارد یاد شده موارد زیر نیز مورد نیاز خواهد بود:

  • گواهی عدم سوء‌پیشینه به انگلیسی با مهر دادگستری و وزارت امورخارجه
  • یک نسخه کپی برابر اصل قرارداد خرید ملکی که یک سوم مبلغ آن پرداخت شده است و مهر اداره مالیات دارد (یعنی نیم درصد از ارزش کل مبلغ ملک، برای باز کردن پرونده مالیاتی فرد پرداخت شده است.)

مدارک مورد نیاز برای اقامت همراهان

همراهان افرادی که نوعی از اقامت قبرس شمالی را دارند نیز می‌توانند از طریق همسر یا والدین یا فرزندانی که مجرد هستند، اقامت قبرس شمالی را دریافت کنند. به عنوان مثال اگر یکی از همسرها در قبرس شمالی کار کند یا دانشجو باشد یا سرمایه‌گذاری کرده باشد، می‌تواند برای همسرش اقدام به دریافت اقامت نماید. برای دریافت این نوع اقامت علاوه بر مدارک کلی مدارکی همچون شناسنامه، سند ازدواج ترجمه شده و تایید شده به زبان انگلیسی باید ارائه شوند و فردی که قرار است اسپانسر باشد باید مدارک مربوط به تمکن مالی خود را نشان دهد.

در مورد اسپانسرشیپ والدین نیز شرایط به این صورت است که آنها می‌توانند برای فرزندان دختر مجرد بدون محدودیت سنی و فرزندان پسر مجرد زیر 24 سال خود نیز اقامت دریافت کنند. البته والدین باید یکی از انواع اقامت در قبرس شمالی را داشته باشند. یا باید در قبرس شمالی کار کنند یا اینکه از طریق سرمایه‌گذاری اقدام کرده باشند.

مراحل اخذ ویزای قبرس شمالی (اقامت قبرس شمالی)

بعد از آپلود مدارک در پورتال وزارت امور داخله قبرس شمالی، پلیس مهاجرت که اداره‌ای از همین وزارتخانه است، زمانی را برای تحویل اصل مدارک مشخص می‌کند. شما در زمان مقرر شده مدارک مورد نیاز را به پلیس مهاجرت تحویل داده و بعد از تایید مدارک باید هزینه آزمایش‌های سلامت را بپردازید.

آزمایش‌های سلامت شامل آزمایش خون، هپاتیت، HIV و تست سل است و دریافت پاسخ آن نیز حدود یک هفته تا ده روز کاری طول می‌کشد. هم‌اکنون نیز پاسخ آزمایش به صورت آنلاین ثبت خواهد شد و نیازی به اقدام حضوری جهت دریافت نتیجه آزمایش نخواهد بود. خوب است بدانید این آزمایش باید سالانه انجام شود.

بعد از دریافت نتیجه آزمایش و تایید نهایی اداره مهاجرت، باید هزینه مالیات سالیانه شخص واریز شود و بعد از واریز هزینه، برگه اقامت به صورت آنلاین صادر خواهد شد. برگه اقامتی صادر شده یک کد QR دارد که اطلاعات آن قابل دسترس خواهد بود.

مزایای اخذ ويزاي قبرس شمالي (اقامت قبرس شمالی)

دریافت ویزای قبرس شمالی به معنی دریافت اقامت موقت در قبرس شمالی است. درواقع مدت زمان اعتبار این اقامت بین شش ماه تا دوسال می‌تواند متغیر باشد، که بسته به نوع درخواست در اولین دریافت شش ماه یا یکساله خواهد بود و پس از مدت اعتبار نیاز به تمدید دارد. البته این بدین معنی نیست که با دریافت اقامت موقت بعد از چند سال می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید. به عنوان مثال دریافت اقامت تحصیلی هیچ تاثیری در گرفتن اقامت دائم شما نخواهد داشت.

فردی که چهار سال برای لیسانس در قبرس شمالی درس می‌خواند و بعد وارد بازار کار می‌شود و اقامتش به اقامت کاری تغییر پیدا می‌کند، این فرد نمی‌تواند بعد از 5 یا 6 سال برای دریافت اقامت دائم اقدام کند. درواقع اقامت تحصیلی نقشی در محاسبه سابقه حضور در این کشور برای دریافت اقامت دائم در قبرس شمالی ندارد. فقط اقامت کاری و اقامت سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که فرد بتواند بعد از 5 تا 8 سال اقدام به درخواست برای دریافت اقامت دائم نمایند.

البته اقامت دائم در قبرس شمالی با شهروندی قبرس شمالی متفاوت است. اقامت دائم در قبرس شمالی یا بیاز کیملیک نیازی به تمدید هر ساله نخواهد داشت. اما شهروندی یا تابعیت به معنی اخذ پاسپورت قبرس شمالی است که برای دریافت آن بین 8 تا 12 سال بعد از دریافت اقامت موقت زمان نیاز است.

یکی از مزایایی که قبرس شمالی دارد؛ جدا از نوع آن هر فردی که دارای اقامت قبرس شمالی است تحت پوشش بیمه دولتی این کشور خواهد بود و استفاده از خدمات درمانی این کشور در مراکز درمانی دولتی نیز رایگان خواهد بود. البته در برخی از موارد خاص نیز هزینه درمان بین 10 تا 30 درصد از افراد دریافت می‌شود.

وقتی افراد اقامت قبرس شمالی را دریافت می‌کنند می‌توانند حساب بانکی به لیر، یورو، پوند و دلار در قبرس شمالی باز کنند و اقدام به دریافت کارت اعتباری نمایند. همچنین بعد از دریافت اقامت موقت امکان دریافت گواهینامه رانندگی در قبرس شمالی نیز وجود دارد.

معایب دریافت ویزای قبرس شمالی (اقامت قبرس شمالی)

تا چند سال قبل قوانین بدین شکل بود که اگر اقامت قبرس شمالی (کاری، سرمایه‌گذاری یا تحصیلی) را در پاسپورت خود داشتید، کار برای ورود به قبرس جنوبی و یونان سخت می‌شد. چراکه در صفحه پاسپورت مهر و تمبر رسمی ثبت می‌گردید. اما در حال حاضر قوانین تغییر یافته است و درواقع هم‌اکنون اقامت قبرس شمالی در پاسپورت ثبت نمی‌شود. البته یک استثنا وجود دارد که مربوط به مدیرعاملان شرکت ها بوده و این مهر در پاسپورت مدیرعاملان ثبت می شود. به این ترتیب که مراحلش آنلاین است. به همین دلیل برای مقاصد دیگر همچون قبرس جنوبی و یونان مشکلی نخواهد بود.

سخن پایانی

ما در این مطلب انواع اقامت یا ویزای قبرس شمالی و شرایط دریافت آن برای شهروندان ایرانی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید ایرانیان برای سفر و بازدید از کشور قبرس شمالی نیازی به ویزا نداشته و تنها با ارائه پاسپورت و بلیط رفت و برگشت می‌توانند به این کشور سفر کنند. اما اگر هدفی غیر از تفریح و بازدید از قبرس دارید باید نسبت به اخذ اقامت آن اقدام کنید تا بتوانید اجازه زندگی، تحصیل و کار را در این کشور دریافت نمایید.

اقامت تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری از رایج‌ترین گونه های اقامت قبرس شمالی هستند که متقاضیان زیادی دارند و هر ساله ایرانیان بسیاری برای ادامه تحصیل و یا کار و همچنین سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش املاک به این کشور مهاجرت می‌کنند و در صورتی که اقامتشان از نوع کاری یا سرمایه‌گذاری باشد، بعد از چندین سال امکان درخواست برای اخذ اقامت دائم برایشان میسر است.

بنابراین اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید ابتدا باید نیت خود از مهاجرت (کاری، تحصیلی و یا سرمایه گذاری) را مشخص کرده و سپس از طریق گروه مشاوره سرمایه گذاری easytocyprus بر اساس اهدافتان اقدام نمایید.

دکمه بازگشت به بالا