استان ها

سازمان همکاری اسلامی باید نماینده ویژه در امور اسلام هراسی داشته باشد

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در هجدهمین نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد.

متن سخنرانی امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس
خانم‌ها و آقایان
همکاران محترم،

مایلم مراتب تشکر خود را از آقای حسین ابراهیم طاها دبیر کل محترم سازمان همکاری اسلامی برای تسهیل برگزاری نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و پادشاهی عربستان سعودی تشکیل می‌شود، اعلام نمایم.

نشست امروز را باید اقدامی در تداوم کوشش‌های قبلی دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در امر مقابله با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و ارزش‌های دین اسلام در نظر گرفت. گردهمایی امروز ما نمایانگر عزم استوار دولت‌های اسلامی به عنوان نمایندگان امت واحده اسلام برای مقابله مؤثر با پدیده شوم اسلام هراسی، نفرت پراکنی و اعمال تبعیض و خشونت نه‌تنها علیه مسلمانان بلکه علیه اعتقادات، اصول، ارزش‌ها و مقدسات آنها و سایر ادیان الهی و ابراهیمی است. متأسفانه، روند رو به رشد نابردباری و خشونت علیه اسلام و مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل حمایت برخی جناح‌های حاکمیتی از این پدیده غیرانسانی به چالشی اساسی تبدیل شده است.

اقدام سخیف، موهن و نفرت برانگیز اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، توهین به ارزش‌های انسانی و مقدس‌ترین ارزش‌ها و اعتقادات بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان، تجلی دیگری از یک روند جداً نگران‌کننده است. روندی که با نادیده گرفتن اشتراکات تمدنی و دینی مردم جهان، نفی حقوق بشر و درک متقابل و روحیه همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.

مایه تأسف عمیق است که امروزه برخی به بهانه حمایت از «حق آزادی بیان» به عقاید و ارزش‌ها اهانت می‌کنند و مورد حمایت رسمی برخی دولت‌های اروپایی قرار دارند.

همکاران ارجمند

ما معتقدیم جلوگیری از تکرار هرگونه توهین به ادیان از جمله دین مبین اسلام به نفع همگان است و بروز وقایع تلخ اخیر در سوئد و دانمارک موجد یک مسئولیت جمعی برای دولت‌های اسلامی است تا به دولت‌های اروپایی فشار آورند که هر چه سریع‌تر به این قبیل اقدامات تحریک‌آمیز پایان داده و عاملان این جنایات را متناسب با قوانین پاسخ‌گو نموده و قویاً به مجازات رسانند.

توجه ما به عنوان نمایندگان دولت‌های اسلامی باید معطوف به این امر باشد که قرآن سوزی و هرگونه اهانت به مقدسات اسلامی به مثابه مصادیق آشکار و محکومِ اسلام هراسی و نژادپرستی بوده و باید جرم انگاری شود. تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود که برخی از کشورهای غربی قادر نباشند به بهانه واهیِ پاسداشت آزادی بیان، مجوز چنین اقدامات غیرانسانی، موهن و هنجارشکنانه ای را صادر کنند.

آقای رئیس
خانم‌ها، آقایان

در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد مشخص را به شرح زیر مطرح می‌نماید: اول( اعزام هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به کشورهای سوئد و دانمارک با حضور دبیر کل برای دیدار با مقامات رسمی این دو کشور و انتقال نگرانی عمیق و حساسیت بالای دولت‌ها و امت اسلامی در زمینه اقدامات موهن اخیر در این کشورها و درخواست اشد مجازات مرتکبانِ اعمال نفرت‌پراکنانه و اسلام‌ستیزانه اخیر در آنها و تحویل مجرمان به دستگاه قضائی کشورهای اسلامی.

دوم) رسیدگی فوری مجمع فقه اسلامی سازمان به این موضوع مهم با دستور کار پیشنهاد راهکارهایی برای جرم انگاری این قبیل اقدامات موهن در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی و نیز فتح باب گفتگوی بین‌الادیانی با سران مذاهب در سوئد و دانمارک یا حتی در سطح اتحادیه اروپا به منظور بهره‌برداری از ظرفیت بالای نهادهای مذهبی طرفین در راستای تعدیل شرایط فعلی. امید است این پیشنهادات مورد تأیید همکاران محترم در این نشست قرار گیرد.

آقای رئیس
وزرای محترم

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم، بر لزوم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جمعیِ مؤثر کشورهای اسلامی بر حصول اطمینان از عدم تکرار هرگونه توهین یا اقدام توهین‌آمیز علیه اسلام یا سایر ادیان الهی و آسمانی قویاً تأکید می‌کند.

ما ضمن هشدار نسبت به پیامدهای زیان‌بار این پدیده شوم و در حال رشد، معتقدیم تداوم چنین سیاه‌نمایی علیه دیگر ملت‌ها و ادیان، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت در سراسر کره خاکی است. بر این باوریم که وقوع و تداوم چنین اقدامات موهنی باید فوراً و بدون هرگونه تعلل توسط همه کسانی که خود را مدافع راستین و صادق ارزش‌های حقوق بشری و انسانی می‌دانند، محکوم شده و شکاف‌های حقوقی و قضائی موجود در سطوح ملی و بین‌المللی در زمینه برخورد با توهین‌کنندگان به ارزش‌ها و مقدسات فرهنگی و دینی باید شناسایی و مرتفع گردد تا بدین ترتیب هیچ‌گونه توجیهی برای تکرار این گونه اقدامات وجود نداشته باشد.

در پایان ضمن اعلام این‌که کشورم در نشست روز گذشته مقامات ارشد سازمان، پیشنهادات خود در زمینه قطعنامه مصوب نشست امروز را ارائه داده است، با استناد به مصوبات چهل و هشتمین نشست شورای وزیران امور خارجه این سازمان در اسلام‌آباد از دبیر کل می‌خواهم هر چه سریع‌تر نسبت به انتصاب فرستاده ویژه سازمان در امور اسلام هراسی اقدام نماید.

به امید روزی که جهان شاهد وقوع چنین اتفاقات تلخی نباشد. دولت‌ها و امت اسلامی، در صورت تکرار این اقدامات در هر یک از کشورها، طبعاً گزینه‌ای جز کاهش سطح روابط دیپلماتیک و یا حتی قطع روابط دیپلماتیک و تحریم کالاهای آن کشور را در مقابل خود نخواهند داشت. مایلم در اینجا تأکید کنم که امروز میزبان جناب آقای دکتر فیصل مقداد وزیر محترم امور خارجه جمهوری عربی سوریه در تهران هستم. امیدوارم در نشست‌های بعدی سازمان همکاری اسلامی شاهد حضور نماینده دولت سوریه به عنوان یک کشور عضو اسلامی و عربی باشیم. جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای اسلامی می‌خواهد که با صدای بلند و واحد به حمایت از مردم مقاوم و مظلوم فلسطین ادامه داده و اجازه ندهند صهیونیست‌ها به قرآن کریم و مسجدالاقصی اهانت کنند. ما باید این پیام قوی و دسته‌جمعی را به جهان ارسال کنیم. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

دکمه بازگشت به بالا