عمومی

واکاوی روانی ریشه‌های حسادت | خبرگزاری صدا و سیما

بسیاری از ما در طول زندگی خود با افراد حسود مواجه شده ایم و قطعا خود ما نیز در مواردی نسبت به اطرافیانمان حسادت کرده ایم. حال ممکن است این پرسش مطرح شود که دلیل وجود این رفتار عجیب در انسان و برخی موجودات چیست؟

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، روان شناسان معتقدند: حسادت یک رفتار دفاعی است که در حد متعادل قابل پذیرش بوده و حتی می‌تواند مفید باشد. بر این اساس حسادت زمانی ایجاد می‌شود که شما احساس می‌کنید رابطه شما با کسی در معرض تهدید شخص ثالثی است.
واکاوی روانی ریشه‌های حسادتبه طور عادی حسادت معمولاً در یک زمینه کاری، مالی، عاشقانه یا جنسی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، اگر فرد مورد علاقه خود را در حال گفتگوی صمیمانه با شخص دیگری ببینید، قطعا دچار حسادت شده و واکنش نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند همچنین در زمینه‌های مختلفی مانند ارتقای شغلی، موفقیت تحصیلی یا دوستی و حتی موقعیت‌های خانوادگی نیز ظاهر شود.

باید در نظر داشت حسادت بیش از حد زمینه ساز نابودی روابط فرد با اطرافیانش شده و برای نمونه اگر حسادت زیادی را تجربه می‌کنید، شاید نگران این هستید که شریک زندگی تان به شخص دیگری علاقه دارد و به همین دلیل می‌خواهید پیامک‌های او را برای کشف نشانه‌های بی وفایی بررسی کنید، ممکن است به این دلیل باشد که عزت نفس پایینی دارید.

در این شرایط و در صورت تاثیر گذاری حسادت بر روابط شما، روانشناسان شما را مستعد داشتن سبک دلبستگی مضطرب می‌دانند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد؛ احتمال بیشتری وجود دارد که شما نسبت به رقبای بالقوه‌ای که اتفاقاً از ویژگی‌هایی که بیشتر مورد تحسین یا تمایل شما هستند، حسادت کنید.

اگر حسادت شما به حدی رسیده که در زندگیتان مشکل ایجاد می‌کند، ارزش دارد به خود یاد آوری کنید که این یک احساس طبیعی انسانی است و از طرف دیگر، این موضوع نشان می‌دهد که شما به شریک یا دوست خود اهمیت می‌دهید. در این شرایط روان شناسان توصیه می‌کنند احساسات خود را با آن‌ها در میان بگذارید، این موضوع می‌تواند به بهبود شرایط کمک کرده و حتی ممکن است آن‌ها از این طریق بدانند چقدر برای شما اهمیت دارند.

در نهایت به خاطر داشته باشید اگر احساس حسادت شما از کنترل خارج شد و شروع به آسیب رساندن به رابطه تان کرد، راه‌هایی را برای تقویت احساس ارزشمندی و امنیت خود در نظر بگیرید. با یادگیری بیشتر دوست داشتن خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که حسادت شما به طور طبیعی از بین می‌رود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

دکمه بازگشت به بالا